Här lämnar jag spår från min träning och mina naturupplevelser... mixat med lite OT...

Användarnamn: thomalin

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, , Klassikern, Racer, Terränglöpning, Konst, Musik

Midnattsloppet

I förrgår gick jag in på www.midnattsloppet.com ... det var mest för att jag var nyfiken på arrangemanget eftersom jag sett en massa löpare på Stadium när dom hämtade sina nummerlappar.

Upptäckte då att dom släppt 600 extra startplatser, eftersom dom haft datastrul samt att sponsorerna inte använt alla sina friplatser.

Ett snabbt och ganska lätt beslut att anmäla sig till tävlingen. Av någon anledning så fick jag för mig att tävlingen skulle vara nästa helg, alltså den 22/8... men det var ju i Göteborg!

Som tur var så läste jag DN i går morse och upptäckte att jag missat att det var olika datum och att jag skulle springa redan i går kväll... :-).

Dessvärre så kände jag mig lite seg i går, tog det ganska lugnt, gick en skogspromenad. Det initiala målet var svampplockning, men det gav jag upp ganska snart då jag märkte att det inte fanns någon svamp. Det blev ändå en rejäl promenad på 12km i Gömmarskogarna.

Laddade sen med pasta och Fifa 09... försökte vila.

Kände mig fortfarande lite hängig när vi åkte in till stan och förberedde mig mentalt på fiasko eller t o m att bryta.

Men det är konstigt... så fort jag hamnar på en tävling så blir jag på något magiskt sätt friskare :-) ... under uppvärmningen i det strilande regnet så kände jag mig ändå hyfsat pigg... mattheten och skakigheten i benen som jag kände under skogspromenaden var som bortblåst och pulsen kändes betydligt piggare!

Bestämde mig för att försöka att satsa lite och placera mig så långt fram som möjligt i startfält 7, det enda startfält som fanns tillgängligt när 20930 löpare redan anmält sig :-/.

Vi var några i samma situation i startgrupp 7 som stog längst fram på linjen och väntade på start. Som tur är så är det 5 minuter mellan starterna, vilket kändes skönt, planen var att öppna hårt fram till trängseln.

Starten gick och vi var c:a 20 löpare som drog i väg i ett rasande tempo,  efter 1:a kilometern låg jag runt 3:40 tempo och det är alldeles för snabbt för mig, sänkte farten lite för att inte springa in i någon vägg.

Fast väggen kom, en vägg med löpare, och den kom mycket tidigare än jag trott... redan efter 1,5km så blev mycket sicksackande, försökte hålla vänsterkant och att ta rygg på någon av de snabbare löparna från min grupp. Att hålla vänterkant är kutym och ingår i regelboken, springer du snabbare än övriga, håll vänster och springer du saktare håll till höger. Enkelt och logiskt.

Denna regel verkade det inte vara många som kände till, utan folk som var helt slut gick till vänster :-/. Men det är klart, jag kan ju anmäla mig i tid om jag nu vill springa fort. Jag förstår dom som tar Midnattsloppet som en kul grej, utan ambitioner, och joggar i prattempo med vänner eller arbetskamrater.

Vid Skanstull blev det tvärstopp, polisen stoppade oss eftersom en ambulans på väg till SÖS skulle fram...

Lite frustrerande när jag sen skulle kolla tempot, såg inget på klockan och skulle tända belysningen, fick en knuff och kom förmodligen åt stoppknappen :-( men upptäckte det som tur var ganska snabbt och kunde sätta på den igen.

Vid det här laget, runt 2 km, så var det knökfullt med löpare och från och med nu skulle loppet bestå av sicksackslöpning. Till min förvåning så upplevde jag det inte som frustrerande, utan det blev roligare! Det blev någon sorts intervalllöpning med korta ryck när jag såg luckor i folkmassan, nästan som skogslöpning, full fokus på terrängen/människorna med microdelmål och med 3 till 10 meters ryck, snabba sidoförflyttningar, inbromsningar, upp på trottoarkanter och tight bredvid alla bilar utmed banan.... Riktigt kul var det!

Efter 2,5 km så var min placering 1051 av 21000, snitt tempot 4:26 min/km, dessvärre så skulle inte detta hålla, eftersom inbromsningarna blev fler och fler ju längre fram jag kom.

Efter 5km så hade banans högsta punkt passerats, toppen är enligt Gps:en 106 meter, löpningen upp startar på 1 meter över havet så det är en rejäl stigning att ta sig uppför. Många såg ut att krokna här. Även jag tappade lite tempo och halkade ner hela 517 placeringar, jämfört med 2,5km kontrollen. Tappet beror nog iofs till största delen på att jag hade fritt fram första 1,5km, och sen var tvungen att anpassa mig mer efter andra. De flesta med topp 2000 placering sprang sannolikt i de första tre startleden.

Uppför backen i Vitabergsparken hade dom satt upp marschaller utmed banan, snyggt och det var mycket folk där som hejjade på. Helt klart trevligaste och roligaste stället på banan.

Vid 7,5km kontrollen hade vi precis kommit ut på Folkungagatan som lite förvånande är banans näst längsta stigning med start på 22 möh och toppar på 95m, den är 540meter lång. Upplevde inte den backen som jobbig... kommer inte ihåg det i alla fall :-). Nu hade jag stabiliserat mig lite i resultatlistan och klättrat 50 placeringar jämfört med vid 5km kontrollen.

Efter Folkungagatan kommer Medborgarplatsen, där var det riktigt trångt, mycket publik och många löpare som stannat vid sina supportrar... Götgatan fram för att sen vika av och upp mot Mosebacke... trångt med många svängar och dessutom kullersten... Götgatsbacken och sen ner på en mycket trång St Paulsgata.

När jag närmade mig Hornsgatan så kollade jag på klockan, och insåg att jag kanske skulle klara under 45 minuter ialla fall. Jag trodde att målet på Hornsgatan skulle vara längre bort, men nu såg jag det klart och tydligt... kände mig pigg och försökte öka tempot. Men det var alldeles för trångt och det blev tvärstopp flera gånger. Det var många som var trötta och gick här.

När jag kom i mål så visade klockan 45:52, men den officiella tiden blev 46:14, en diff på 28 sekunder då jag schabblade med stoppknappen :-(. Halkade 173 placeringar sista 2,5km till en slutplacering på 1694.

Lite surt att jag inte kom i mål under 45 minuter, för då hade jag kunnat seeda mig in i startgrupp 1c till nästa gång. Men samtidigt så är jag nöjd med tiden som är helt ok med tanke på förutsättningarna. Startgrupp 2 nästa år kan nog bli bra...

Det regnade under hela loppet, och det passade mig utmärkt.

Distans:10km, Tid:46:14min, Tempo:4:37min/km, Placering:1694 av 21000.

Karta med bansträckning: http://connect.garmin.com/player/11263027

Mellantider: http://www.midnattsloppet.com/resultat_ML09SH/chiptider_sv.cfm?startnr=20504

Nästa lopp är Lidingöloppet, och precis som förra året så satsar jag på 15km istället för 30km. Sen är det Tjurruset.

2009-08-16 13:59   Håkan Friberg
Ja jäklar. Jag blev trött bara av att lösa om loppet ;-)

2009-08-16 16:29   thomalin
Äsch Håkan... det är bara att träna lite så kan du vara med nästa år, om du vill göra det extra roligt så har dom ju maskeradtävlingen oxå, och då är man ju liksom ursäktad, om det inte går så fort ;-).
Såg förresten nu att min tid justerats till 46:14 och att jag avancerat fyra placeringar till 1694 :-).

73,66km BikeAthlon!

Vet inte om det finns något som heter BikeAthlon... men nu kanske man kan säga att det finns.

För idag har jag gjort det!

På jakt efter våren!

I förrförra blogginlägget innehöll det storstilade planer med mitt bloggande... skriva sammanfattning av veckan varje söndag... bla ha blaha...

Ett sådant strukturerat inläggande blir mer som en boja än nåt kul.

Earth Hour

En liten reminder!

I kväll kl 20:30 är det Earth Hour!