Denna blogg handlar om motivation och en vandring från Treriksröset till Smygehuk.

Håller på med planeringen av: Expedition "Nord till Syd" om motivation, mental träning och att vandra genom Sverige från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder.
Har nu byggt om min hemsida och om ni tidigare lagt ett bokmärke så funkar det inte mer. Adressen är nu enbart www.nordtillsyd.se
Tidigare fanns det även ett tillägg start.html men med detta fungerar det inte längre

Användarnamn: nordtillsyd

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Navigering, Resor

2008:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Vildmarksmässa och nätverkande

Att det var Vildmarksmässa i helgen kan knappast gått någon på detta forum förbi. Jag var naturligtvis där, hela fredagen från öppning till stängning och sedan ett kortare besök på söndagen. I år var mässan extra spännande för mig, med tanke på min förestående expedition och jag var där dels för att kolla prylar och shoppa samt för att göra reklam för mig och min hemsida. Den respons jag fick när jag berättade om min kommande vandring var enbart positiv och jag har nu lärt känna många trevliga människor.

Lena stod i Outsides monter och gjorde reklam för Bothnialoppet och hon berättade om gästfriheten bland människor uppe i Tornedalen på ett sådant sätt att jag redan längtar upp  dit. Annars har just delen från treriksröset och ner till bottenviken, varit det som känts psykologiskt tyngst.

Lena från Ghotialoppet

Sedan träffade jag ett helt gäng med störtsköna guldletare. Dom fick mig att se det meditativa i att “gräva guld”. De menade att det vore näst intill helgerån att vandra genom hela Sverige utan en vaskpanna i ryggsäcken. Jag provade på och det är faktiskt riktigt trevligt och rogivande och jag hittade även guld. Du måste skaffa en liten vaskpanna, du kan ha den som tallrik också, sa de i sina försök att övertyga mig om det förträffliga i det hela. Jag undrar om jag inte ska försöka knöla in en panna i packningen.

Här gräver vi guld

Jenny från Ängskärsgården berättade lite om verksamheten och lovade att när jag passerar så ska jag få en skön säng att sova i som omväxling till tältet. Hon skulle även försöka trumma ihop ett gäng för ett föredrag. Problemet med föredrag så här långt i förväg är att jag inte har en susning om när jag kommer att passera just det eller det stället. Men ju närmare jag befinner mig desto mer säker kommer jag naturligtvis att vara.

Glada miner på mässan

Jag passade även på att stanna till på en fika med madelskorpor hos utsidan.se och berätta lite om min vandring och min hemsida och naturligtvis om denna blogg.

Christer och jag

Både Erika på Utemagasinet och Jonas på Outside fick veta lite om mig och nu återstår det bara att se om det kanske leder till någon artikel eller dylikt.

Sedan fanns det en mängd butiker och tillverkare på plats. Jag slog till och köpte min nya bostad under mässan, ett Hilleberg Soulo. Jag tror att jag kommer att trivas i detta tält även om det är i minsta laget invändigt. Men vad jag gillar med Soulo är att det är kompakt, dvs det tar upp väldigt lite yta. Just nu står tältet uppsatt framför mig i mitt rum. Kanske jag sticker ut och provar grejer under påskhelgen. Sedan slog jag till och köpte en GPS, det blev till slut en Magellan 2000 efter långt övervägande mellan den och en Garmin Colorado. Jag passade på att besöka Silva för att köpa en solcellsladdare som ska sköta om driften av GPS:en. Jag hade ett långt samtal med Thomas på Lundhags vilket ledde till att jag på lördagen åkte in till Stockholm City och köpte ett par Lundhags Synchro mediumhöga kängor. Dessa hade jag sedan på mig hela söndagen och såhär långt är jag övertygad om att jag gjort rätt val. Annars hade det nog blivit Meindl Island som jag haft två eller tre par av innan. Det sista lite större köpet som egentligen inte var så stort alls var inhandlandet av ett Optimus Crux Lite kök och med detta börjar jag bli klar med min utrustning, sedan kan det kanske visa sig, under mina förtester, att något inte håller måttet och behöver bytas ut. Men jag hoppas att jag valt rätt eftersom jag gör denna expedition helt osponsrad. Jag har fått 10-20 % rabatt på vissa ställen och på andra ingen rabatt alls, dvs rabatter som vem som helst som har munläder kan förhandla sig till, och det har gått åt en hel hög med pengar på att komplettera min utrustning.

Sedan hade vi all provsmakning, det fanns matnyttigheter överallt, bara man hade ögonen öppna. Och när magen kurrar, vad smakar bättre än  norrländsk ren, tilllagad över en lägereld.

Nåja, det verkar vara gaskök, men gott var det (^_^)

Något av det mest spännande på mässan var annars Klättermusens nya ryggsäck Mjölner. De har verkligen tänkt till vid konstruktionen men tyvärr, för mig, så kan den inte levereras förrän tidigast i slutet av maj eller troligare i början av juni och då är jag redan på väg. Jag hade annars varit jättesugen på att testa denna men vågar inte vänta. Detta kommer att bli en säck som man antingen älskar eller avskyr, tror jag, eftersom den är så totalt annorlunda i sin uppbyggnad jmf med en vanlig ryggsäck. Att ha en bra ryggsäck är kanske, efter kängorna, det viktigaste för mig. Jag ska inte putta eller släpa på en kärra utan jag kommer att bära allt på ryggen. Mitt val har nu lagts på en Arcteryx Naos 70 som har fördelen av att vara helt vattentät. Men nu måste jag testa den med tung packning för att se hur den känns.

Detta var bara ett axplock av alla de härliga människor som jag mötte och upplevelser jag hade under helgen uppe i Stockholm. Nu är jag åter i Malmö och idag har jag sett snö för första gången detta år och det är ett riktigt busväder här nere. Jag längtar ut!

2008-03-18 14:08   andersmossing
Undrar hur en UL-guldgrävare ska tänka, vill han hitta guld eller ej? Guld är ju inte direkt UL :-)

2008-03-26 08:48   nordtillsyd
Ha, ha Jag kan se mig stå där och överväga när jag vaskat , spritkök eller guld? jag väljer guld. Och senare tält eller guld? jag väljer guldet osv. Och så kommer jag till Smygehuk med en ryggsäck full med guld (och kan sen leva lycklig i alla mina dagar) ;-) Min vandring är ju inte UL så jag kan spara allt guld :-)

En månad, många prob... utmaningar

Så har jag då äntligen tid att skriva något för utsidan, annars bloggar jag dagligen på www.nordtillsyd.se

Det har varit en tuff månad och till slut så gav kroppen upp och blev sjuk. Efter att ha stött på problem redan vid försöken att nå treriksröset så har de fortsatt.  Efter att ha försökt nå röset två gånger, varav den ena gången med snöskor på fötterna, men fått vända, började jag förstå att det är "omöjligt" just nu. Tankar om att invänta annorlunda väder till att bara skita i det rusade genom mitt huvud. Sedan började jag rationalisera, dvs jag började intala mig själv att det faktiskt var bra att jag inte nådde röset, då skulle jag behöva ännu mer motivation för att vandra till Smygehuk. När jag insåg att jag började rättfärdiga ett misslyckande så blev jag förbannad och sa till mig själv, -Jag ska nå treriksröset på ett eller annat sätt men jag vet inte hur just nu. Dagen efter kom jag dit genom att spänna skidor på fötterna och "skida" över sjön, om man nu kan kalla det att skida när man vadar genom 20 cm snösörja. Vad hade hänt? Jag kom till Kilpisjärvi med värmen. En meter snö och 16 grader varmt är ingen bra kombination om man ska ta sig fram.

Tår och meteoriter

Befinner mig i meteoritletarnas himmelrike, nämligen Kitkiöjärvi. Min vänstra tå har pajat totalt. De kängor jag startade vandringen med lyckades messa upp fötterna. Strax söder om Karesuando satt jag längs vägkanten och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Då kommer "rätt" person förbicyklande och en halvtimme senare har mina kängor tagits om hand för att skickas hem samt att jag har fått ett par sandaler, tyvärr två nummer för små men ändock möjliga att gå i.

Har precis varit med om en "stor" upplevelse här i Kitkiöjärvi. Två killar har precis hittat den största svenska meteoriten genom tiderna, den väger 1,2 ton. Ni som är intresserade kommer säkerligen höras talas om detta framöver.

Treriksröset är nått

Detta blir en kort kort rapport (har fått låna en dator med internet mellan Kilpisjärvi och Karesuando)

Kl 10 på förmiddagen den 1 juni nådde jag fram till treriksröset efter att ha kämpat i fem timmar för att ta mig de 10 kilometrarna genom issörja och snöblask.