Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Se upp för arga tanten i backen!

Så har man kommit hem igen efter att ha varit en vecka i fjällen på sportlov. Det var en välbehövlig vecka av många anledningar. För mig var det väl mest för att jag har varit stressad på något märkligt sätt så att jag inte känt igen mig riktigt. Geisten har varit borta, inget har varit roligt och jag har bara känt mig allmänt stressad utan att kunna sätta fingret på varför. Min omgivning försöker ge mig hintar om att det kan tänkas ha att göra med den stora vattenskadan i badrummet, som lett till att hela huset är ett enda kaos, plus att det (trots försäkring) kommer att blir mycket dyrt att fixa till allt så att det nu blir som man vill ha det. Kruxet var ju att jag var helt nöjd med vårt gamla badrum som det var innan, och känner mig inte det minsta sugen på att göra om och göra nytt. "Men tänk så fint och fräscht ni kommer att få det - och vilket tur att ni får ut det på försäkringen!" - säger uppmuntrarna. Mm. Men jag vill inte HA fint och fräscht och björk och bok. Jag GILLADE 70-talsinredningen.

Nåväl. En veckas slalomåkande i fjällen skulle göra mig gott.

Youth is wasted on the young

När jag gick i grundskolan så avskydde jag friluftsdagar. Man tvingades bryta det akademiska lugnet och rutinerna, för att hasa omkring i något skidspår i sträng kyla och bli förbiåkt av alla hurtiga skidess (som alltså blev klara med uppgiften och fick gå hem tidigare!), alternativt klafsa omkring i regnet och leka lekar, spela bollsport eller något annat onödigt. Av någon outgrundlig anledning skulle man alltid hetsas att pressa sig tills man fick blodsmak i munnen. Liiite bättre blev det väl när jag kom upp i tonåren och faktiskt började gilla orienteringsfriluftsdagarna, för det var ju riktigt kul att leta kontroller. Men det tog många många år efter grundskolan innan jag återigen frivilligt satte på mig ett par längdskidor. Glädjen hade liksom förtagits någonstans på mellanstadiet. Innan jag började skolan brukade jag åka elljusspåret med pappa, och då var det kul. Det var väl det där med att göra det i grupp och inte vara bland de bättre som gjorde det tråkigt. Och så här i efterhand misstänker jag att jag faktiskt lider av någon sorts köldastma eller liknande, för om jag anstränger mig hårt (läs: tvingas vara med i skollaget i skidstafett, eller springer långt för att hinna med ett pendeltåg) i kyla, så tar det uppemot en timme innan det slutar göra ont i bröstet. OK. Köldastma kanske är en påhittad pseudosjukdom som jag klänger mig fast vid för att den passar mig, men så är det. Allt sammantaget gjorde i alla fall att ordet 'friluftsdag' hade ungefär samma sköna klang som 'flourtant' eller 'oförberett diagnostiskt prov'.

Idag kom Ylva och sa att vi måste ta hem hennes slalomskidor från Bydalen, för hon behöver dem när de ska ha friluftsdag i februari.

Ibland vaknar hönsmamman i mig

Kring nyår var det dags för säsongens första fjällvistelse. Man hoppas ju att det blir många fler! Ylva hade fått nya slalompjäxor - en lyx som mest är storasyskon förunnad. Hon blev måttligt glad på julafton, men sken som en sol när vi väl stod i farstun på stugan och skulle göra oss i ordning för att åka ut i backen för första gången. Bara farfar har snyggare pjäxor!

Vädret var lagom, och snön i backen var lagom packad. Men nog märktes det att  det var tidigt på säsongen. Tallbacken gick förvisso att åka i, men den verkade helt opistad, och strån och stubb stack upp ur det tunna snötäcket. Lite småkul att åka slalom mellan kvistar man sett ut i förväg, men barnen fick kast på skidorna och vurpade. Bäst att hålla sig till de större backarna.

Med bil genom Sverige

I helgen var vi ner till Helsingborg med anledning av min bästa väninnas bröllop. För att spara på barnen så körde vi ner natten mot fredag. Barnen sov och märkte inte hur tröttande tretton timmar E4 i mörker är. Hemfärden däremot blev i fullt dagsljus (nåja, åtminstone halva sträckan) genom drygt halva Sverige. Aningens mer spännande! Det är fascinerande att se hur landskapet förändras, och jag tänkte mycket på mina vänner här på Utsidan, och vilka olika förutsättningar vi har för vårt vardagsfriluftsliv. Från det öppna skånelandskapet med sina bokdungar, via den branta bergiga sluttningen vid Vätterns västra kustlinje, djupa skogar och vidsträckta odlingslandskap, platt eller kuperat och sen alla underbara höstfärger i träd och på marken. Det blev lunch i Jönköping, middag i Örebro och sedan kisspaus i Tönnebro. En eloge till alla er som orkar köra så långt för att komma till fjällen, sommar som vinter. Men samtidigt gör ju resan målet mera värt. Det är intressant att se mångfalden och variationen, och att inse att det jag anser är Sverige, är exotiskt för någon annan.

Många ställen ville jag stanna till vid och utforska vidare, men det får vänta några år. Man kan inte få allt på en gång. Men någon gång ska jag tälta i en bokskog om våren, och någon gång om hösten. Jag vill paddla längs slingrande åar och vandra till uråldriga kultplatser. Det finns så mycket att göra!

88 gram

Nu har shoppingdjävulen slagit klorna i mig igen. Jag kunde inte hålla mig, utan traderade hem ett litet gulligt esbitkök "Meta 71".  Det ser ut som en blandning mellan minikastrull och mugg, med en liten ställning där man eldar med esbittabletter. Ett puttigt litet kök på ynka 88 gram, som jag fick ge 20 kr plus frakt för. Återstår att se om det förmår värma vatten till en kopp choklad...För 20 kr har jag råd att chansa! Min man tycker att jag är lite charmig som införskaffar roliga prylar. För oavsett om den är användbar eller inte så är den ju riktigt genomtänkt och nätt. Det ska bli kul att testa den!