I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

2010-03-29

Atlantseglingen - Bermuda!

Paradisön; Bermuda!

Hepp..   här kommer  man från -10 gradig  fjällvinter o klampar  ut på en flygbrygga på en +25°c paradisö!

-Efter att återigen stått på Arlanda  o känt den där lyriska  frihetskänslan av att vara på väg……. Att snart ha fötterna på kanadensisk mark.. ;)  om än för några timmar så har jag nu landat i en helt  ny korallblå värld!

Bermuda  är en  25km halvmåneformad  söderhavsö utanför Amerikas östkust. 65000 innevånare fyller upp varenda  liten vik o hörn av ön.

Niklas spanar  in Paradiset!

Ytterst  pittreska  små byar och naturområden fick  vi uppleva  när vi så snart  Kapten Niklas Roselius hämtat  mig på Flygplatsen satte av  mot för att upptäcka.

Innan jag kom så långt hade jag dock  vissa  utmaningar  för att komma fram!

Först skulle jag överleva natten på Toronto flygplats:   -jag hittade  mig  efter utplockning av bagage ( jag fick ta  hand  om all packning själv  under  mellanlandningen) o runtflackande en bänk att vila  huvudet  på några  timmar. Efter några timmars  sömn o desto fler  sömndruckna  vakna så  drog  jag  mig  till incheckningen för att få reda på att jag  inte  var  välkommen  till Bermuda  om jag inte  hade  en returbiljett! I brist på bevis att det  låg en båt  o väntade  på mig inför  stundande  hemsegling så fick jag  springa o köpa en hembiljett för  10 000 kr!!!....  Tack o lov skulle jag få tillbaka pengarna  efter  framkomsten.

Biljett-disken m äventyrskossan i förgrunden!

Efter 2,5tim flygning över öppna  havet  var  det dags gå ner för  landning berättade piloten….  MEN VAR??  Jag såg bara vatten, visserligen vackert  turkost åt alla  håll…. Jag  började förbereda  mig  för ett magplask eller en pontonlandning när vi låg 3m upp o fortfarande  inte  såg  något att sätta ner  hjulen på….. Men just  då dök det upp land o jag  fick första känslan för  hur liten o speciell ö detta var!

I tullen på Bermuda välkomnades  vi av  ett lokalt banjoband i reggaetoner. Därefter väntade  mig  en timme m flygplatsens högste  chef o försök till övertygande  om att det  faktiskt  låg en segelbåt o väntade mig, att jag  inte var en solturist eller  skulle försöka nästla  mig in i den redan överfyllda befolkningen o bli kvar.

Till slut fick han tag på ”Captain Smokes Marina” där vår  kära Explorer of Sweden låg o jag var  fri att traska  ut till mitt bagage o en uppmötande Niklas!

Härligt att vara framme, båten var sig  lik o fantastiskt go stämning bland gamla goingar  från förra sommarens  uppsegling norska kusten o de andra i besättningen som laddar  inför  ett av  världens sju hav!

Det var bara att slänga av  sig bagaget för att hoppa på de  hyrda  mopparna o cykeln o åka ut o upptäcka  vad  som upptäckas  bör  på denna ö!

En Öbo m sin hemmagjord drake!

Här fanns  idylliska vita stränder m det typiska korallblåa vattnet, Palmer o bananplantage, grottor  m fantastiska stalakiter o vattenfyllda avdelningar att dyka  i. Perfekt  bouldering lockade  däri!

grottans ingång!+30 gradigt  vatten! Bouldering i kalkstens grottan..  hårt  överhäng, men bra  landning!  Saknade  klätterskorna!Niklas försöker slingra  sig upp på stalakiten!

Fruktstånd, pastellfärgade kalkstenshus överallt.

Vi träffade  på en hel  del bybor o öbor o utbytte erfarenheter o mkt skratt.  På kvällen tog vi tag i att utforska  nattlivet i Hamilton.

Vi började m att fira den energisparande "Earth hour" på kommunens anordnade  middag m div  uppvisningar. Sen blev  det  bio o utgång på en livad  klubb intill hamnen.

Lördag  fixade o putsade vi på  båten,  tog  gummibåten o åkte  ut  till en vik utanför  ön för att snorkla  i reven.  "Varning för  sköldpaddor"-skyltar satt lika  frekvent  som våra  svenska "älg-skyltar"! hehe...

Mot dykningen m St George i bakgrundenLinnea såg en "SÅ HÄÄÄR" stor  fisk därute!En fin fisk!Vackra rev!En giftig strandad "Portuguise manowar"-manet!Nöjda  snorkelbrudar på väg hem
 till båten!

Idag sprungit runt  St George town  som påminner som Kamomilla- stad  som rövarna Kasper, Jesper o Jonathan bodde i!  ( som man läste  om när man var liten). Samt fyllt på grönsaks o fruktförråden hos en lokal bonde. Bland  annat en bananstock m 80 bananer! :) Mat här är annars  ett rån! en banan en äpple = 8kr

Kanske  inte konstigt  jag var  yngst på flyget bland övriga pensionärer m feta plånböcker!

Niklas o jag i fruktsamlartagen...  köpa är ju ett rån! ;)En Öbo ute o flyger sin hemmagjorda drake!Cool skog m rejäla luftrötter!

Idag  kommer  de  sista två  till besättningen o Onsdag  bär  det  av!

Hoppas  vårvintern är kanon hemma,  man ställer  fort  om till de +25°c i luften o +33°c I VATTNET!  ( JA  det är sant,  i vår  lagun här är det den tempen som gäller! )

2010-03-30 12:21   ulindh
Härlig rapport, nog blir man lite avundsjuk allt!

2012-10-30

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.