Ny bok för unga äventyrare – chans att vinna ett exemplar

”Barnens fjällbok – En handbok för unga fjällvandrare” tar upp allt en ung vandrare behöver veta. Vi lottar ut tre exemplar av den nya boken.

Av: Alicia Schumacher

Foto: Calazo

I den nya boken ”Barnens fjällbok – En handbok för unga fjällvandrare” får unga äventyrare lära sig allt de behöver veta inför en semester i fjällen. I boken får barn och unga till exempel lära sig hur tältet och friluftsköket fungerar och hur det går till i en fjällstuga. Unga fjällvandrare får även lära sig spännande fakta om djuren på fjället, glaciärer, fjällbäckar och om allemansrätten. Boken tar även upp vilka förberedelser som krävs innan turen och hur man tolkar alla symboler på kartan.

Boken är skriven av Karin Runesson och illustrerad av Emilie Bergman. De har tidigare gjort boken ”Barnens utebok” och har bra koll på vad man ska tänka på vid friluftsaktiviteter med barn.

Mitt favorittips från boken är att gå på topptur. Jag och min man har gjort det en del med mina barn och vi tycker alla att det är kul att bestiga berg. Som barn gillade jag att samla på luft från olika platser, så ”Fånga fjällvinden”-tipset ligger också högt på listan, säger Emilie Bergman.

– Jag gillar uppslaget med tips på hur man får upp värmen om man blivit kall. Till exempel att man kan låna en vuxens armhåla till sina kalla fingrar. Sen gillar jag också fjällkakorna som vi har recept på i boken. De röstades fram som klara smakfavoriter av kvarterets barn när vi hade kakprovning, säger Karin Runesson.

Tävling

Tävlingen är nu avslutad. Grattis till medlemmarna sagoskog, markus-l och JohanKjellin som vinner varsitt exemplar av boken!

Du måste logga in först för att kunna fylla i svaren. Är du inte medlem än kan du registrera dig här utan kostnad.

Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar