FRÅN VANDRAMATÖR TILL...
rop

Restart – Livet kom emellan
Sommar 2022 – tolv år senare än de första bloggarna här på utsidan – är det dags att försöka komma igång med vandrandet. Målet är att kunna göra en vandring norröver i Sverige med full packning och övernattning i tält.

---------------------------------
Jag och min fru Camilla har gått från promenader i motionssyfte till halvdagsturer i den Skånska naturen. Vi började med Finjasjöleden (1,8 mil) utanför Hässleholm, utan vare sig vatten eller energitillskott (första lärdomen).

Köpte sedan boken Rundvandringar Söderåsen, av Karin Hoffman, och gav oss mer förbereda ut i naturen (både vatten och fika). Fick dock en ångestladdad dejavu från skoltiden och lumpen (lyckades alltid hamna fel när jag skulle läsa karta). Nu skulle man återigen ta sig fram med hjälp av karta (Lantmäteriverkets). Första rundvandringen blev dock lyckad.

Inför nästa rundvandring tog jag därför skärmdumpar på Eniros kartor i hybridläge och ritade rundvandringen i Photoshop. Utskriften och Karins vägbeskrivning/karta har gjort så även jag nu kommer rätt. Dessutom har förberedelserna blivt en rolig del av vandringen.

Nu har vi förberett oss med många mil, utrustning och informationsinsamling som resulterat i att vi har tagit mod till oss och bokat en vandringsvecka på Korsika.

Användarnamn: rop

Intressen: Expeditioner, Vandring, Navigering, Foto, Resor

2022:
Juni, Juli

2010:
Augusti, Oktober

Vandringsvecka på Korsika

"Vandringsveckan har vi koncentrerat till Korsikas nord västra och centrala delar. Terrängen varierar från kustvandringar till turer i öns centrala bergsområden. Veckan blir fylld med historia, kultur och spektakulära vyer och artrikedomen bland flora och fauna är milt sagt häpnadsväckande."

Nu är allt packat – hoppas jag. Kläder och för varmt och kallt, sol och regn, vandring och middag... Bagaget väger exakt 20 kg (när jag läser om er som vandrar i fjällen med mellan 20-30 kg på ryggen blir jag mäkta imponerad när jag lyfter våra väskor. Vi bär dem inte utan drar dem på hjul...)

Semester!

Nu tar vi några större vandringssteg. Från lokala vandringar – och utflykter runt Skåne – till vandringar av lite mer internationell- och högre/varierande karaktär.

Väderutsikterna för veckan är också varierande. Från att prognoserna varit regn, regn, regn, regn så är de i skrivandes stund också varierande:

Men vi bryr oss inte om vädret.
Vi har semester och vi är fria.
Vi sliter oss från engagerande jobb, krav och förväntningar.
Vi kommer bort från vardagens husliga bestyr.
Vi är vi och vi är i fokus.
Vi är fria och skall njuta av luft och natur.
Vara ute hela dagen.
Äta gott.
Må gott.

Livet är underbart!

Planerade turer

Desért des Agriates

"Området som bland den gemene korsikan kallas l´agriata har fått sitt namn från ordet agriculture. Av namnet indikerar det att det är gamla jordbruksområden vi vandrar i under delar av dagen."

Mont San Pedrone

"Från Col de Prato (985 möh) ovanför byn startar vi vandringen upp mot Mont San Pedrone (1767 möh). Den första delen går vi längs en grusväg som sedan övergår i en vandringsstig beläget i skuggan av områdets många lövträd."

Asco - Moltifao

"Vi startar dagen med att bege oss in i Ascodalen och till landsbyn av samma namn. Asco som betyder att gömma sig var ett dalområde där många av öns invånare sökte tillhåll och skydd under många sekel."

Bonifatu

"Bonifatu national park som ligger vid foten av Monte Grosso massivet. Bonifatu som betyder en "vacker plats att vara" är en nationalpark som bjuder på en spektakulär natur och den rogivande atmosfären ger sig snabbt till känna."

Tavignanudalen

"Vi följer en gammal herdeväg som slingrar sig gradvis djupare in i dalgången. Från början är terrängen relativt öppen , men efter två timmar har omgivningen ändrat sig till en dramatisk ravin som skyddas av lodräta bergssidor. Längst nere i dalen kan vi båda se och höra bruset från floden som slingrar sig ner mot Corte."

Men som sagt:
Ovanstående program är det vi i utgångspunkten försöker genomföra under vandringsveckorna i Ile Rousse. Veckoprogrammet kan variera från vecka till vecka beroende på ... väder och vindförhållanden.

Men spännande skall de bli...

Syrrans trädgård

"Hen måste lära sig krypa innan hen kan gå. Och gå innan hen kan springa."

Inspiratör Pål Davidsson

Några veckor innan den årliga fiskeresan till Norge får jag samtalet och frågan från min vän och "researrangör" Pål Davidsson. I vanliga fall innehåller fiskeveckan även boende i en stuga hos Uni och Sverre (http://valdoyan.no) men denna gången kunde vi inte få det de första dagarna.

Corte – Tavignanudalen

Efter en dryg timmes bussresa blir vi avsläppta i utkanten av byn och det blir det en kort stadsvandring till starten för vår dalvandring – en gammal herdeväg som leder längs en bergsida av Tavignanudalen. Det regnar inte men man kan känna fukten från molnen som vi vandrar strax under.