Vill med min sida och blogg visa att även funktionshindrade vill och kan ta sig ut i vildmarken.
I samarbete med:

Intresserad av camping och vildmarksturer. Brukar bli några stycken längre turer per år som jag gör tillsammans med min hund. Eftersom jag själv sitter i rullstol så är alla turer genomförbara för folk med rullstol, Intresserade kan höra av sig till mig via min hemsida om man vill följa med. Alla är välkomna, oavsett handikapp eller inte.

Användarnamn: Andersgustav

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Navigering, Foto, Resor

Skeppnan och Rudan naturreservat

Dagens mål var att besöka minst två reservat vilket jag gjorde, men inte de som var tänkta från början, men det gör ingenting. Under vinterhalvåret kan man inte stirra sig blint på det man planerat, det finns så mycket hinder under den här årstiden, jag tänker givetvis närmast på snö och kyla.

Vi tog pendeln, jag och Ymer, ner till Handen och reservat nummer ett, Rudan. Namnet kommer från de två sjöarna som finns här, nedre och övre Rudan och varför sjöarna heter det är för att förr fanns här gott om karpfisken ruda. Idag finns här ett stort friluftsområde med många elljusspår och promenadslingor runt sjöarna. Det finns en bra och bred stig som går runt nedre sjön och som fungerar hyfsat  om man sitter i rullstol, det är ganska backigt dock.

Vi gick förbi Rudan gård och friluftsanläggningen och sedan på en väg som gick in i skogen. Efter någon kilometer kom vi till Haningeleden, en ganska starkt trafikerad väg, så det gällde att ta det försiktigt, men som tur var, så skulle vi svänga vänster efter bara några hundra meter, då kunde jag andas ut. Miljöskiftningarna är stora på dagens tur, för bara en liten stund sedan så var vi i ett skogsområde, nu befann vi oss på ett ställe, där det kryllade av stora gråa mastodontbyggnader, med andra ord, vi var i ett industriområde.

Inte så fint, men vi hade inget annat val, att fortsätta åka på Haningeleden var alldeles för riskfyllt, jag vill inte riskera att hamna i radion igen. För några år sedan så tog jag en Waxholmsbåt ut till Stavsnäs som ligger några mil österut från Stockholm, därifrån skulle jag rulla in till stan, men det var en så fruktansvärd trafik, så jag avbröt det hela och tog en taxi hem. Min fru berättade för mig att radio Stockholm hade gått ut med en varning om att det åkte en rullstolsburen man med en hund på Stavsnäsvägen, jag trodde hon drev med mig, men det var fler som hade hört, så då måste det ju stämma, lite pinsamt måste jag säga.

Förutom ett stort industriområde fanns här ett stort grustäkt, det gick en väg upp till toppen, men man kom inte så långt pga en bom som var omöjligt att passera, men vi var ändå inte här för att bestiga en stor grushög, vårat mål fanns några kilometer bort.

Efter att vi passerat både industrier och grushögar kom vi äntligen in i skogen igen, skönt. Skog och skog, det var ett kalhygge, man kan inte få allt här i världen. Dåntorp är en liten by som vi hade nöjet att besöka, om ni skulle fråga mig hur många som bodde här skulle jag svara kanske ett 60-tal och lika många hästar, det var hästar, stall och hagar överallt, jag fick inget grepp om det var en by för människor eller en fristad för hästar, fina var de i alla fall, hästarna alltså.

Nästa by hette Riddartorp, en by som inte innehöll en enda häst vad jag kunde se, den här byn var uppbyggd på ett annat sätt, nämligen med ett större antal sommarstugor och ett stort koloniområde. Här någonstans skulle vi svänga höger in mot Sörmlandsleden och sjön Öjan, när vi hade passerat byn och åkt några ytterligare hundra meter såg vi skylten som jag letade efter, än så länge hade allt gått helt enligt planerna, yes!

Hittills har vi åkt på fina asfalt och grusvägar, nu var de ett minne blott, nu gällde det att vara fokuserad på vart  man åkte, ett enda misstag kunde få katastrofala följder. Nu kom vi till reservat nummer två, Skeppnan. Stigen vi åkte på var i stort sett obefintlig, det var en stig, det kunde man se pga allt folk som gått här, men det var ordentligt skakigt, men permobilen tog sig fram som den skulle, jag ÄLSKAR min permobil!

Problemet när man åker på snö är att man inte riktigt vet vad som finns under snön, sten, rötter, is, ja listan kan göras hur lång som helst.

Det här området består av en sjö, skog och stora våtmarker, det var väldigt vackert, men nu hände något som absolut inte fick hända. Vi åkte, som sagt var, på en stig som gick utmed sjön, det knastrade och knakade under mig, jag var osäker på om det var rötter eller is som knakade, men vi fortsatte framåt. Ymer gick någon meter före mig, så tack vare honom så förstod jag att jag åkte på en isig stig, men det skulle jag ha kunnat räknat ut själv, det fanns ju mycket våtmarker här, vått betyder vatten, vatten och kallgrader betyder is.

Vi åkte så långt vi kunde, men det blev värre efter vägen så jag beslöt till slut att vi skulle vända. Enligt Länsstyrelsens hemsida så var det här stället inte anpassat för rullstolsburna, jag är benägen att hålla med vid den punkten.

På tillbakavägen följde jag de spår jag hade gjort efter mig för att minimera risken för en katastrof, men det hjälpte inte, KNAK, BRAK, KRASCH, osv osv osv……

Jaha, nu satt jag alltså fast med en över 100-kilos permobil i en vintrig djungel tillsammans med Ymer, flera hundra meter till närmsta hus.

Jag skrev vid ett tidigare inlägg om STOP-regeln, Stanna – Tänk – Orientera – Planera. Nu fick jag ta fram den regeln, men jag var tvungen att ändra orden lite, Sitt ner-Tänk-Oja dig inte över att du kört fast, utan Putta på utav bara helvete!!

Jag hoppade ur stolen och begrundade bedrövelsen, ena bakhjulet hade sjunkit några decimeter ner genom isen och gyttjan, stolen satt ordentligt fast. Jag började gasa fram och tillbaka för att se om jag kom loss, men icke. Jag tänkte att om jag försöker lyfta stolen och samtidigt gasar, så kanske jag  skulle komma loss. Första försöket misslyckades, likaså andra, men när jag skulle försöka en tredje gång tog jag i allt vad jag kunde, jaaaa, det gick! En liten segerdans utspelades nu i djungeln mellan de båda äventyrarna, high five Ymer, nu fortsätter vi. Meningen var att vi skulle åka tillbaka mot Handen och ta pendeln hem, men det var så fint vid sjön så vi stannade till för att ta en kaffe och en macka.

Planen var att vi egentligen skulle fortsätta bort till Paradiset och ner mot Tornberget, men jag gjorde en chansning att vi skulle ta oss igenom det här området, men den chansningen funkade inte hela vägen, men vad gör det, absolut ingenting. Som jag skrev tidigare, man ska inte stirra sig blint på vad man planerat, det kan bli problem och då är det bra med en reservplan. I mitt fall hade jag väl egentligen ingen plan, utan jag bestämde helt enkelt att nu får det vara nog, nu åker vi hem och får upp värmen i kroppen lite, jag hade blivit lite kall efter att ha krupit omkring i snön när stolen gick sönder.

Nästa helg försöker jag igen, då SKA jag upp på länets högsta berg.

Anders Andrae

www.skogstur.se

2014-01-26 20:23   Håkan Friberg
Underbart! Inspirerande läsning.

2014-01-31 22:42   Thomas Traneving
Efterlyst (eller i alla fall varning utfärdad) på radio....ha, ha, ha.
Härligt Anders! Bra kämpat!
/H

Vattgruvsmossen, en del av Sörmlandsleden

För några år sedan hade mina svärföräldrar ett sommarställe utanför Gnesta, vid en sjö som heter Båven, ett underbart ställe, och på vägen dit åkte man igenom Järna, en lite småstadsidyll i den Sörmländska idyllen. När man passerat Järna åker man förbi en skylt där det står Naturreservat, reservatet har givetvis ett namn och det är Vattgruvsmossens naturreservat, som sagt så har jag bara åkt förbi ett antal gånger, men nu var det äntligen dags att besöka platsen och som sällskap hade jag med mig min hund Iris.

Bor man som jag på söder, är det en ganska lång resväg dit, först pendeln från Stockholm södra till Södertälje hamn, där får man byta till tåget mot Gnesta för att hoppa av tåget två stationer bort, i Järna.

Djupdalens mäktiga skogar

Snart är det slut på det här året, då brukar det vara brukligt med en sammanfattning av året som gått. När vi släppte lös hemsidan www.skogstur.info för allmänheten satt jag och min gode vän Calle och funderade på vilka turer vi skulle skriva om och det var inte helt lätt. Turerna har varit många, den längsta var helt klart den när vi åkte mellan Nynäshamn och Bålsta som vi gjorde första veckan i juni i år, 14 mil på rullstol blev det, men den har vi pratat om så mycket så den vet många av er redan om, så jag tänkte berätta om en annan tur som jag själv gjorde när jag var i Värmland i somras och besökte min familj i Munkfors som ligger mitt i Värmland, utmed Klarälven.

Det är inte helt lätt att välja vart man ska köra, för det är så otroligt vackert överallt så man vill vara på alla ställen samtidigt, men det går ju inte så då måste man ju välja så det fick bli ett område som jag varit tidigare, Djupdalen.

Mot Tornberget

Varje år inträffar ett event som är minst lika kul som julafton, nämligen Vildmarksmässan. För den som inte varit där än så kan jag berätta att det är en mässa för friluftsnördar, den ena mer extrem än den andra, men så finns det de som bara är intresserade av att se vad som finns och för att träffa folk, jag tillhör en blandning, lite nördig, men ändå normal, i alla fall om ni frågar mig.

På mässan träffade jag två personer som jag följt på Facebook under några år, Thomas och Helena Traneving, två personer som jag har som förebilder och som jag beundrar väldigt mycket, gå in på deras sida så kanske ni förstår varför, Traneving. De har i sin tur följt mig och läst att jag förra året hade försökt mig på att besöka länets högsta berg, Tornberget med sina imponerande 111 meter över havet. Tyvärr lyckades inte det, jag och Ymer kämpade oss fram tills vi kom till en alltför brant uppförsbacke med stora rötter och stenar på stigen, omöjligt med andra ord att ta sig fram med rullstol. De frågade helt enkelt om jag var intresserad av ett nytt försök, fastän med deras hjälp den här gången. Det var som ljuv musik i mina öron så jag sa ja direkt.