Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.

Långtur i Gagnefsskogarna

Jag har till dagens tur skrivit ut några kartor med vandringsleder i Gagnefs Kommun. Vandringen börjar vid fäboden Stockgropen, behövde faktiskt en karta för att hitta dit med bilen också. Jag går leden mot den gamla fäboden Prästbodarna där jag sedan fortsätter till Tryssjön och Tryssjöbodarna.

Gyllbergen fjärde delen

Så var det då äntligen dags för ytterligare en vandring i  Gyllbergsterrängen. Jag startar åter vid sjön Stora Spånsan som jag gjorde vid den senaste turen (tredje delen). Den här turen håller sig utanför själva naturreservatet men ligger ändå i direkt anslutning till detta. Man hade ju hotat med att det var slutet på perioden med det fina vädret så jag blev tvungen att ta ledigt från jobbet på fredagen och ge mig i väg till Gyllbergen.