Olympus eller Pentax

Tänkte skaffa mig en vattentät digitalkompakt. Har tittat på Olympus 850SW och Pentax W30.
Använder nu en Sony superzoomDSC-H1 som ger riktigt skarpa bilder( i mitt tycke), bildkvaliteten är hyfsat viktig. Har ni nån erfarenhet?
Hälsn. Lars
 
Tipsar då om nya Pentax Optio W60

Hej!

Läste i ett mejlutskick igår från "Digital Fotos" nyhetsbrev om en kommande Pentax-modell som jag gärna skulle ha väntat på om jag var på gång att köpa en kamera i den "klassen".

Här är några fakta om den kameran som heter Pentax Optio W60:

Den har tio megapixlar och kan filma i upplösningen 1280 x 720.
Man kan använda kameran i 2 timmar på upp till 4 meters vattendjup utan problem.
Den ska klara uppemot tio minusgrader och även stå emot smuts och sand.
LCD-skärmen är 2,5 tum stor och ISO-värdena blir upp upp till 6400.

Går att läsa om här bl.a :http://www.imaging-resource.com/NEWS/1211494566.html

Mvh!
 
Hej
Jag har själv en Olympus 720 sw. Generellt sett om bägge dessa märkens vattentäta kameror är att de är ganska ljussvaga, trots att de kanske har iso på flera tusen så hjälper inte detta. Högt iso på små kameror innebär istället väldigt brusiga bilder. Att använda iso över 200 är sällan god idé. Jag vet ej något om din gamla kamera hur bra den är men den kommer säkert ge finare bilder även om den är mycket äldre.
Anledningen till att jag köpte min vattentäta kamera var just att ha en liten, tät och tålig kamera man kan ta bilder med då man annars inte hade tagit en bild pga att man är rädd att pajja kameran. En dålig bild är bättre än ingen bild.

I bra ljusförhållanden så ger dessa kameror skapliga bilder så de är inte helt kassa. Jag har tagit många bilder jag är nöjd med. Men jag kan naturligtvis inte jämföra med kvaliten som jag får på min systemkamera.
I mitt album har jag fyra cykelbilder, två tagna med Olympusen, två med Canon EOS 400. Nu är bilderna förminskade ljusförhållandena varierar inte så mycket så att det går inte se så stor skillnad på de. Dvs beroende på vad du skall använda kameran till samt vad du skall använda bilderna till så spelar det kanske inte så stor roll med bildkvaliten i mer extrema situationer.

För recensioner så kolla fotosidan.se. Jag har lagt upp en recension på min kamera men de andra finns säkert också.
Bifogar en bild på en anemon med tillhörande fiskar, fotat i Thailand med Olympus 720SW.
 

Bilagor

  • Niklas-Kihlen-clownfisk.jpg
    Niklas-Kihlen-clownfisk.jpg
    31.9 KB · Visningar: 2,571
Senast ändrad:
Olympus

Tänkte skaffa mig en vattentät digitalkompakt. Har tittat på Olympus 850SW och Pentax W30.
Använder nu en Sony superzoomDSC-H1 som ger riktigt skarpa bilder( i mitt tycke), bildkvaliteten är hyfsat viktig. Har ni nån erfarenhet?
Hälsn. Lars



helt klart olympus enligt mej!
jag har själv en olympus my 750 och är mycket nöjd! den har alltid fungerat bra för mig.
den tar fina bilder både landskap och porträtt. Jag tror på olympus!!

mvh simon wallström
 
Pentax

Hade en Pentax W10 som blev fuktskadad under en jorden runt-resa, displayen la av efter lite för mycket snorkling på Fiji. Gick ju inte heller att torka den när luften är konstant fuktig... Tillbaka i Sverige lämnande jag in den för lagning men fick veta att reparationen skulle bli för dyr. Istället blev det köp av en Pentax W20 och det har jag inte ångrat! Snabb, enkel med en smart genvägs-knapp som man kan ansluta sina favoritfunktioner till. Tror annars att Olympusen och Pentaxen är likvärdiga, jag valde också mellan de två, men efter att ha haft en kamera tidigare med objektivet i ena hörnet vet jag att det blir alltför många foton med finger i kanten... Nya Optio W60 låter väldigt intressant!
 
bättre olympusar..

Tänkte skaffa mig en vattentät digitalkompakt. Har tittat på Olympus 850SW och Pentax W30.
Använder nu en Sony superzoomDSC-H1 som ger riktigt skarpa bilder( i mitt tycke), bildkvaliteten är hyfsat viktig. Har ni nån erfarenhet?
Hälsn. Lars

Om du väljer Olympus skulle jag överväga 770SW framför 850SW då 770 är tåliga enligt Olympus själva. Vet inte om 1030SW är baserad på 770 eller 850.

Har ingen pentax att jämföra med men ljussvaga är väl tyvärr digitalkamerors akkileshäl fortfarande.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
Snödrivan olympus tough tg 6 Fototeknik 14
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
avslutat_17_06_20 Olympus mju 1030 SW? Fototeknik 5
myra_nisse Olympus E 410... Något negativt?? Fototeknik 8
Vilse sen89 Olympus E 510, To be or not to be? Fototeknik 3
Karpaterna.se Olympus Batterier Fototeknik 3
Eric R 20x optisk zoom! Olympus SP-570 UZ Fototeknik 0
marion12 Vill köpa en Olympus C5050 Fototeknik 1
Polarnatt Olympus My-750? Fototeknik 9
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
jonzzon Advantix eller Ixus ? Fototeknik 0
Afeija zoom- eller fast obejtiv? Fototeknik 10
n_zackrisson Bröstväska, LowePro eller Ortlib? Fototeknik 4
Mirazo 50 eller 105 macro Fototeknik 16
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
smurfen Aftonbladet eller Expressen..... Fototeknik 3
Brune Är det någon som hunnit prova Pentax WG-1 Fototeknik 4
Niak65 Pentax k200d, k20d Fototeknik 5
MarkusF Pentax optio W90 Fototeknik 9
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
JohnnyL Pentax K100D Fototeknik 14
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
Dundee Pentax Espio 105WR Fototeknik 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.