Billig och bra våtdräkt för simning i sjö?

Jag är ute efter en billig och bra våtdräkt som går att använda för vanlig simning i sjö/hav med en vattentemperatur på 10 grader och mer. Jag tänker mig även strumpor i neopren och huva vid kallare lufttemperatur.

Jag är 172 cm lång och väger ca 75 kg.

Dräkten ska gå att använda flera gånger med byte till vanliga kläder emellan simningarna. Den ska vara lätt att ta på och av utan hjälp av annan person.

Jag söker våtdräkt för att kunna simma ute i sjö och hav när vädret är för dåligt för att använda vanliga badkläder.

Tacksam för tips!

Finns en massa dräkter för triathlon i olika prisklasser men:

vid 10 grader tror jag man normalt fryser rätt mycket i dem.

Inga problem att sätta på sig dräkten själv men en dräkt med rätt passform tar ändå lite tid och erfarenhet att få på sig.

En skräddad dräkt minskar inläckningen av nytt kallt vatten och är en rejäl nivåhöjare. Varmast är en torrdräkt med ylle underställ. En våtdräkt som är lätt att ta på och av blir vådligt kall under givna förutsättningar.
Kontakta närmaste sportdykareklubb om namn och adress på dräkt byggare. Neopren med syntettyginsida blir lättare att ta av och på.

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanny simma med våtdräkt, temperatur? Övriga aktiviteter 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg