Cykla säkert med barn

Allt fler svenskar cyklar i städerna – och här föds allt fler barn. Behovet av att enkelt kunna ta sig fram i city tillsammans med de minsta skapar ett sug efter nya praktiska och roliga lösningar. Nu lanserar nya BikingBaby.se de holländska designcykelsitsarna från Bobike på svenska marknaden, med ett unikt utbud av främst de populära Mini-modellerna som monteras fram på styret.

Bobike är en av världens ledande fabrikanter av cykeltillbehör. Med rötterna i den holländska traditionella cykelkulturen erbjuder man ett exklusivt utbud av cykelsitsar och accessoarer tillverkade lokalt. Från de storsäljande designade Mini-modellerna där man cyklar med sin baby bekvämt sittandes framför sig och låter barnet uppleva allt runt omkring sig på ett härligt och tryggt sätt, till klassiska Maxi och Junior-modeller för små och lite större barn. Bobike har mycket stort fokus på säkerhet och cykelsitsarna genomgår löpande rigorösa tester på TNO (Holländska Varutekniska Laboratoriet) och är godkända enligt den senaste höga europeiska säkerhetsstandarden EN 14344.

-  Att cykla med små barn kräver högsta möjliga säkerhet för att det skall vara roligt, säger Jenny Edh Jansen, VD på BikingBaby.se. Säkerhet är basen här, men det är upplevelsen som skiljer sig från övriga cykelsitsar. Med de frammonterade Mini-modellerna kan barnet njuta av turen från första parkett och som förälder har jag full kontroll, jag kan kommunicera med mitt barn och dela barnets glädje när vi cyklar tillsammans. Dessutom har jag fokus framåt i körriktningen, ytterligare en viktig säkerhetsaspekt när man cyklar med små barn, speciellt i storstadstrafiken.

Fler barn i familjen behöver inte längre betyda stillasittande. Med Mini-cykelsits fram i kombination med en klassisk bakmonterad sits kan man enkelt och säkert cykla med två barn. En vanlig syn i t.ex. Holland, där cyklande är en del av livsstilen och ett sätt att ta sig fram med både ett och flera barn i sällskap.

-  Vi köpte vår egen Bobike Mini-cykelsits efter att ha sett dem överallt vid ett besök i Amsterdam, berättar Jenny Edh Jansen, vi tyckte att de var så coola. Och responsen när vi cyklade runt i Stockholm i höstas var överväldigande, folk stannade oss bokstavligen på gatan för att fråga var vi fått tag på den. Då upptäckte jag att de inte fanns att få tag på här hemma och bestämde mig för att starta BikingBaby.se för att introducera cykelsitsarna på svenska marknaden. Jag hoppas att vi snart får se massor av fler glada små barn fram på cyklarna.

Om Mini-cykelsitsarna & BikingBaby.se
Bobike Mini cykelsitsar finns i två utföranden. Bobike Classic Line; med modellen Bobike Mini+, samt i 2012 års nyhet Bobike Mini City ur Bobike Exclusive Line. Den exklusivare minimodellen inkluderar ett integrerat och rörligt styre/handtag (finns som tillbehör till Mini+, dock ej rörligt), sitsen har en högre rygg med reglerbart patenterat säkerhetsbältssystem och ett extra säkert huvudstöd som tillbehör. Designen är uppgraderad med en rad ännu snyggare detaljer såsom heltäckande fotstöd. För att ge barnet extra skydd mot väder och vind har Bobike även utvecklat matchande vindrutor med vindskydd till Mini-modellen. Bobike Mini-cykelsitsarna har fått en rad utmärkelser. Samtidigt som de prisats för säkerhet och användarvänlighet, har också den stilrena och roliga designen uppmärksammats. Cykelsitsarna finns nu till försäljning på www.bikingbaby.se och kommer framöver även att finnas hos utvalda återförsäljare runt om i landet.

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer