Vill med min sida och blogg visa att även funktionshindrade vill och kan ta sig ut i vildmarken.
I samarbete med:

Intresserad av camping och vildmarksturer. Brukar bli några stycken längre turer per år som jag gör tillsammans med min hund. Eftersom jag själv sitter i rullstol så är alla turer genomförbara för folk med rullstol, Intresserade kan höra av sig till mig via min hemsida om man vill följa med. Alla är välkomna, oavsett handikapp eller inte.

Användarnamn: Andersgustav

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Navigering, Foto, Resor

Årets tuffaste tur

Igår gjorde jag, min hund Ymer och en kompis till mig en underbar tur i skogen mellan Skarpnäck och Hellasgården, ett område som jag  trodde jag hade ganska bra koll på vad gäller backar och underlag, men oj vad fel jag hade. Vi tog tunnelbanan till Skarpnäck och sedan cykelvägen till Brotorp och över Ältaån,

upp för den branta, rotfyllda och steniga uppförsbacken, men i stället för att svänga höger som vi gjorde senast så fortsatte vi ytterligare någon kilometer på denna mycket tuffa väg, man fick inget gratis, när det äntligen var nerförsbacke så var man tvungen att vara så fokuserad på underlaget, för någonstans under löven så kunde det finnas en sten eller rot som kunde förstöra hela turen, jag är inte den som håller igen i backarna, det ska gå fort, men då kan det också gå riktigt illa, men den här gången klarade vi oss. Efter en stund kom vi fram till en skylt där det stod Hellasgården 1 km, lite konstigt tyckte jag, för det stod likadant när vi började vår tur, men vi svängde dit pilen pekade, nu kom vi till ett område där jag aldrig hade varit förut, vi kunde råka ut för vad som helst. Det började hyfsat lätt, det gick hela tiden upp och ner, men det var småbackar, så det var inte så farligt, men efter en stund kom vi till Söderbysjön och då började det bli riktigt spännande.  Jag är väldigt svag för vatten, speciellt om det är lite höjder runt om, då blir jag helt lyrisk, de gånger vi har åkt i fjällen har mitt sällskap inte gärna velat att jag skulle köra bilen, eftersom jag tittar på allt annat än på det jag ska titta på, nämligen vägen. Det är lite konstigt tycker jag eftersom jag är uppvuxen på landet och därför är van djur och natur, men jag blir alldeles till mig när vi kommer till vackra platser. Innan jag fortsätter berätta om dagens tur så vill jag berätta vad som hände för några år sedan, på tal om att jag blir till mig vid fina ställen. Jag, Lotta och vår förra hund Mac duff var i Särna och tältade några dygn vilket var underbart, det var tänkt att vi skulle åka hem till stan, men eftersom vi inte hade någon tid att passa så fortsatte vi vår semester genom att åka norrut, mot Härjedalen och alla dess underbara gårdar. Medans Lotta koncentrerade sig på körningen, satt jag med kameran i högsta hugg för här skulle det tas kort, många kort! När vi kom till en fjällby, då släppte alla mina spärrar, det var så vackert, och inte blev det sämre av att vi fick närkontakt av getter som gick på vägen, en stack till och med in huvudet i bilen, kan ni tänka er, jag var typ en decimeter från en get, det var magiskt! Skall tilläggas att jag är uppvuxen med får, så det där med getter borde inte vara så speciellt, men jag fungerar inte som alla andra.

Tillbaka till dagens tur, jag skrev att jag var svag för vatten, så när vi kom till Söderbysjön stannade vi till för en fika men sedan varr det dags att väcka alla muskler i kroppen, för nu hade vi kommit till en av dagens längsta och brantaste uppförsbackar, okänt från början hur lång den egentligen var eftersom den svängde kraftigt efter 30-40 meter så man såg inte slutet, men när vi kommit upp en bit såg vi att det planade ut en kort bit lite längre upp för att sedan bli ännu brantare den sista biten, det var riktigt kämpigt och så här höll det på en bra bit i skogen, så det var en stor lättnadskänsla när vi äntligen kom till Hellasgården. Nu hade vi fyra alternativa vägar att välja mellan, två försvann ganska omgående, det tredje diskuterades inte ens en gång, så då fick det bli alternativ fyra, visserligen det längsta alternativet, men varför ska allt vara så enkelt för. Vi rullade på en cykelväg som gick utmed stora vägen, efter ca 200 meter svängde vi höger och in i skogen igen. Senast jag var här var i våras när jag och Ymer var ute och rekade en eventuell tältplats, vi hittade ett väldigt fint ställe, men vi återvände aldrig, men det kanske blir nästa år. Nu hade vi inget tält med oss, men eftersom jag varit här tidigare så visste jag den perfekta platsen för dagens andra stopp, lunchtime. Gick upp tidigt på morgonen för att slänga ihop denna kulinariska måltid som bestod av Chorizo, bulgur, skivad morot, strimlad vitkål och cocktailtomater, det var inte det godaste jag ätit, men det gick ner och jag blev mätt och belåten och fick tillbaka lite ny energi i kroppen, vilket var behövligt, för framför oss hade vi dagens sista långa tuffa backe, jag brukar tycka att det är riktigt kul när det är tufft och man får ta i men ganska omgående kände jag att jag hade fått nog av backar, ingen bra känsla med tanke på att vi hade mer än en halv mil kvar hem, men när vi väl hade kommit upp för backen och fram till ett villaområde, då började allt kännas bättre igen, speciellt när det började gå nerför. När vi kom till Hammarby sjöstad och Luma tog vi båten över till Södermalm och sedan var det bara att rulla hem den sista biten.

2013-10-20 21:17   skogsfia
Fint att komma ut på turer hemmavid. Det finns mycket härligt att uppleva även runt kröken så att säga och hösten kan ju bjuda på riktigt goa dagar med fantastisk färgprakt. Trevligt skrivet!

Svar 2013-10-21 18:22   Anders Andrae
Tack. Jag håller med, det finns mycket att upptäcka runt knuten och det är därför jag älskar Stockholm. Själv bor jag miitt i smeten på Södermalm, men det tar bara en kvart ut till stillheten och jag älskar det. Ha det gott. Anders

2013-10-21 16:48   thureb
Heja Anders. Mina hemtrakter så jag kan verkligen beundra hur tufft det är ta sig upp med rullstol i några av backarna du tog dig an. Kan rekommendera dig att testa några av stigarna i Tyresta som är väl framkomliga med rullstol och riktigt vackra. I Skarpnäcksområdet kan jag tipsa om att runda Flatensjön respektive Ältasjön men kanske skall du undvika den tuffa stigningen upp på berget väster om Flatensjön rakt öster om Orhems gård. En trevlig sträcka är den som går utmed stranden av Drevviken se t ex Eniros karta hybrid flygfoto/karta.

Svar 2013-10-21 18:28   Anders Andrae
Hej Thure. Tack för tipsen, har varit i Tyresta några gånger, älskar stället, var där för en månad sedan och campade tillsammans med min hund, på natten fick vi dessutom besök av några vildsvin, då blev det riktigt spännande. Flaten har jag gått runt några gånger och jag håller med, breda och fina stigar. Ältasjön var jag förra helgen och åkte, då tog jag min permobil som är terränggående vilket var tur, för det var som du skrev, riktigt brant på några ställen. Det finns många vackra ställen att upptäcka, kanske vi syns på någon tur. Ha det gott. Anders

Vattgruvsmossen, en del av Sörmlandsleden

För några år sedan hade mina svärföräldrar ett sommarställe utanför Gnesta, vid en sjö som heter Båven, ett underbart ställe, och på vägen dit åkte man igenom Järna, en lite småstadsidyll i den Sörmländska idyllen. När man passerat Järna åker man förbi en skylt där det står Naturreservat, reservatet har givetvis ett namn och det är Vattgruvsmossens naturreservat, som sagt så har jag bara åkt förbi ett antal gånger, men nu var det äntligen dags att besöka platsen och som sällskap hade jag med mig min hund Iris.

Bor man som jag på söder, är det en ganska lång resväg dit, först pendeln från Stockholm södra till Södertälje hamn, där får man byta till tåget mot Gnesta för att hoppa av tåget två stationer bort, i Järna.

Djupdalens mäktiga skogar

Snart är det slut på det här året, då brukar det vara brukligt med en sammanfattning av året som gått. När vi släppte lös hemsidan www.skogstur.info för allmänheten satt jag och min gode vän Calle och funderade på vilka turer vi skulle skriva om och det var inte helt lätt. Turerna har varit många, den längsta var helt klart den när vi åkte mellan Nynäshamn och Bålsta som vi gjorde första veckan i juni i år, 14 mil på rullstol blev det, men den har vi pratat om så mycket så den vet många av er redan om, så jag tänkte berätta om en annan tur som jag själv gjorde när jag var i Värmland i somras och besökte min familj i Munkfors som ligger mitt i Värmland, utmed Klarälven.

Det är inte helt lätt att välja vart man ska köra, för det är så otroligt vackert överallt så man vill vara på alla ställen samtidigt, men det går ju inte så då måste man ju välja så det fick bli ett område som jag varit tidigare, Djupdalen.

Mot Tornberget

Varje år inträffar ett event som är minst lika kul som julafton, nämligen Vildmarksmässan. För den som inte varit där än så kan jag berätta att det är en mässa för friluftsnördar, den ena mer extrem än den andra, men så finns det de som bara är intresserade av att se vad som finns och för att träffa folk, jag tillhör en blandning, lite nördig, men ändå normal, i alla fall om ni frågar mig.

På mässan träffade jag två personer som jag följt på Facebook under några år, Thomas och Helena Traneving, två personer som jag har som förebilder och som jag beundrar väldigt mycket, gå in på deras sida så kanske ni förstår varför, Traneving. De har i sin tur följt mig och läst att jag förra året hade försökt mig på att besöka länets högsta berg, Tornberget med sina imponerande 111 meter över havet. Tyvärr lyckades inte det, jag och Ymer kämpade oss fram tills vi kom till en alltför brant uppförsbacke med stora rötter och stenar på stigen, omöjligt med andra ord att ta sig fram med rullstol. De frågade helt enkelt om jag var intresserad av ett nytt försök, fastän med deras hjälp den här gången. Det var som ljuv musik i mina öron så jag sa ja direkt.