Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

Pyssel på vinterturer

Oh yeah! Vintern har verkligen kommit för att stanna nu. Allt har frusit till ordentligt och till och med termometern stod still på 18 grader hela dagen idag! Jag har varit ute del de senaste helgerna och här kommer ett par tips från några dagar och nätter i skogen.

Inget smakar så gott som nybakt bröd och äggröra i skogen! Jag lovar! Vi bakade brödet över elden och Christina hade med sig hemtorkat äggpulver och torkade grönsaker som tillsammans blev en fantastisk måltid.

Vi provade en såg som Joel införskaffat. Den ser ut som en motorsågskedja och har en ring i vardera ende där man kan sticka in en träpinne som handtag. Detta är en helt suverän tvåmanssåg! Man gör av med väldigt lite energi när man fått in tekniken. Tanken är, enligt oss iaf, att såga med raka armar och låta de större muskelgrupperna arbeta. På så vis kan man hålla på länge och har på ett litet tag en massa kubbar som kan klyvas till ved med yxan!

Vi provade en kaminvariant som jag hört mycket gott om tidigare. Den går ut på att man antigen sågar ett kryss i en stock (om man har motorsåg) eller klyver den samma. Sedan band vi ihop de fyra delarna med granrot som snöre, tryckte in en del näver och tände på. Tanken är att man ska kunna använda kubben som spisplatta och ställa kaffepannan på den. Detta är suveränt när det är mycket snö och man vill begränsa sin eld. Tyvärr… hade vi tagit en grankubbe, som visserligen var ganska torr, men vi lyckades inte få den att funka. Tanken är dock god ;)

Att göra en effektiv signaleld är en värdefull kunskap om man skulle hamna i en överlevnadssituation. Färskt granris brinner med en tjock vit rök och bildar en mäktig rökpelare om vädret är gynnsamt.

Det ska väl tilläggas att vi kontrollerade elden och snabbt släckte den så att det inte började surra helikoptrar runt oss...

Ska ut i helgen igen så det kommer nog fler tips på roliga utomhusaktivieter då. Jag hoppas på ripsnarning, isfiske med mera. Syrran kommer på besök så det gäller att underhålla!

//M

2008-12-09 21:06   peter1969
Ripsnarning är kul även om jag bara testat det en gång. Tyvärr behöver man tillstånd men om jag minns rätt behöver man inte jägarlicens för att snara ripor.

2008-12-09 21:24   lankwaifong
Ta det lugnt. Vi har med oss fjällvärldens tarzan så det blir bra. :-) man behöver speciell utbildnning för snarning om man inte är same. Snarning räknas som jakt.
//m

2008-12-10 17:21   Islusen
Jag har bara sett såna där "kaminer" med björk... och de verkade funka finfint!

2008-12-11 11:08   Thomas Traneving
Vad gott med hembakt bröd som värmer gott på vintern.
Har du receptet på det bröd ni bakade?

Om stegjärn, isyxor, fågeljakt och Robinson i Västerbotten

Hemkommen från några riktiga actionveckor där jag fått kasta mig över isklyftor, visat mig macho med hagelgeväret och levt robinsonliv i de västerbottniska skogarna. Här kommer det; norra europas längsta inlägg. Håll tillgodo.

SAREK – abnormt stora älgar och storslagna vidder

Sitter och snorar ner tangentbordet efter att ha dragit på mig en elakartad form av älginfluensan i Sareks nationalpark. Det känns dock väldigt värt efter alla storslagna djur- och naturupplevelser som jag haft de senaste tio dagarna.

med cykeln på axeln i jämtlandsfjällen

Jag är nyss hemkommen från en för mitt vidkommande ganska misslyckad fjälltur. Efter en fantastisk och avkopplande medeltidsvecka i Visby tog jag vägen via Östersund och min lillasyster för att ta mig till Sylarna och min första vecka tillsammans med klassen efter ett långt sommaruppehåll.