Vill med min sida och blogg visa att även funktionshindrade vill och kan ta sig ut i vildmarken.
I samarbete med:

Intresserad av camping och vildmarksturer. Brukar bli några stycken längre turer per år som jag gör tillsammans med min hund. Eftersom jag själv sitter i rullstol så är alla turer genomförbara för folk med rullstol, Intresserade kan höra av sig till mig via min hemsida om man vill följa med. Alla är välkomna, oavsett handikapp eller inte.

Användarnamn: Andersgustav

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Navigering, Foto, Resor

Årets tuffaste tur

Hade lite svårt att bestämma mig om jag skulle ta permobilen eller min manuella stol när jag skulle ut idag, jag fick väga fördelar och nackdelar mot varandra, efter en stunds dividerande fram och tillbaka så bestämde jag att det fick bli manuella. Jag hatar att frysa, men har inget emot att ta i lite extra, så då var valet egentligen inte så svårt, frågan var bara hur tufft det skulle bli.

Det hade snöat lite under natten, men plogbilen var ute i morse, så jag chansade att den även hade varit dit vi skulle, Lövhagen och Knappelskär, som ligger ca 5 km söder om Nynäshamn, ett ganska stort grönområde som ligger på en udde vid havet.

Vi tog pendeln från Stockholm södra, ner till Nynäshamn, en resa på lite över en timme. På väg ner började det snöa ännu mer, när vi kom utanför stan såg jag hur mycket snö det egentligen hade kommit, jag började tvivla på mitt beslut, att ta min manuella, men det var för sent att ändra sig nu, går det så går det, jag har ju inte bråttom, så det får ta den tid det tar, tänkte jag.

Väl nere i Nynäshamn såg det genast lite bättre ut, vägarna var riktigt bra plogade, jag hade tagit rätt beslut i alla fall.

Direkt när man kommer ut från stationen, så kommer man till en grillkiosk, där svängde vi vänster och åkte på en cykelväg som gick utmed Järnvägsgatan på min högra sida, på den vänstra låg det en ganska stor damm, svandammen heter den tydligen, men jag såg inte en enda svan, men svanar kan ju inte läsa så de vet ju inte att de har en egen damm, stackars analfabeter.

Islandskap

Efter några hundra meter bytte vägen namn till Strandvägen, helt rätt namn med tanke på att vägen nu gick utmed vattnet. Normalt så är jag vid sådana här miljöer under sommarmånaderna, eftersom det är varmare och skönare då, men jag kan absolut rekommendera er att åka ut till Skärgården under vintern också, landskapet blir väldigt mycket mer dramatiskt med snön, istapparna och stormen, men glöm för guds skull inte varma kläder.

Utsikt över Gårdsfjärden

Cykelvägen tog slut när vägen bytte namn, så nu fick jag samsas med bilarna, vägen var ganska smal och slingrig mellan de kala klippblocken, dessutom så var det isigt på vissa ställen så det gällde att ta det försiktigt, men utsikten var väldigt fin. Som om inte det räckte så yrde snön rejält pga den starka vinden som inte riktigt hade bestämt sig åt vilket håll den skulle blåsa åt, jag hade motvind vart jag än åkte, det var riktigt kämpigt, men jag slapp i alla fall frysa, helt enligt mina planer.

Efter en stund kom vi till Lövhagens café och vandrarhem. Jag var aldrig inne på vare sig cafet eller vandrarhemmet, men det fanns en ramp, så förmodligen var det handikappanpassat. Nere vid badplatsen fanns det handikapptoaletter, så jag är säker på att man har tänkt till hela vägen.

Isväg

Vid vandrarhemmet tog vägen slut, men jag hittade en cykel och gångväg som var plogad, så jag fortsatte på den, jag ville ju komma så långt ut på udden som det bara gick.

När man åkte i skogen var det inga större problem att köra, för då var det lä, men så fort man kom ut och körde utmed vattnet blev det genast värre, det var riktigt tufft att ta sig fram, jag fick många förfrågningar om jag ville ha hjälp, men envis (eller dum i huvudet) som jag är så tackade jag vänligt men bestämt nej.

Hur kommer det sig att man frivilligt ger sig ut i det här vädret, snön vräker ner, det blåser åt alla håll och man får ta i så man nästan får blodsmak i mun, hur är man funtad som ger sig ut i det här? Men den belöningen jag fick efter en stund är värt allt slit kan jag lova, när vi äntligen kom till dagens slutdestination, Knappelskär, så otroligt vackert! Det går inte att beskriva eller med kort förklara hur fint det var, man måste uppleva det genom att åka hit. Det bästa med allt är att det är handikappanpassat, så långt det nu går, en grillplats som man kommer fram till hur lätt som helst, handikapptoalett finns det också, badstranden går, med vissa problem dock.

Stranden på ena sidan

Strandkant på andra sidan

Min plan var att vi skulle stanna till här och äta maten vi hade med oss, men det blåste så fruktansvärt mycket, och var så kallt, så jag var tvungen att röra på mig hela tiden, så efter att vi åkt runt och tittat så fortsatte vi genom skogen över till andra sidan udden, Stockbonäs. Här var det lite lä, eftersom vi rullade runt en innervik, vassen såg lite speciella ut med sina istappar som de hade på sig. IstappEfter Stockbonäs rullade vi mot Lövhagen och tillbaka till Nynäshamn.

Nu hjälpte det inte ens att vara i lä, jag frös riktigt ordentligt, Ymer hade på sig sin pläd, så jag tror att han klarade sig ganska bra, han såg inte ut att lida i alla fall. Tittade på klockan, det var 20 minuter kvar tills tåget skulle gå, men som tur var så kunde man gå in och sätta sig i tåget, inte för att det var så varmt inne, men när vi tagit plats, tog jag fram min väska, i den hade jag en liten termos med varmt gott kaffe, något som jag längtat efter en lång stund.

Hemresan gick mycket fortare, det beror nog på det goda kaffet, men också att jag är så jäkla stolt över mig själv eftersom jag åter igen lyckats överträffa mig igen

2014-01-19 02:22   MonicaKa
Det var ingen dålig dagstur, och jag gissar att du somnade gott den kvällen? Vilket fyspass!

2014-01-21 09:05   Bloggomann
Bra blogg, du skriver schysst!

Vattgruvsmossen, en del av Sörmlandsleden

För några år sedan hade mina svärföräldrar ett sommarställe utanför Gnesta, vid en sjö som heter Båven, ett underbart ställe, och på vägen dit åkte man igenom Järna, en lite småstadsidyll i den Sörmländska idyllen. När man passerat Järna åker man förbi en skylt där det står Naturreservat, reservatet har givetvis ett namn och det är Vattgruvsmossens naturreservat, som sagt så har jag bara åkt förbi ett antal gånger, men nu var det äntligen dags att besöka platsen och som sällskap hade jag med mig min hund Iris.

Bor man som jag på söder, är det en ganska lång resväg dit, först pendeln från Stockholm södra till Södertälje hamn, där får man byta till tåget mot Gnesta för att hoppa av tåget två stationer bort, i Järna.

Djupdalens mäktiga skogar

Snart är det slut på det här året, då brukar det vara brukligt med en sammanfattning av året som gått. När vi släppte lös hemsidan www.skogstur.info för allmänheten satt jag och min gode vän Calle och funderade på vilka turer vi skulle skriva om och det var inte helt lätt. Turerna har varit många, den längsta var helt klart den när vi åkte mellan Nynäshamn och Bålsta som vi gjorde första veckan i juni i år, 14 mil på rullstol blev det, men den har vi pratat om så mycket så den vet många av er redan om, så jag tänkte berätta om en annan tur som jag själv gjorde när jag var i Värmland i somras och besökte min familj i Munkfors som ligger mitt i Värmland, utmed Klarälven.

Det är inte helt lätt att välja vart man ska köra, för det är så otroligt vackert överallt så man vill vara på alla ställen samtidigt, men det går ju inte så då måste man ju välja så det fick bli ett område som jag varit tidigare, Djupdalen.

Mot Tornberget

Varje år inträffar ett event som är minst lika kul som julafton, nämligen Vildmarksmässan. För den som inte varit där än så kan jag berätta att det är en mässa för friluftsnördar, den ena mer extrem än den andra, men så finns det de som bara är intresserade av att se vad som finns och för att träffa folk, jag tillhör en blandning, lite nördig, men ändå normal, i alla fall om ni frågar mig.

På mässan träffade jag två personer som jag följt på Facebook under några år, Thomas och Helena Traneving, två personer som jag har som förebilder och som jag beundrar väldigt mycket, gå in på deras sida så kanske ni förstår varför, Traneving. De har i sin tur följt mig och läst att jag förra året hade försökt mig på att besöka länets högsta berg, Tornberget med sina imponerande 111 meter över havet. Tyvärr lyckades inte det, jag och Ymer kämpade oss fram tills vi kom till en alltför brant uppförsbacke med stora rötter och stenar på stigen, omöjligt med andra ord att ta sig fram med rullstol. De frågade helt enkelt om jag var intresserad av ett nytt försök, fastän med deras hjälp den här gången. Det var som ljuv musik i mina öron så jag sa ja direkt.