Cykla Sverige-Peking, reserapport 5
Här kommer den femte och sista reserapporten från Mats och Magnus Nilsson som började cyklingen till Peking den 2 mars.
Av: matsn
Hej
Den 24 september nådde vi Peking efter 1458 mil cykling. Efter två dagars vila fortsatte vi mot kusten och nådde Bo Haibukten den 29 september där vi gjorde det obligatoriska Stilla Havs-doppet. Det kändes extra skönt eftersom det markerade fullbordandet av vår 1504 mil långa cykling över den eurasiska kontinenten. Efter att vi demonterat cyklarna påbörjades den 6 dagar långa resan på den transsibiriska järnvägen från Peking till Moskva via Mongoliet. Bara detta en resa som man tidigare drömt om. Med tanke på den behagliga temperaturen och de fina höstfärgerna i den ryska taigan är det konstigt att inte fler väljer att åka med transsibiriska järnvägen under denna årstiden. Ett improviserat stopp vid den fantastika Bajkalsjön tilläts dock inte på grund av de krångliga och oflexibla ryska visumbestämmelserna. Kanske blir det ännu en resa med transsibiriska järnvägen i framtiden. Efter att ha tillbringat ett och ett halvt dygn i Moskva tog vi sedan nattåget till Helsingfors. Den 13 oktober ankom vi till Sverige efter en natt på den internationellt beryktade partyfärjan mellan Helsingfors och Stockholm. För oss träbockar var det skönt med en natts sömn innan landstigningen på svensk mark. Nu är det bara att sätta sig för att planera nästa resa. Fast den här gången blir det nog i Sverige.
Hälsningar
Mats och Magnus
Den 24 september nådde vi Peking efter 1458 mil cykling. Efter två dagars vila fortsatte vi mot kusten och nådde Bo Haibukten den 29 september där vi gjorde det obligatoriska Stilla Havs-doppet. Det kändes extra skönt eftersom det markerade fullbordandet av vår 1504 mil långa cykling över den eurasiska kontinenten. Efter att vi demonterat cyklarna påbörjades den 6 dagar långa resan på den transsibiriska järnvägen från Peking till Moskva via Mongoliet. Bara detta en resa som man tidigare drömt om. Med tanke på den behagliga temperaturen och de fina höstfärgerna i den ryska taigan är det konstigt att inte fler väljer att åka med transsibiriska järnvägen under denna årstiden. Ett improviserat stopp vid den fantastika Bajkalsjön tilläts dock inte på grund av de krångliga och oflexibla ryska visumbestämmelserna. Kanske blir det ännu en resa med transsibiriska järnvägen i framtiden. Efter att ha tillbringat ett och ett halvt dygn i Moskva tog vi sedan nattåget till Helsingfors. Den 13 oktober ankom vi till Sverige efter en natt på den internationellt beryktade partyfärjan mellan Helsingfors och Stockholm. För oss träbockar var det skönt med en natts sömn innan landstigningen på svensk mark. Nu är det bara att sätta sig för att planera nästa resa. Fast den här gången blir det nog i Sverige.
Hälsningar
Mats och Magnus
Läs mer
Forumdiskussioner
- Mountainbike Crescent Elgar mountainbike elcykel
- Långcykling Ram till Kindernay-navet
- Långcykling Långcykling i Hälsingland
- Landsvägscykling Framväxel eller Classified tvåväxlade nav?
- Landsvägscykling Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra?
- Långcykling Cykeldator
- Långcykling April: Nordkap, Kiruna, Storuman
- Landsvägscykling Problemlösning på skrikig cykelbroms