Elcykel i serieproduktion
Av: admin
Under våren kommer 13 olika cykeltillverkare att kunna erbjuda elcyklar med Bosch ”eBike drive”. Elmotorerna kommer att monteras mitt på ramen på cyklarna där motorns vikt har som minst balanspåverkan. Till skillnad från tidigare försök att elektrifiera cykeln är detta en högteknologisk enhet som optimerar funktion, körglädje och användarvänlighet. Skillnaden ligger i att det är först när användaren börjar trampa som den elektriska drivenheten lägger till motorkraft. Hur mycket kraft som adderas beror dels på förarens förinställda önskan om assistans, dels på terrängen.
Användaren får exempelvis mer hjälp i en uppförsbacke än på plan mark i hastigheter upp till 25 kilometer i timmen. Vill man åka fortare får man trampa för egen maskin och orsaken till detta är att det är det enda sättet att lagligt få klassas som cykel och därmed vara fri från krav på körkort, registreringsplåt, hjälm och försäkring som tillkommer vid tyngre fordon. Motorn drivs av ett kraftfullt Lithium-jon-batteri som gör det möjligt att färdas en sträcka på upp till 80 kilometer på bara en laddning.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Långcykling Långcykling i Hälsingland
- Långcykling Ram till Kindernay-navet
- Landsvägscykling Framväxel eller Classified tvåväxlade nav?
- Landsvägscykling Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra?
- Långcykling Cykeldator
- Långcykling April: Nordkap, Kiruna, Storuman
- Landsvägscykling Problemlösning på skrikig cykelbroms
- Landsvägscykling Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel