Artiklar > Bygga en Stripkajak, en vinter av ...

Bygga en Stripkajak, en vinter av skaparglädje och inspiration

Av: Mr Ardbeg

Första försöketFörra sommaren, 2005 så var vi ett gäng från jobbet som var ute vid Roslagskusten, utanför Gräsö på en ö som heter Rävsten och ibland en massa andra aktiviteter så skulle vi paddla kajak. Jag hade inte testat kajak tidigare men paddlat en hel del Kanadensare så jag såg verkligen fram mot denna test.

Bild20
Sagt och gjort, vi lastade in gänget i varsin kajak och drog ut på havet för att runda Rävsten. På utsidan om ön så är det Åland nästa (finns väl någon kobbe till...) och det känndes lite spännande att vara där ute, så liten mot det stora blå.
Men denna tripp gav mersmak och för att stilla min nyfunna kajaklusta så hyrde jag och en kompis varsin kajak på Frilufts i Uppsala för att ta en tur på Ekoln (en mälarvik) Den kvällen bjöd på fint väder men också kajakistens fiende Nr1, båtföraren i motorbåt. Hade jag inte hunnit läsa på mig lite om olika stödtag så hade jag nog plurrat för första gången, men med lite jobb på ett "lågt stöd" (The newbee way...) så gick det vägen och jag blev bara av med min vattenflaska och fick nöja mig med en våt hand.

Väl hemma efter den turen så var saken klar, jag vill ha en kajak. Letandet började, nästan alla annonser på Blocket och liknande sidor bestod av "Estländare" som folk tagit hem, förmodligen för att skära mellan en tusing eller något om man jämför med direktpriser från Estland. Men hur man än vände sig så insåg jag att kajakister är ett lika nördigt sällskap som många andra som gör något i hobbyväg så om en Estlandskajak var något att ha eller inte rådde det delade meningar om.
I min jakt hittade jag Eriks sida, (www.kajak.nu) och där fanns en byggdagbok från när Erik och Henrik hade byggt var sin Kavat kajak i gran. Nu vaknade den händige till, jag hittade snabbt vidare till Björn Thomassons sida, (www.thomassondesign.com) och började botanisera mellan Björns olika modeller.
Efter lite mailkorrespondans med Björn så hade jag bestämt mig, jag skall bygga kajak, men inte bara en utan två!

Dax att bygga kajakRitningar beställdes för en Kavat och en Isfjord och bygget kunde börja. Från början hade jag planerat att köra dom parallellt i garaget, men insåg dels att det skulle bli väldigt trångt, trots dubbelgarage och dels för att jag inte ville bygga in samma eventuella misstag utan att fått prova funktionen "live" först.

Vad behöver man kunna för att "ro" i land ett sådant här projekt? Ja, jag kan bara tala för mig själv, men den starkaste fienden till att landa projektet är nog byggarens vilja att gå i mål!
Själva byggandet är inte svårt om man nu inte råkar vara utsrustad med väldigt felplacerade tummar, alla handgrepp går att lära sig och om man gör något fel så går det att rätta till.

Sagt och gjort. Upp på vinden och hala fram en spånskiva till spanten och några rejäla brädor till jiggen och lite läkt och plyfa till spant och stävar.
Sedan var det "bara" att rita över spanten på spånskivan och kapa ut dom. 12st olika spant skall det vara på en Kavat. Kajaken blir 520cm lång och den tar rejält utrymme i anspråk om man skall kunna jobba på ett bra sätt. Sedan var det "bara" att montera spant och stävar på jiggen och jag var klar att börja ribba.

Jiggen med spant och stävar monterade
"Bara" montera spant och stävar kräver lite mer än så, här gäller det att allt blir rätt och rakt för annars är allt kommande arbete lite förgäves.
Jag använde centrumlina genom alla spant för att kunna mäta in så att det blev rakt. Jag mätte och mätte igen, syftade och dubbelkollade, allt för att det skulle bli rakt.

Spikrakt...
Efter att jiggen var laddad med en Kavat så var det dax att köpa virke. Granbrädor från brädgården funkar fint, om man kan hitta långa längder och brädor med lite kvist. Mestadelen av skrovet kräver långa ribb om man inte vill skarva men det kändes nästan hopplöst att hitta 5,40 brädor som var kvistrena så jag har fått skarva lite på några ställen.

Sedan vad det dax att börja stapla på ribb på spanten. Man lägger en ribba i taget och skjuter fast dom i spanten med häftpistol, 12mm i spanten och 5mm mellan varje spant, i bara ribborna. Det gäller att få ihop ribborna så tätt som möjligt för att det skall bli snygga skarvar. I mitten får man kapa ribben så att dom passar mot mittribban. Det var lite trickigt i början innan jag kom på lite knep för att få det snyggt.

Ribbning av skrovet
Efter att alla ribbor var på plats så var det dax att lägga på sammanfogningsepoxi över hela härligheten. Detta är för att ribborna skall limmas samman med varandra och så att man kan ta bort alla klammer som man slitit med några dagar tidigare... Här kommer ett tips, lägg inte på en massa epoxi i onödan, det är bara ett sjå att ta bort allt igen innan man skall slipa hela kajaken! Jag var rädd att det inte skulle hålla ihop så jag var nog lite väl generös med extra jobb i andra änden. Epoxin är bara för att limma samman ribborna mot varandra, mellan, ingen annan funktion. Jag använde pensel på skrovet men insåg senare att en gummispackel är ett underskattat verktyg.

Klammerjakt
När ribborna är ihoplimmade och alla klammer är borta så är det dax att slipa till hela den slutgiltiga formen. Först körde jag bort överskottsepoxin med en vinkelslip med 40-papper på, försiktigt så att man inte tar träet för rondellen tar för sig! Sedan är det bandslipens tur att få gå några ronder med 80-papper innan det är dax att göra den slutgiltiga formningen med långbräda. När man är nöjd med resultatet så är det dags att mätta träet med epoxi för att träet inte skall suga när man lägger på väven. Det skall vara ett tunnt lager. Nu är det dax att förvandla sin träkajak till en glasfiberdito!

Glasfiberväv och epoxi
Men det fina i kråksången är att när man lägger på epoxi så vätar den ut all väv och den blir helt genomskinlig och återgår till att vara träkajak.
Efter glasfiberlagret är på plats och man förhoppningsvis har klarat sig utan bubblor så skall det på två lager epoxi till, det första för att jämna ut strukturen och den andra för att slutligen få en jämn och fin yta som också ser till att täta till kajaken. Här insåg jag att jag borde ha jobbat med en sickel efter första epoxilagret efter glasfiberväven för att få ett jänmare och tunnare lager epoxi. Detta gjorde jag på däcket sedan.
När detta är klart är det dax att lossa skrovet från spanten och vända på steken.

Skrovet rättvänt och klart för jobb på insidan
Så, kajaken är rättvänd och rensad från överskottsglasfiber. Spanten är borttagna från jiggen och det är dax att börja med insidan. Här är det i stort sett samma moment, slipning, mättning, glasfiber med epoxi och sedan ett till varv med epoxi. Man lägger inte sista varvet för att man inte är intresserad av samma fina yta, dessutom så blir den inte hal.

Det man måste tänka på här är att man inte lämnar skrovet ogjort på insidan för då ändrar kajaken form.
Hur jag vet? Om jag säger att jag fick montera ytterspant innan jag färdigställde insidan för att få tillbaka kajaken från att den sett ut som en roddbåt...

Spanten tillbaka igen...
Då var det dax att såga till däcksformen på spanten och montera tillbaka dom i skrovet. Även här är det viktigt att dom kommer på rätt plats och rakt för att skrovet skall bli bra. Jag satte fast spanten med smältlim men man kan använda andra metoder. En del spikar fast spanten, men jag ville inte göra hål i skrovet igen.
Här är det också dax att montera sittbrunnssargen som man har gjort, antingen basad eller som i mitt fall, en ribbad sarg. Man kan också bygga en sittbrunn nerfälld i glasfiber/kolfiber, men då gör man det efter att man ribbat däcket.
Ribbningen sedan på däck är ännu mer pill eftersom det är kapning i båda ändar samt runt sittbrunnen.

Sedan är det bara att ta vid med ribborna igen, där man slutade på skrovet. Ribb, Ribb, Ribb.

Ribbning av däck
När sedan alla ribbor är på plats så är det åter igen samma moment som på utsidan av skrovet, slipa, slipa, slipa sedan mättning, glasfiber med epoxi, epoxi, sickling och slutligen epoxi igen.

Däcket vävt klart
Sedan skall sittbrunnen fixas till, flänsen skall limmas på plats och förstärkas med glasfiber och hålkälsspackling med förtjockad epoxi. När det är klart så är det dax att lossa och vända på däcket för att göra insidan. Mer förstärkningar av sittbrunnshålets insida samt en förstärkning med en balk och två extra lager glasfiber bakom sittbrunnshålet.

Däcksbalken på plats
Om man inte vill ha några extravaganser så kan man montera ihop skrov och däck här.
Men eftersom jag ville ha skott och luckor, ställbart fotstöd, ställbar skedda och nedfällda däcksbeslag så hade jag mycket pyssel att göra innan sammansättning.

Akterskott och sits
Nerfällda däcksbeslagDet är en kanal igenom däcket som görs med hjälp av en PVC-slang som master och man bygger in den i glasfiber och epoxi innan man tar bort slangen och kvar har man en kanal. Med detta så kommer inget att sticka upp ovanför linorna och det blir ett cleeant utseende

Nedfällda däcksbeslag
Nedfällda träluckorÄven detta är för att få ett rent däck, luckorna sitter i stort sett i liv med resten av däcket. Det är en kompromiss mellan estetik och funktion, där funktionen fått ta andrafiolen. Luckorna hålls ner med underliggande gummilinor.

Nedfällda träluckor
Ställbar skeddaHär velade jag länge om jag skulle ha en ställbar eller en fast skedda. Jag lånade lovligen Ulf Johanssons idé om att ha en mjuklinemanövrering och justering med en clamcleet på däck. Skeddan dras ner med en gummilina och justeras upp med en nylonlina.

Ställbar skedda, drygt halvvägs ute
Ställbart fotstödDå jag är ganska lång så behöver kajaken vara justerbar för kortare paddlare än jag. Många varianter har jag sett där man flyttar hela fotstödsplankan via fasta lägen i trä eller med aluminiumskenor med en pedal på varje och justering med en skruv. Jag har paddlat med ställbara pedaler, små och obekväma och som man nästan får krypa in i kajaken för att justera.
Detta var inget för mig, jag ville ha ett helt fotstöd och en enkel justering, åtkomlig sittande i sittbrunnen. Sagt och gjort, i egen design.

Ställbart fotstöd
Sedan blev det äntligen dax för sammansättning av däck och skrov och äntligen få en kajak!
Sammansättningen gör man med förtjockad epoxi och om man har tur (eller varit skicklig) så går det ganska lätt att få ihop skrov och däck. Men om någon av delarna har tappat formen så kan man tydligen få ett litet H...
Hur jag vet? Jag har läst det! Min sammansättning gick galant, jag kunde sätta samman limfogen med bara tape och göra en liten enkel justering med en hand.
När detta har härdat så skall det på glasfiberremsor på både in- och utsidan av skarven och den skall mättas och ges en fin yta med epoxi.

I samma veva passade jag på att göra en paddel eller rättare sagt en Pagaj, en Grönlandspaddel. Björn Thomasson talar sig varm om denna förhållandevis enkla träplanka så varför inte testa.

Ute i fria luften för första gången
Vid det här laget så var jag grymt nära att testa kajaken i sjön hemma, men jag bestämde mig för att, NEJ, den skall vara klar först.

Fernissa nästa2-komponentsfernissa är starka grejor. Lackmask på är det som gäller. Det blev fyra varv, först på skrovet och sedan på samma sätt på däck, med slipning innan och mellanslipning inför sista varvet.
Det var lite trickigt att få flyt på lackeringen utan att det skulle rinna eller bli för tunnt och behålla strukturen. Men slutresultatet blev ganska blankt!

Fernissat däck föröver
Nu var det nära!
Linor, lister i luckhålen och montering av allt som fotstöd, svankstöd, skeddajustering och oljning av pagajen.
Kajaken väger in på 19kg

Nu var kajaken klar!!

Klar!
SjösättningDå blev det äntligen dax, efter ungefär 8 månader i garaget så var det dags att få kajaken i sjön.

Lycklig paddlare/byggherre efter några testrepor.

I sjön
SummeringGår det att bygga en kajak för 5000.-?
Björn säger att 3000-3500.- är fullt möjligt om man bara räknar det som blir kvar på kajaken och det borde vara möjligt om man inte skall lyxa så mycket.
Min kajak har kostat undefär 5200.- med allt som allt, ritning, material och förbrukningsmaterial.

Går det att bygga en kajak på 100-150 timmar?
Även där så måste jag säga att det är klart möjligt.
Jag spenderade 160 timmar totalt inklusive pagaj. Om jag hoppat över alla extravaganser så hade jag nog klarat av att bygga den på 120-130 timmar. Skulle jag bygga en Kavat till så kan jag nog kapa 30-40 timmar totalt.

Jag har byggt till och från under 8 månader och hade jag haft mindre tid så hade jag klarat av det på säg 6 månader utan problem.

Hur är den i vattnet?Efter min första testtripp så var mitt utlåtande lite vagt:
Kajaken känns stabil och säker, lättpaddlad och lättsvängd. Skeddan fungerade bra och gjorde kajaken stadig i bak.

Efter det så har det blivit några svängar till och den blir mer och med bekväm och lätthanterad för mig. Nu kan jag paddla avspännt, jag sitter bra och skönt, fotstöd och svankstöd fungerar helt enligt plan, jag klarar av att använda mindre och mindre av skeddan för att hålla ekipaget rakt, dock så har det blåst bra när jag har varit ute så den vill gärna gira mot vinden utan skeddan.
Pagajen (Paddeln) börjar jag komma underfund med och den är ganska tydligt talande när man gör fel, antingen plaskar den vid isättning eller så väser den av turbullensen om man drar på den för tidigt, innan den har fått fäste i vattnet. Om jag koncentrerar mig så går det att få det att fungera, men lite fler timmar så sitter det nog i ryggmärgen.

Några bakslag?Jepp, clamcleeten till skeddajusteringen har givit mig två blodblåsor så här långt beroende på att jag har slagit i fingrarna i den. Jag har gjort ett skydd över den nu så att det skall minimeras i fortsättningen.

Läckage i bakluckan, detta verkar bero på att jag köpt en list som håller formen dåligt. Ny list är köpt och testad med ett bra resultat. Detta medförde också att jag har kunnat minska på draget på gummilinorna som håller ner luckan!

Varför bygger man en kajak när dom finns att köpa?Detta bygge har varit en stor inspiration till att komma igång med paddling på allvar och det känns lättare att komma ut om man har en egen kajak.
Att ha byggt den själv förhöjer hela känslan enormt, det är kul att paddla i sin "EGEN" kajak.
Dessutom blir dom snygga och lite "one-of-a-kind" som ingen annan har.

Sedan är det nog så att vår skaparglädje idag är en underskattad sysselsättning, allt skall köpas, snabbt och billigt! Men med tanke på hur många kajaker det har byggts och byggs i garagen i landet så är det nog så att det är ett trevligt sätt att spendera en vinter. Om jag säger att leverantören av epoxi och glasfiber har levererat material till med än 1000+ kajaker så visar det att vi är fler som uppskattar detta!

Bygget gav som sagt mersmak och om allt går som tänkt så kommer jag att bygga en till kajak i vinter, även den en Thomasson-kajak, en Isfjord.

Mer om det bygget och lite mer detaljerad byggbeskrivning/byggdagbok på min färdiga Kavat kan man läsa om på "blogg.passagen.se/robertreinsson"

Till sist...Till dig som då och då gått och funderat på detta med att bygga en kajak, har du plats och känner att du kan tillbringa 100-200 timmar i garaget, gör det! Man skall ta vara på sina oupplevda drömmar!

Väl mött i paddelvattnen


Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2006-06-18 08:39   S Johansson
Imponerande! Skulle förmodligen aldrig ha tålamod att bygga en sån här.. Men slutresultatet är mycket vackert. Och den kommer ju bara att bli vackrare för varje år som går.
 
2006-06-28 22:45   garibaldi
Betyg: 5
Åååå, jag vill också! Men garaget är för litet och jag skulle aldrig hitta tid. Mycket intressant, dock. Så vi får väl se...
 
2006-08-03 11:43   mats sjögren
Betyg: 5
Jag är väldigt sugen, tyvärr är garaget inte varmbonat. Någongång kommer det nog att bli av.

Det var en välskriven och medryckande artikel.

Mats Sjögren
 
2006-08-17 14:26   kalkifred
Betyg: 5
Tack för fin skriven artikel har kanske kommit närmare ett eget bygge nu. Äger 2 plast kajaker en Zenit och en X-Lancer. Tack.
 
2007-09-29 17:38   pgp789
Betygsätt gärna: 5
Har själv byggt 3 kajaker och en blekingeeka i samma teknik. Har tyvärr endast ett ouppvämt stallslider att bygga i, så byggandet har fått ske under den varma årstiden.
 
2009-11-25 19:13   Kajak Alex
Betygsätt gärna: 5
Väldigt imponerande!
Gav mig mycket inspiration till att prova.

Tack för fin artikel!
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

Logga in

Tips!