Den digitala revolutionen i tältet

Staffan Sandberg funderar kring IT och hur det påverkar våra turer nu när vi kan vara uppkopplade på många platser.

Av: Staffan Sandberg

IT påverkar våra turer. Det ger nya möjligheter, men tar det oss bort från det vi en gång i tiden uppskattade med friluftsliv?

Digital teknik har förändrat friluftslivet. Nu tänker jag inte på att vi har helt nya möjligheter att göra research inför turen utan att köpa böcker och kartor för att bestämma oss för vart vi vill resa. Jag tänker inte heller på möjligheterna att dela sina upplevelser på sociala medier.

Jag tänker på vad vi gör när kajaken är uppdragen på stranden, vandringskängorna står parkerade i yttertältet eller skidorna håller fast tältet från att blåsa bort. Jag minns den tiden då en pocketbok var den viktigaste sysselsättningen i tältet. Boken eller böckerna skulle räcka för resan upp, hela vandringen och resan hem. Efter några dagar insåg jag ofta att optimismen varit för stor när jag valt omfattningen av lektyr, att hushållning med sidorna var ett måste för att inte ligga helt sysslolös de sista kvällarna.

Gick jag på tur med andra kunde jag ha med små spel. En kortlek och regler för ett antal spel i huvudet kunde stå för underhållning många kvällar. Jag hade ett litet backgammon som kunde fällas i hop, inuti fick det plats ett ännu mindre schackspel, tärningar och kortlek. Det var nöjet i många timmar på turerna.

Första del av den digitala revolutionen var mp-3 spelare. De första hade dålig batterikapacitet och liten lagringsplats, men efter några få år hade problemen lösts. Utbudet av poddradio är stort, det kan kännas som obegränsat om man både lyssnar på svenska och engelska. Många böcker läses in som ljudböcker, man hittar bland annat många gamla reseskildringar och klassiker på Librivox.org. Under flera år var MP3-spelaren nästan det enda som gav tidsfördriv i tältet när jag varit ensam i tältet. Sommar i P1, P3 dokumentär, Vetenskapsradion och många andra program har varit trogna följeslagare på mina turer.

Nästa steg mot digitalisering var mobiltelefonerna med alla dess möjligheter. Denna fantastiska uppfinning man alltid har med sig och tar bort onödig väntetid, oavsett om man väntar på en buss, väntar på att någon eller ligger i ett tält.

Även för smarttelefonerna satte batterikapaciteten begränsningar. På senare år har möjligheterna med extrabatterier och solceller ökat kraftigt. Med solceller och bra väder kan skärmen användas varje kväll, utan att batteriet tar slut under turen. Det ger större möjligheter till variation i tältet. Läsa böcker, skriva, spela spel och, precis som tidigare, lyssna på poddradio.

Solceller, e-böcker och MP3-filer ger tidsfördriv i lång tid. Vill man undvika ransonering kan man ta med sig ännu mer, utan ökad vikt i ryggsäcken. Med täckning kan man göra allt man kan göra hemma. Läsa e-post, gilla vännernas turbilder, läsa nyheter, se på kattvideor och betala räkningar.

Vi kan till och med jobba om semestern blir för tråkig, eller pressen från arbetsplatsen blir för stor.

Frågan är om vi verkligen uppskattar utvecklingen, även om vi inte klarar att säga nej till den. Personer som varit på turer, långt från täckning, säger ofta att de tyckte det var skönt att komma bort från allt. Koppla bort civilisationen en period, inte tänka på det som sker runt omkring i världen.

Det är inte ofta man hör någon säga: ”Vi hade en härlig paddeltur. Vi hörde om allt krig och elände ute i världen och på kvällarna såg vi vår favoritserie, precis som vanligt. Jag fick till och med möjlighet att jobba!”

Till Staffans blogg

2016-11-28 10:58   diHib
Det låter som att du bara byter ut en tidsfördriv mot en annan, pocket och spel mot mp3, smartphone etc. Själv lämnar jag allt sådant hemma när jag är ute på tur och tar istället med kameran och ev. fiskeutrustning. Att hålla igång lägerelden är också ett utmärkt analogt tidsfördriv (kvalitetstidsfördriv)

2016-11-28 22:36   Mummis
Jag kan tycka också det är skönt att vara frånkopplad. Som en typiskt sådan kopplad-för-mycket-problem jag stötte i somras var när både paddan och mobilen tog. Jag stod utan karta och "tvingades" hem.
Förut så hade man bara med sig kartan inplatstat och det kom sällan bort, man fortsatte gå ändå.
Det kan lätt bli en fälla.

2016-11-29 09:08   såg
Tycker det är skönt att ha mobilen avstängd än på, när man är ute på tur.
Tycker människan har blivit en slav under den moderna tekniken och när den slutar att fungera så står vi som handlös o vet ej vad vi ska göra.
Att vara uppkopplad på det mesta är ju snart att våra ryggsäckar och kläder kommer att väga av teknik prylar av solladdare, mobiltelefoner, mp3 spelare och annat prylar.

2016-11-29 09:16   Trottoarbonden
Fördelen med böcker i en Kindle är såklart mängden med lektyr, tyvärr är även batteriet till slut en brist.
Var häromåret på ett Vandrarhem i Omberg som helt saknade mobiltäckning och det var otroligt skönt att läsa en vanlig pappersbok innan läggdags.

2017-02-05 11:28   seobserver
Digital kamera och filmkamera har klara ekonomiska fördelar gentemot deras analoga föregångares. Telefon, Mp3, platta och GPS har jag och lämnar gärna hemma för att slippa och dess batterier.

Tryckta kartor och böcker fungerar väl så länge som pannlampan gör det.

Ljudet från vinden och elden är ganska behagligt.

go tur

2017-02-12 10:44   Thomas Lummi
Ska solovandra i sommar och har funderat på solcellsladdare för att kunna ladda batterier till mobil/kamera för att ta bilder. Har inte tänkt att ha kontakt med omvärlden, det har man ändå 24/7 hela tiden. Jag har en liten solcellsladdare som inte är vattentät, och den skulle jag kunna använda om det är uppehåll och soligt. Den får räcka när jag tänker efter.
Kommer att ha med en anteckningsbok för att kunna skriva i och även en bok att läsa. Kanske en klassiker från denna lista, https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rhundradets_100_b%C3%B6cker_enligt_Le_Monde
Den batteriladdning som fjällen ger mig ser jag fram mot.

2017-06-26 10:16   Sitiensis
Jag tar med mig mobilen men har den avstängd eftersom batteritiden är så dålig. Den är alltså bara med för nödfallssituationer eller korta "jag lever fortfarande"-meddelanden. Annars har jag med mig en pappersbok, och kartorna (papper förstås) ger oändligt med sysselsättning. Jag brukar spendera ohemult mycket tid med att titta på kartorna, planera morgondagens färdväg och vilopauser och begrunda vad som kan finnas i omgivningen. På sätt och vis berättar också kartorna en historia, precis som en bok.

Vill tillägga att omgivningen i sig också är underhållning. Man kan knappt vara ute i naturen utan att bli både amatörbiolog, -geolog och -ornitolog.

2017-07-15 10:51   nilsj
Är man så beroende av digitala prylar och uppkopplingar, så kan man kanske fråga sej varför man är ute i skog och natur. Att se och lyssna ute i skogen är ju ofta en fin upplevelse. Likaså att somna till naturens ljud.
Och som nämnts här så är ju pysslet med en öppen eld ett alldeles utmärkt "tidsfördriv".

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar