I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Idre; -Vatten o berg!

Idre är nog ett av våra mest allrounda turism-hak vad det gäller vinter/ sommar o aktiviteter. Massa turister som kommer och vandrar upp och ner på Nipfjället, Städjan eller någon av de andra närbelägna fjällentopparna..  Fiskevattnen är guld och sjumilaskogar i alla riktningar!

Här finns också en av Sveriges största arrangörer av forsränning. Nordäventyr. Jag brukar frilansguida lite varje sommar o bla hjälpa Dennis och grabbarna med lite turer och forskajakkurser när det blir  mycket folk o bokningar.

Denna vecka hade vi fullt upp med lägerskolor, forsränningsguideutbildning åt Fjällsäkerhetsutbildningen, Älvdalen , samt grundkurs forskajak för Naturguiderna i Älvdalen.

En intensiv och mycket spännande vecka.

Eftersom jag är inskolad forsänningsguide i Nordäventyrs syskonföretag på norska sidan ( VIllmarkskompaniet) och dessa använder samma älvar för aktiviteterna så är det som hemmavattnen man jobbar på.

Efter tre blöta och utmanande dagar så hade vi 10 mer eller mindre frälsta paddlare som utmanat sina rädslor, förstått forsarnas hemlighet och fått fantastiska naturupplevelser.

Bra jobbat gänget. Jag och Stefan från Åre var riktigt nöjda med våra adepters utveckling på vattnet!  Alltid lika kul!

Hösten kryper närmare i fjälltrakterna men än var det 16grader i vattnen o inte alltförmkt färger på träden. Hallon o blåbärstider var det verkligen, men Hjortronens tid var förbi insåg jag och min gamla fjälledarkompis Annsofi under vår löprunda upp mellan Nipfjället och över Städjan.

Blev även lite Lingon o Svampplock!

Karin o Annsofi i Blåsväder uppe på StädjanLingon o Katarellskörden.

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.