Denaliexpedition av 6 st Utsidanmedlemmar

Expedition Hamilton 2009 on Denali. Den 3:e maj åkte sex stycken Utsidanmedlemmar till Alaska för att under en månad ta sig an uppgiften att bestiga Denali Nordamerikas högsta berg och en av de "Seven Summits".

Av: admin

Joachim Al-Kayer ("Mr Climb" här på Utsidan) slängde ut en förfrågan om någon var intresserad av att Klättra Denali i Alaska i ett av våra forum, mot sin förvåning så var det många som ville dit, men det är ju en annan sak att kunna åka dit, han skulle ändå ha med sin gamla klätterpolare så han hade sitt på det "torra", men så hoppade klätterkompisen av projektet så kvar var bara Utsidanvänner.
Men Mr Climb anordnade en träff och övernattning i Sala silvergruva där de på 150m djup för första gången träffade varandra i pannlampans sken, skaran var allt från doktorer till gamla tävlingscyklister men helt underbara människor med mycket äventyr i bagaget samt en enorm geografisk spridning.
Hans oro var nu helt borta och när de kom upp ur gruvan på morgonen var det ljust på flera sätt.

Den andra maj var de i Stockholm för att träffas och sedan vidare till Karolinska på kvällen för övernattning i tryckkammare för att påskynda acklimatiseringen. Den tredje maj åkte de till Alaska för att under en månad ta sig an uppgiften att bestiga Nord Amerikas högsta berg och en av dom "Seven summits".

Mr Climb skriver själv:

"Det fantastiska är att vi är helt vanliga vuxna människor med familjer och karriärer inom helt andra områden, vi blev avrådda av Rangerna att ge oss på en så här stor expedition med människor vi inte känner och att det brukar sluta illa. Men på ett sätt känner vi varandra, vi älskar äventyr och är medlemmar på Utsidan! Utan Utsidan hade detta aldrig blivit av."

Det går att följa expeditionens position här. (Fungerade ej 2009-05-25, tillfälligt trasig?)

Och här kan du läsa diskussionen som till slut resulterade i denna "Hamilton på Denali 2009" expedition.

2009-05-05 21:00   Rune Ahlström
Synnerligen intressant och adrenalinhöjande. Denali, eller det gamla namnet Mount McKinley som jag fortfarande föredrar att kalla det, har legat och malt inombords även hos mig alltsedan man var en ung snorhyvel och för första gången läste om "sourdoughs" - surdegarna - dvs de hårdkokta och härdade pionjärer som levde på jakt och guldletning i den subarktiska ödemarken i boken Bergstopparnas Besegrare, skriven av självaste Eric Shipton. I kapitlet om McKinley beskriver Shipton hur fyra av surdegarna som hade rykte om sig att höra till de starkaste och uthålligaste männen i nordväst, Tom Lloyd, Billy Taylor, Pete Anderson och Charley McGonagall for med hundspann från Fairbanks år 1910 i akt och mening att avslöja polarforskaren Frederick Cooks lögnaktiga påstående att han ensam hade bestigit berget tillsammans med en bärare i september 1906. Surdegarnas företag avslutades med en tre dygns nonstop-vandring utan att slå läger av Taylor, Anderson och McGonagall som slutade med att de två sistnämda tog sig upp på den norra toppen eftersom de gissade att den var högre än den södra. Dessvärre ett felaktigt val skulle det visa sig då den södra är högre. Beklagligt men förståeligt då de ju inte hade varken kartor eller GPS. Men bedriften och gubbarnas vittnesmål om topografin och förhållandena på berget sänkte effektivt Cooks historia och falska bildbevis. Det visade sig senare att Cook endast hade gått några kilometer upp längs Ruth-glaciären - för övrigt uppkallad efter hans egen hustru - och därifrån klättrat upp på en obetydlig topp på 1700 meters höjd och tagit en serie bilder som han sedan hävdade var från toppbestigningen.
Som sagt, historien om surdegarna från Fairbanks och deras förstabestigning av nordamerikas högsta berg gjorde ett outplånligt intryck och alltsedan dess har även jag närt en dröm att få komma till Mount McKinley.

Det ska bli mycket spännande att följa de här Utsidan-killarnas vidare öden via den där positionfunktionen.
Synd bara att de inte tycks ha möjlighet att lämna direktrapporter här på sidan. Men vad som hände på berget och om - och hur många! - som nådde högsta toppen lär man väl få läsa om i efterhand. Något att se fram emot!

2009-05-26 19:49   Rune Ahlström
Noterar att länken till positionssidan inte har funkat på en vecka. Och man har ingen aning om varför. Extra trist nu när gänget precis hade närmat sig toppen.
En annan sak jag tycker är tråkig är att ingen med direktinformation - anhörig eller vän - hör av sig hit och lämnar några närmare rapporter. För jag har svårt att tro att hela gänget på 6 personer lämnar Sverige och familjer utan någon som helst kontakt på flera veckor. I synnerhet när det gäller ett sådant här företag. Helt riskfritt är det ju inte. Hade jag varit anhörig hade jag brutit ihop vid det här laget. Så jag är övertygad om att det sitter många vänner och anhöriga där ute som vet vad som händer. Så varför inte vi på Utsidan?

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar