Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Sörmlandsleden etapp 1 och 2

Ett snabbt fattat beslut, vi ska gå Sörmlandsledens alla etapper i kronologisk ordning. Söndagen när vi gick över till vintertid tog vi oss an de två första etapperna.

Leden börjar i Björkhagen i Stockholm och det går att åka tunnelbana ända fram till starten! Det är till och med skyltat från tunnelbanestationen så inga problem att hitta.

Vi började med att gå in i Nacka friluftsområde där det var mycket folk i farten, joggare, MTB-cyklister, barnfamiljer och hundägare. Här såg vi den här kreativa fågelholken.

Innan leden går in i skogen passerade vi delar av golfbanan och faktiskt två djurkyrkogårdar.

Solen sken men det blåste kallt så det var skönt att  komma in i skogen. Leden går förbi flera små sjöar men idag var det inte inbjudande att ta sig ett dopp trots solsken.

Att det hade regnat mycket märktes då det var mycket blött och lerigt.

Det var verkligen en riktigt höstvandring med löv som yrde i luften.

Det är inte långt till stan, därborta skymtar Globen.

Här hängde det lite utsmyckning i en gran.

Det här är Sandasjöns källa med kallt och fint vatten att fylla vattenflaskorna med.

Det blev plötsligt omslag i vädret och snöflingor började yra i luften. Vi sökte skydd och lagade till en enkel lunch på trangiaköket med energibars som efterrätt. Sen fortsatte vi vandringen mot Skogshyddan, första etappens slut.

Här hade bävrarna byggt en rejäl hydda. Den var noga tätad med lera och jord men någon bäver syntes inte till.

Här har vi gått 8,5 km och är framme vid Skogshyddan där den första etappen tar slut. Vi vandrade vidare mot Alby friluftsgård.

Ahlstorp - det här är det enda helt bevarade båtsmanstorpet. Under nästan 200 år bodde båtsmän här med sina familjer.

Här går leden nära stora betesmarker.

Så kom vi till slut fram till Alby friluftsgård och de två första etapperna i "projektet" är avklarade. Sommartid finns servering där men inte nu, så vi fick fixa kaffe själva innan vi vandrade vidare för att ta bussen till Gullmarsplan och tunnelbanan hem. Bussen går från Nyfors och dit kommer man genom att fortsätta och gå en bit på etapp 3 mot Tyresta by.

Det var en härlig dagsvandring med växlande väder och varierad natur.

Läs mer om Sörmlandsleden.

#sörmlandsleden #vandring

2017-12-08 23:10   Ringblom
Härlig vandring där etapp 2 är där jag bor. En liten notis. Cafeet i Alby friluftsgård har öppet året om. http://www.jobbverket.nu/jvs-verksamheter/alby-caf%C3%A9-17972934

På fre-sön finns även Café rödkullan i Uddby gård (ca 400 meter från Alby friluftsgård)

2017-12-11 13:58   ulindh
Se där vad bra! De har kompletterat varandra med öppettiderna också, tack för informationen.

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.