Användarnamn: äbba

2015:
Oktober, December

Stensdalen tur & retur

Vi säger klockan 9, absolut senast 9.30. Strax efter 10-tiden kommer vi iväg och det är med bilen genom Åre och vidare mot Undersåker vi åker. Bilen har vi packat med turskidor och termosar med varmvatten, färdigskalade apelsiner och lite annat smått och gott. I Undersåker svänger vi av åt höger och över Indalsälven vidare mot Vålådalen. När vi kliver ur är det krispigt, kylan riktigt biter i kinderna. I värsta fall kan vi alltid vända om tänker jag och så ger vi oss iväg.

Vi skidar vinterleden mot Stensdalen, solen står lågt men den skiner. Det är svårt att avgöra om den är på väg upp fortfarande, eller om den redan är på väg ner, men ljuset fäller långa skuggor och färgar landskapen vackert. Det är kallt, men alla är vid gott mod och vi skidar på. Ibland är det bra före, emellanåt lite sparsmakat med snö och så plötsligt står den där stugan.

Äntligen, efter alla mina säsonger till fjälls är det första gången jag besöker Stensdalen och när vi kliver inomhus visar termometern -22 grader. Medan ljuset försvinner och en av de vackraste stjärnhimlar jag skådat uppenbarar sig på himlen, så sitter vi inomhus och värmer oss vid kaminen. En och annan omgång yatzy avverkas innan middagen.

Jag somnar tidigt och vaknar uppenbarligen också relativt tidigt, för det är alldeles tyst och stilla när jag tänder i kaminen. Termometern visar än mer minusgrader och himlen utanför är helt klar. Sakta stiger solen och målar fjällen i gyllene och rosa. Till detta skådespel äter vi frukost innan vi vallar skidorna och ger oss av, tillbaka ner mot asfaltsvägen.

Solen glittrar i den frusna tillvaron och vi skidar på. Det går lite lättare idag när det lutar mer utför än uppför. Det är trevligt, trots att jag hamnar efter gång på gång. Men kameran är med och jag stannar upprepade gånger för att fånga det där magiska ljuset, den där himmelska känslan, men det är svårt. Svårt när kylan biter.

Bitvis, ja nästan hela tiden njuter jag. Det är så förbannat vackert! Men minusgraderna är förrädiska, kalla kinder värms och ett extra öga kastas då och då på varandra.

Med någon kilometer kvar delar vi på oss, jag håller mitt tempo och de andra åker på. Det gör mig inget, jag är varm och glad trots dåligt fäste. Väl vid bilen sträcks en knäckemacka med frusen mjukost över till mig och i en kylig bil åker vi genom snö och frostklädda landskap in mot Åre. Hos vännerna på Café Åre Torg värmer vi oss med soppa, sallad och kaffe och livet känns sådär enkelt och fint.

2016-01-09 10:06   såg
Härlig läsning.

2016-01-09 19:22   OBD
Vilken tur att du tog dig tid att stanna upp litet grann.
Det blev ju riktigt fina bilder. Går t.o.m. att se kylan. :-)

Svar 2016-01-11 10:49   äbba
Tack för dina fina ord Bertil! Kylan är vacker och det blir en speciell och krispig stillhet när graderna sjunker så lågt. :)

2016-01-09 21:05   BrittMarie
Stensdalen är en fin stugplats, särskilt vintertid, så det var väl på tiden att du tog dej dit! ;)
Och nästa gång så föreslår jag att du stannar en extra dag och gör en dagstur upp i Storstensdalen :)

Svar 2016-01-11 10:50   äbba
Tack för tipset BrittMarie! Det kommer garanterat att bli många fler turer dit, både sommar och vintertid :)

2016-01-10 20:38   tysk fjällentusiast
Låter som en äventyr tur. Herlig.
Jag vet inte att stugan har öppnad på Januar? Har du nyckeln?
Värma upp dig nu.

Svar 2016-01-10 21:05   äbba
Hej Marc! Vålåstugorna, Stensdalen och Lunndörren hade öppet över nyår och fram till den 6/1, så vi passade på medan det var öppet och det fanns en stugvärd på plats.
Stugorna i Jämtlandsfjällen öppnar igen 26/2. :)

Rödgölens naturreservat

När jag vaknar ligger Ågelsjön spegelblank och solen tittar fram mellan träden. Det är vår, det har redan hunnit bli maj och naturen exploderar av ljud, färger och dofter. När koltrasten sätter igång fylls jag av så mycket känslor att jag inte vet vad jag ska ta vägen och det är nära på att tårarna väller fram. Det är det här som jag väntat på hela långa snöfria vintern och det är så fruktansvärt vackert!

Jag ligger kvar i hängmattan, vad klockan är spelar ingen roll, men sannerligen fortfarande okristligt tidigt. Men tillslut prasslar det från tältet intill och vi dricker rykande färskt kokkaffe med utsikt.

Fyra nyanser av sommar. Del 4 - den första snön

Högsäsongen lugnar ner sig, det blir glesare med folk på fjället och färgerna börjar sakta övergå i höst.

Temperaturen sjunker en aning, vädret växlar men det behöver inte vara strålande sol för att det ska vara fint där ute. Många turer görs i närområdet och det känns som att fjället hämtar andan.

Fyra nyanser av sommar. Del 3 - sommar!

Mitten av juli har redan hunnit passera och varmare vindar smeker äntligen våra kinder. En dag efter jobbet packar jag och min kompis våra ryggsäckar och ger oss av. Vi tar höjd innan vi njuter av utförsbackarna. Vi har fått koordinater och tillslut ser vi tältet på avstånd. En kort regnskur sköljer över oss, men när vi når fram till sällskapet så är det uppehåll. Det är en gemensam vän med sin kompanjon som slagit upp sitt tält, tillsynes ute i ingenstans. Men ingenstans blir verkligen någonstans när vi på avstånd med blotta ögat kan se fjällrävarna springa omkring på kullen framför oss.

Det här är bara en av alla de lyor de har blivit tilldelade att inventera under sommarens fjällrävsprojekt. Det känns som en ynnest att få vara här och spana och lära mig mer. Jag får till och med vara med när en av valparna ska släppas ut ur buren den nyfiket krupit in i.