Här publicerar jag (förhoppningsvis) ett nytt personporträtt varje dag fram till dopparedan. Vissa läggs mycket krut på, andra är snabbt skissade i svepande drag.

Användarnamn: 9fingrar

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Vandring, Löpning, Utförsåkning, Diverse friluftsnissar på Youtube

2015:
December

Lucka 24 - Dopparedagen

Julkalender 2015 - 24 Tomten

Den här mannen bor i glesbygdernas glesbygd tillsammans med sina renar och besöker civilisationen endast en gång per år. Han hörs skrocka nöjt - medan han kör nedcabbat i bitande midvinterkyla.

Denna dags lucka kan bara tillägnas en person: Tomtefar

Tack alla som har följt denna kalender. Hoppas det har varit lika roligt att läsa den som det var att göra den. Jag önskar er en riktigt god jul och ett 2016 fyllt av äventyr och upplevelser!

2015-12-24 11:19   gunnar_g
Tack för roliga tänkvärda luckor i din kalender. /Gunnar

2015-12-24 18:49   äventyrssugen
Tack för allt arbete du lagt ned för att förnöja oss. Önskar en God fortsatt julhelg.

2015-12-24 19:21   OBD
Tack för en fantastiskt trevlig adventskalender!
Många lucköppningar har fått mig att le igenkännande.
Både text och teckningar har varit underhållande och riktigt bra.

2015-12-24 19:44   Håkan Friberg
Riktigt trevlig rivstart på ditt bloggande. Tack för mycket underhållande läsning.

2015-12-24 21:26   brigas
Tack för enkel och träffsäker kalender!God Jul!

2015-12-25 10:38   kingmfj
Tack för rolig och intressant läsning. Kände igen mig i mycket / hybriden

2015-12-25 14:26   9fingrar
Tack allihop! Roligt att ni gillade den. Det stämmer nog att man hittar beröringspunkter hos de flesta karaktärerna - själv är jag väl nånstans i skärningspunkten mellan Drömmaren, Prylnissen och DIY.
Svårast att skriva nåt om var väl Lajvaren och Fotografen som jag nog delar 0% med.

Nu blir det rätt glest mellan inläggen framöver. Kommer skriva när jag gör nåt särskilt, men några inlägg lär det bli under året.

Lucka 23 - Fjällräven

Julkalender 2015 - 23 Fjällräven

Den gamla räven på fjället låter sig inte imponeras av mycket. Inget ont om alla dessa nymodigheter - de fyller alla sin funktion - men det brukar vara mycket ståhej som sedan lämnar en del att leva upp till. Och varför måste allt se ut som en explosion i en konfettifabrik?

Lucka 22 - Lajvaren

Julkalender 2015 - 22 Lajvaren

Lajvaren lever uteliv - anno 1066. Ses ofta i grupp. Gärna klädd efter lager-på-lager-på-lager-principen i ylle och lin med en struthätta som pricken över “i” (ett allsidigt plagg som för övrigt borde lyftas att bli gängse klädkod på fjället, näst efter buffen). Har ofta en djup kunskap om beprövade plagg och material som använts i generationer.

Lucka 21 - Fjälljägaren

Julkalender 2015 - 21 FjälljägarenFjälljägaren tuffar målmedvetet fram i den obanade terrängen. Det här är ofta en stabil arbetshäst som mår bäst när det är utmanande och söker sig helst bortom de rösade lederna. Här är det människa mot natur och ska man kunna tackla varje strapats så är förberedelser a och o. Därför har den modulära ryggsäckens +100 liter fyllts med robusta prylar som stämplats ‘Taktisk’, ‘US Military-grade’, ‘Combat proven’ och liknande. Packlista är naturligtvis delad och diskuterad på SoldF Forum.