Biotopvård ska få harren att öka i Vättern

Av: admin

I Vättern finns Sveriges sydligaste bestånd av harr, ett bestånd som dessvärre försvagats under senare år. En av de åtgärder som genomförs för att vända trenden är att förbättra harrens lekplatser i tillflödena Hornån och Gagnån. Biotopvårdsprojektet genomförs i samarbete mellan Länsstyrelsen och Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker, "Ge fan i våra vatten".

Vätterns harr leker både i sjön samt i ett antal av tillflödena. I vissa av tillflödena planeras nu biotopvård riktad mot harr. Det finns forskning som visar att lekplatsens storlek inte är den avgörande faktorn för hur många lekrevir som kan finnas utan snarare hur de olika lekreviren är visuellt isolerade från varandra. De lekande harrparen behöver helt enkelt vara ifred från konkurrenter på lekplatserna.
- Genom att skapa fler lekrevir bör antalet lekande harrpar också öka, vilket i sin tur ger ett större tillskott av harr till Vättern varje år, säger Anton Halldén som är Länsfiskekonsulent i Jönköping.

I praktiken ska fler skyddade lekplatser skapas genom att död ved och stenblock placeras ut på befintliga lekplatser. Innan biotopvård genomförs i större skala är avsikten att testa effekten i några utvalda tillflöden till Vättern och det är vad som nu ska göras.
- Valet av projektvattendrag baseras, för att kunna mäta effekterna, dels på tillgången av lämpliga habitat, dels på information om tidigare års harrlek. Som projektvattendrag har vi valt Hornån och Gagnån i Habo kommun medan Röttleån i Jönköping och Hjoån i Hjo blir referensvattendrag, berättar Anton Halldén.

Förberedelserna för arbetet sker under hösten och vintern. Nästa vår samlas data in under harrens lek och under sommaren 2010 genomförs sedan de konkreta åtgärderna i Hornån och Gagnån. Harren har generellt varit föremål för få riktade fiskevårdsåtgärder och projektet är på det sättet banbrytande.
- Harren är en populär sportfisk och Vätterns sydliga harrbestånd är unikt. Därför är det jätteroligt att insamlade medel från Ge fan i våra vatten kan bidra till att vända den negativa trenden för Vätterns harrar, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
Sjunde deltagaren till Äventyrliga dagen blev Nathalie, 18 år från Timrå som kämpat mot utbrändhet och depression. 1 kommentar

Efter äventyret

Hur är det att komma tillbaka efter att ha varit ute i vildmarken i 50 dagar. Det har nu gått fem månader sedan han kom tillbaka till civilisationen ... 3 kommentarer
Den första att få vara med om Äventyrliga dagen var Alexander, som gjorde en tidig vårvandring med isfiske. Här är berättelsen från det äventyret. 2 kommentarer
Södra Spanien omvandlar det deprimerande vädret hemma från vardag till en avlägsen störning i dina annars harmoniska semestertankar, och erbjuder ...