Bokrecension: Vandra på Lanzarote och Fuerteventura

Vandra på Lanzarote och Fuerteventura är Anita och Birger Lövlands femte vandringsbok på svenska om Kanarieöarna. Boken beskriver 25 vandringsturer.

Av: DennisPing

Vandra på Lanzarote och Fuerteventura är Anita och Birger Lövlands femte vandringsbok på svenska om Kanarieöarna. Boken beskriver 25 vandringsturer på de två öarna.

Boken ligger helt rätt i tiden. Lanzarote och Fuerteventura verkar bli allt mer populära semesterresmål. Sol och bad är troligen det som dyker upp i tankarna hos de flesta, men under senare år har allt fler av mina mer äventyrslystna vänner berättat om fantastiska vandrings- och cykelupplevelser där. Så till den grad att jag faktiskt har blivit lite nyfiken att själv åka dit. Därför var det extra roligt att öppna den här boken.

Boken inleds som de flesta guideböcker med lite grundläggande information om klimat, flora, djurliv och följs av tips om vägnät och generella bussförbindelser. De efterföljande turbeskrivningarna står för den större delen av bokens innehåll, tillsammans med bilder från vandringarna.

Det märks tydligt att författarna har spenderat en hel del tid på öarna. Turbeskrivningarna innehåller både bra och nyttig information om hur man tar sig till och från vandringarna och om själva vandringarna och kartorna som finns är överskådliga. Men det kunde ha varit lättare att ta till sig informationen, exempelvis saknas tabeller över medeltemperatur som istället beskrivs i löptext och den annars mycket nyttiga bussinformationen i guideböcker har ersatts av en graderingsskala i ett försök att förenkla, men resultatet har istället blivit det motsatta. Det finns många fler exempel och det handlar uteslutande just om hur informationen presenteras, för det saknas ingenting.

Bilderna kommer tyvärr inte alls till sin rätt i den här boken. De består till större delen av bilder på en av de två författarnas ryggtavlor, visserligen i mycket fina landskap, men det blir anonymt och inte speciellt inspirerande. Dessutom är bilderna mörka, många är i dålig kvalitet och de allra flesta är alldeles för små. Vet inte om det rättfärdigar det hela, men å andra sidan är dåliga bilder en ganska vanlig företeelse i guideböcker.

Främst på grund av de dåliga bilderna blir Vandra på Lanzarote och Fuerteventura aldrig speciellt inspirerande, utan den är snarare väldigt funktionell, vilket är precis vad en guidebok ska vara. Den innehåller inga överraskningar, utan man får det man förväntar sig. Ska du till någon av öarna i fråga skulle jag definitivt överväga att köpa den, men inspiration får du hitta på annat håll.

Titel: Vandra på Lanzarote och Fuerteventura – guideserien för Kanarieöarna
Författare: Anita & Birger Lövland
Förlag: Vildmarksbiblioteket