Här publicerar jag (förhoppningsvis) ett nytt personporträtt varje dag fram till dopparedan. Vissa läggs mycket krut på, andra är snabbt skissade i svepande drag.

Användarnamn: 9fingrar

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Vandring, Löpning, Utförsåkning, Diverse friluftsnissar på Youtube

2015:
December

Lucka 12 - Gourmetvandraren

Julkalender 2015 - 12 Gourmetvandrare

Pulvermos i all ära, men när Gourmetvandraren ger sig ut på tur så vankas andra bullar. Fjällbäckskyld champagne, möra fina styckdetaljer, riktiga grönsaker, en himmelsk dessert och riktigt kaffe.

Det finns egentligen två skolor:

Den ena går ut på att packa minimalt och vandra mellan stugor och fjällstationer där man sedan bor all inclusive i den mån det erbjuds.

Den andra kan mer liknas vid ett viktorianskt picknicksällskap när man har dragit med sig halva bohaget upp på berget. Muurikka, våffeljärn, röklåda, riktiga skärbrädor, glas och allt annat för att lyfta tillställningen till ett gastronomiskt lustspel.

I vilketdera fall kan man garantera ett minne för livet - om inte annat så lär ju fakturan bli minnesvärd, den med.

2015-12-12 08:23   äventyrssugen
Det är verkligen kul att följa det här. Ska bli spännande att se hur du lyckas identifiera 24 olika friluftstyper. Hittills har jag inte känt mig träffad till 100 % men lite av varje typ. Utom idag, Gourmandetvandraren har jag ingen gen gemensamt med. Mat är ett nödvändigt ont när jag är ute. ;-)

Svar 2015-12-12 16:33   9fingrar
Att lyckas klämma till med nåt som är 100% fel är nog en bedrift i sig ;-)
Vi får väl se vad tomten drar ur säcken de närmaste dagarna. Lova att hojta till om jag lyckas pricka bulls eye!

2015-12-12 09:38   Håkan Friberg
Touché!
Träffad!

2015-12-12 23:20   OutdoorsFoodie
Haha, mitt i prick! Jag känner mig träffad av båda skolorna. Och att under rätt tur, med rätt sällskap avnjuta fjällbäckskyld champagne och gourmetmiddag är en upplevelse i sig.

Lucka 24 - Dopparedagen

Julkalender 2015 - 24 Tomten

Den här mannen bor i glesbygdernas glesbygd tillsammans med sina renar och besöker civilisationen endast en gång per år. Han hörs skrocka nöjt - medan han kör nedcabbat i bitande midvinterkyla.

Lucka 23 - Fjällräven

Julkalender 2015 - 23 Fjällräven

Den gamla räven på fjället låter sig inte imponeras av mycket. Inget ont om alla dessa nymodigheter - de fyller alla sin funktion - men det brukar vara mycket ståhej som sedan lämnar en del att leva upp till. Och varför måste allt se ut som en explosion i en konfettifabrik?

Lucka 22 - Lajvaren

Julkalender 2015 - 22 Lajvaren

Lajvaren lever uteliv - anno 1066. Ses ofta i grupp. Gärna klädd efter lager-på-lager-på-lager-principen i ylle och lin med en struthätta som pricken över “i” (ett allsidigt plagg som för övrigt borde lyftas att bli gängse klädkod på fjället, näst efter buffen). Har ofta en djup kunskap om beprövade plagg och material som använts i generationer.