Här lämnar jag spår från min träning och mina naturupplevelser... mixat med lite OT...

Användarnamn: thomalin

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, , Klassikern, Racer, Terränglöpning, Konst, Musik

Ny mtb!

I dag har jag köpt ny mtb...  lite impulsivt kanske, men är det rea så är det...

Min gamla trotjänare, en Kona Explosif från 1997 har gjort sitt i den allra stökigaste terrängen i alla fall. Jag kommer inte att göra mig av med den utan den får bli ett renoveringsobjekt istället. Den är nästan en raritet numera, med sin fina trippelreducerade stålram från Columbus.

Kona Explosif 1997 års modell:

Dagens inköp, blev en av de hojar jag kikat på ganska länge, men det har inte blivit av tidigare med köp... men nu när jag stukat foten och skogslöpningen inte är aktuellt på ett tag så tog skogsabstinensen över. ;-). Och att detta dessutom sammanföll med en rea, så gick det ju inte att motstå.

Jag bestämde mig redan för några år sedan att nästa hoj blir en heldämpad, eftersom ryggen tar för mycket stryk, med åren (?)... samt att det är ruskigt kul att känna att man kan dra på utför och över de flesta hinder.

Det blev en Cannondale Rush Carbon 3, av 2009 års modell:

Ganska snygg om ni frågar mig!

Hem snabbt som f**n och iväg, kanske lite väl snabbt... tre km ut i skogen fick jag nämligen punka, en punka jag kunnat undvika om jag kollat däcken lite mer... innerslangarna var så pass dåligt isatta av cykelbutiken att ventilen gick av i gummit... dessutom så hade jag inte noterat att det var racerventiler, så min reservslang med bilventil gjorde inte mycket nytta... bara att knalla hem mao :-/.

I väg snabbt och köpa rätt slang... och ut igen.

Och det var såklart ruskigt kul, man blir som ett barn. Det blev nästan 2 mils lekstuga.

Dämparna var helt fantastiska, och lås funktionen funkar verkligen, den blir nästan helt stel när man låser dem. Och över rötter och sten funkar det utmärkt, dom sväljer det mesta. Jag var också positivt överaskad över hur lätt det var att klättra, det hade jag inte förväntat mig. Men det krävs lite annan teknik.

Skivbromsarna fungerar ruskigt bra, ett klart lyft jmfr med V-bromsar.

Efter att i alla år varit van vid SPD och LOOK pedaler så var det dags för ytterligare ett pedalsystem, Crank Brothers... inte helt lätt att komma ur dem... vilket resulterade i en vurpa med medföljande symetriska drevköttsår på vaden :-) det kan jag ta, det går ju att justera.

Styret är tokbrett, så det skall kapas lite. Och kanske en lite längre styrstam.

Carbonramen ser klumpig ut, men det är den inte :-).

//Thomas

2009-08-31 15:30   bjork52
Det var ingen dålig uppdatering. Från en 90-tals stålhardtail till ett heldämpat carbonmonster bara sådär! Hade så kul med den nya cykeln.

2009-08-31 19:13   thomalin
Ja... det blev ett rejält uppbyte, men efter 12 år så gör jag det med gott samvete ;-)

2009-08-31 21:54   BrittMarie
Verkligen en ordentlig uppgradering! Jättesnygg, men ser det inte väääldigt flickaktigt ut med en vit cykel till en kille... Äh, jag är bara avundsjuk, har nyss upptäckt hur kul det är att cykla i skogen men får nöja mej med min hybrid än så länge,

2009-09-01 08:08   thomalin
@BrittMarie: Jag tvekade lite till den vita färgen inledningsvis, mest av praktiska skäl, men det visade sig att det tydligen är lite mode med vita cyklar, både racer och mtb. Valde mellan en svart och två vita, och sen så var det funktion och känsla som avgjorde, inte färgen ;-).
Cykeln finns i svart/vit/röd med svart som dominant, men inte på rea, och jag tycker att den vita blir snyggare ju mer jag tittar på den.

Passa på nu när det är rea och köp en "riktig" mtb, då blir det ännu roligare...

73,66km BikeAthlon!

Vet inte om det finns något som heter BikeAthlon... men nu kanske man kan säga att det finns.

För idag har jag gjort det!

På jakt efter våren!

I förrförra blogginlägget innehöll det storstilade planer med mitt bloggande... skriva sammanfattning av veckan varje söndag... bla ha blaha...

Ett sådant strukturerat inläggande blir mer som en boja än nåt kul.

Earth Hour

En liten reminder!

I kväll kl 20:30 är det Earth Hour!

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.