vad finns på andra sidan ?

Har en egen firma Friedel Design. Vid sidan av mitt ordinarie jobb. Mina största kunder är för tillfället Newfound Woodworks, Trapper kanot, Linder, Row Scandinavia, Tahe Marin Men jag säljer även onoff designer som mestadels byggs av privatpersoner och då i trä. Är heldatoriserad och har börjat få en stor data bas med olika konstruktioner. Jag jobbar som fristående konsult i kanot/kajak branchen

Användarnamn: hassex

Intressen: Turskidåkning, Mountainbike, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Segling, se ovan

Frisian Solar Challenge

Kul tävling som går i Holland varje år. Jag har hjälpt det Svenska laget Midnightsun med konstruerandet av båten. Tävlingen vänder sig mestadels till högskolor. Men de flesta lagen brukar ta hjälp utifrån med båtkonstruerandet.

Man kan följa tävlingen live i Google ganska coolt faktiskt. Tävlingen går genom vackra delar av Holland och man blir sugen på att paddla samma sträcka

Helmcam

Har länge tänkt att fästa min digitalkamera på en hjälm. Torsdag em skred jag till verket. Jag bockade jag till ett fäste av aluminium som jag nitade fast på en ful gul hjälm som ingen använder. För att få tag i en kulled slaktade jag ett bordsstativ.

Efter att ha kämpat med Orchpapper hela fredag förmiddagen stack jag och äldsta sonen iväg till Strömsholm för att testa.

Fermansbo Urskog

Fermansbo urskog ligger några kilometer norr om Ramnäs. För att komma dit kör man igenom Ramnäs mot norr efter några kilometer står det en skylt "Urskog" där svänger man in och parkerar.

Skogsvägen som leder till Urskogen är bommad så man får gå några kilometer

Fiskebåt

Som aktiv konstruktör inom småbåts branchen kommer jag ibland i kontakt med diverse inovatörer av diverse mer eller mindre udda farkoster. Oftast hopfällbara och ofta ämnade för fiske. Dessa inovatörer är nästa alltid väldigt entusiastiska. Och man förstår sällan vad alternativet är.

Vårflod

Vårfloden har börjat i Kolbäcksån. Strandängarna i Strömsholm är översvämmade.