Olympus My-750?

Funderar så smått på att investera i en digitalkamera, men friluftsmänniska som man är, så vill man ju att den ska vara liten och lätt, men samtidigt ha så pass mycket prestanda/optik att den verkligen kan fånga och återge de där underbara stunderna i det fria.

Den kamera som jag för tillfället har ett gott öga till är Olympus My-750 som har 7 Mpix, 5x Optisk zoom, bildstabilisator och är väderskyddad. Priset ligger på drygt 3000:-

Finns det någon som har erfarenhet av denna kamera? Skulle ni i så fall rekommendera den som en "friluftskamera" i kompaktformat?

Be careful out there /Joel
 
I somras började jag använda Olympus my 700, weather protected. Väger 122 gram, 135 gram med den sämskinnspåse jag skyddar med mot repor. Ligger bra i skjortans bröstficka. Extra batteri väger 14 gram. Mina enda klagomål är att den inte har "titthål", sökare, utan man måste kolla genom displayen. När det är soligt, ljust syns det inte så bra. Och batterierna räcker bara 5 dygn-en vecka. Annars är jag nöjd.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
I somras började jag använda Olympus my 700, weather protected. Väger 122 gram, 135 gram med den sämskinnspåse jag skyddar med mot repor. Ligger bra i skjortans bröstficka. Extra batteri väger 14 gram. Mina enda klagomål är att den inte har "titthål", sökare, utan man måste kolla genom displayen. När det är soligt, ljust syns det inte så bra. Och batterierna räcker bara 5 dygn-en vecka. Annars är jag nöjd.

Raskesven

Tack för ett snabbt och informativt svar

Be careful out there /Joel
 
Använder själv en tidigare Olympus mju kamera som jag efter omständigheterna är mycket nöjd med. Väderskyddet räddade bl a min kamera när kompisens packade ihop i blött före.
 
MP-Moller; sa:
Använder själv en tidigare Olympus mju kamera som jag efter omständigheterna är mycket nöjd med. Väderskyddet räddade bl a min kamera när kompisens packade ihop i blött före.

Tack för svaret! Hur tycker du att kvalitén på bilderna blir. Lyckas kameran fånga känslan av ett storslaget natursceneri?

Be careful out there /Joel
 
Wisentdual; sa:
Satsa på helt vattentätt när du ändå håller på.
Olympus µ[mju:] 770 SW tål 10 meters djup och är liten och smidig.

Tack för tipset! Olympus M770 såg verkligen intressant ut! Måste kolla in den lite närmare :)

Be careful out there /Joel
 
Nätt, lätt, tätt = rätt

Satsa på helt vattentätt när du ändå håller på.
Olympus µ[mju:] 770 SW tål 10 meters djup och är liten och smidig.
Enda jag saknar är 30 fps när man filmar.
[/url]

Kan meddela att jag numera är en stolt innehavare av en Olympus µ[mju:] 770 SW. Jag har ännu inte haft möjligheten att testa den i något friluftssammanhang, men det lär komma en recension framöver.

Dock kan jag säga att den fyller mina önskemål i fråga om friluftsutrustning, dvs. nätt, lätt och tätt. Den är liten och kompakt, vikten är 155 g (utan batteri och kort) samt att den är vattentät ned till 10 m. Man slipper fippla med vattentäta kamerapåsar osv. Ytterligare ett plus är att den är stöt- och slagtålig.

Mvh /Joel
 
Även jag slog till på en 770 SW, köpte den dagarna före jul. Helt nöjd så här långt. Prov-fotade med viss nervositet nerifrån ett vattenfyllt handfat hehe.. :) Gick bra. Haft den med mig på lite skridskoåkning och snösko-promenad så här långt bara, inget alltför utmanande. Men som sagt, känns väldigt skönt att slippa oroa sig för fukt, stötar, kyla. Ska få följa med på kallare vinterväder, och senare kajakpaddling, mtb turer i regn o lera samt fridykning.. Kanske köper jag ett riktigt dykhus också längre fram.
 
770sw är en bra kamera, i mina ögon har den bara två stora nackdelar.

1. Går ej på standardbatterier.
2. Bristande vindvinkel. (den är bara medioker, ska man använda den till vardags och i friluftssamanhång är en motsvarighet till 24mm (90grader diagonalt över bildytan) ett måste tycker jag)

Det är tyvärr riktigt tunsått med vidvinkliga kompaktdigitaler på marknaden, och ingen av dem har vad jag vet ett icke utstickande objektiv, detta är någonting som måste undvikas om den ska göras vattentät i praktiken och det är i övrigt en batterislukare och svag punkt vad gäller stötar och tryck mot kameran så fort den ut utskickad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.