Användarnamn: äbba

Januari

2015:
Oktober, December

Fyra nyanser av sommar. Del 3 - sommar!

Mitten av juli har redan hunnit passera och varmare vindar smeker äntligen våra kinder. En dag efter jobbet packar jag och min kompis våra ryggsäckar och ger oss av. Vi tar höjd innan vi njuter av utförsbackarna. Vi har fått koordinater och tillslut ser vi tältet på avstånd. En kort regnskur sköljer över oss, men när vi når fram till sällskapet så är det uppehåll. Det är en gemensam vän med sin kompanjon som slagit upp sitt tält, tillsynes ute i ingenstans. Men ingenstans blir verkligen någonstans när vi på avstånd med blotta ögat kan se fjällrävarna springa omkring på kullen framför oss.

Det här är bara en av alla de lyor de har blivit tilldelade att inventera under sommarens fjällrävsprojekt. Det känns som en ynnest att få vara här och spana och lära mig mer. Jag får till och med vara med när en av valparna ska släppas ut ur buren den nyfiket krupit in i.

Mitt upp i allt sträcker han fram valpen och ber mig att hålla den. Jag fylls av en känsla jag inte kan beskriva. I dessa fjäll är jag med och driver en turism som inte alla gånger är på naturens premisser, även om jag så önskade. Vi gör så gott vi kan, men vi var inte här först. I handen håller jag en liten valp, alldeles vild och det är jag som lånar en bit av henne och hennes syskons marker.

Jag stannar kvar till sent, men tillslut kramar jag om och ger mig ut i den myggiga och sena kvällen. Ensam går jag oledat över fjället och sakta försvinner ljuset. I lurarna lyssnar jag på sommarpratet med Johan Rockström och allting blir så tydligt. Allt det här, denna självklarhet jag känner kanske inte kommer att vara en självklarhet mycket längre till. När sista ordet är sagt blir det alldeles tyst, jag märker först nu att det är mörkt och tankarna virvlar upp mot den molniga himlen. På avstånd ser jag stationen som en ljusprick och den som ligger så ensligt mellan fjällen. Jag känner hur lycklig jag är över att få vara en liten del av allt detta.

Väder kommer och går men fjället är spirande grönt. Även om förra sommaren var så mycket mer sommar, så är det nu en sommaren jag är mer van vid. En dag kommer Dyrhaug och över en natt får vi ha hästar i trädgården.

Så kommer äntligen högtrycket, solen som tindrar från en klar himmel och myggens surr.

En kväll efter middagen packar jag ryggsäcken och går ut. Humöret är inte på topp, men det ändrar sig ganska snabbt när uppförsbacken avtar och jag står på Herrklumpens topp. Solen är på väg ner och tältet på väg upp.

Det är alldeles tyst och stilla. Jag sätter mig nere, det prasslar lite när jag öppnar påsen med ostkrokar och framför mig breder massivet ut sig i ett vackert solnedgångsfärgat skådespel. Garanterat bättre än teve.

Hjortronen mognar och under en ledighet tar jag med tältet ner till Storulvån och somnar till ljudet av ån som brusar bland de gröna fjällbjörkarna. Att ännu en gång få vakna utomhus är en ljuv känsla och lyxigt känns det att packa ihop och kila in i restaurangen där frukosten redan står framdukad.

Högsäsongen är igång, många härliga gäster kommer och går. Vädret är med oss och mellan löprundorna i krokarna händer det att sylpoolen får sig ett besök eller två. Men sakta kommer svalare vindar indragandes med nederbörd och dimma...

2015-12-18 14:19   såg
Trevlig läsning.

Svar 2015-12-22 17:45   äbba
Vad härligt att höra Torgny!

2015-12-18 15:55   OBD
Som vanligt, mycket fint skrivet! Dessutom illustrerar du din text med väldigt fina bilder. Att få hålla en fjällrävvalp är inte många förunnat. Grattis!

Svar 2015-12-22 17:48   äbba
Tack för dina fina ord Bertil!

2015-12-18 17:50   ulindh
En trevlig tillbakablick på sommaren!

2015-12-18 20:36   Skogstoka
Tusan vilka fina bilder!!
Förstår att det var en uppfyllande känsla att få sådan närkontakt med fjällräven. Tack för att du delar med dig av din upplevelse!

2015-12-19 22:58   fowwe
Tänkvärda funderingar och stämningsfyllda foton. Det där "ingenstans" är kanske är mer någonstans än många andra platser, hur välkända de än är. Nu blev det ett möte med både vänner och fjällrävar. Jag önskar jag hade varit där.

2015-12-20 09:38   äventyrssugen
Mysiga små glimtar från din värld.

2015-12-20 17:00   Håkan Friberg
Du kan det här med att förmedla stämningar.
Jag drömde mig bort.

2015-12-22 21:12   BrittMarie
Jag har haft lyckan att se fjällräv på fjället, men att få HÅLLA i en... Nåt att drömma om!
Fina bilder, särskilt den med smörblommorna gillar jag!

Rödgölens naturreservat

När jag vaknar ligger Ågelsjön spegelblank och solen tittar fram mellan träden. Det är vår, det har redan hunnit bli maj och naturen exploderar av ljud, färger och dofter. När koltrasten sätter igång fylls jag av så mycket känslor att jag inte vet vad jag ska ta vägen och det är nära på att tårarna väller fram. Det är det här som jag väntat på hela långa snöfria vintern och det är så fruktansvärt vackert!

Jag ligger kvar i hängmattan, vad klockan är spelar ingen roll, men sannerligen fortfarande okristligt tidigt. Men tillslut prasslar det från tältet intill och vi dricker rykande färskt kokkaffe med utsikt.

Stensdalen tur & retur

Vi säger klockan 9, absolut senast 9.30. Strax efter 10-tiden kommer vi iväg och det är med bilen genom Åre och vidare mot Undersåker vi åker. Bilen har vi packat med turskidor och termosar med varmvatten, färdigskalade apelsiner och lite annat smått och gott. I Undersåker svänger vi av åt höger och över Indalsälven vidare mot Vålådalen. När vi kliver ur är det krispigt, kylan riktigt biter i kinderna. I värsta fall kan vi alltid vända om tänker jag och så ger vi oss iväg.

Vi skidar vinterleden mot Stensdalen, solen står lågt men den skiner. Det är svårt att avgöra om den är på väg upp fortfarande, eller om den redan är på väg ner, men ljuset fäller långa skuggor och färgar landskapen vackert. Det är kallt, men alla är vid gott mod och vi skidar på. Ibland är det bra före, emellanåt lite sparsmakat med snö och så plötsligt står den där stugan.

Fyra nyanser av sommar. Del 4 - den första snön

Högsäsongen lugnar ner sig, det blir glesare med folk på fjället och färgerna börjar sakta övergå i höst.

Temperaturen sjunker en aning, vädret växlar men det behöver inte vara strålande sol för att det ska vara fint där ute. Många turer görs i närområdet och det känns som att fjället hämtar andan.