Användarnamn: äbba

2015:
Oktober, December

Fyra nyanser av sommar. Del 2 - försommaren

Jag ger mig av strax efter dagens arbetspass. Det är den lätta ryggsäcken som sitter på ryggen och löparskorna är knutna. Ner för den första lilla sluttningen, via spängerna och strax innan Gamla Sylen tar jag höger och oledat tar jag mig bort mot Långtjärnen. Eftermiddagssolen skiner, luften är skön och snön uppe på östra Endalshöjden glittrar. När uppför övergår till utför flyger jag fram över snöfälten och ner till Storforsen. De späda och ljusgröna fjällbjörksbladen vajar försiktigt i vinden. Jag fortsätter bort mot Gåsån och vattenståndet är bra mycket högre än vanligt, både solen och tidpunkten på dagen har nog gjort sitt.

Sista kilometern fram till Gåsens fjällstuga är marken snötäckt. Ibland trampar jag igenom, ibland går det rätt så bra. Väl framme välkomnas jag med varma hjärtan av stugvärdsparet Håkan och Ingrid. Jag få av mig mina blöta skor och sjunker ner i en stol i deras kök. Det var ett år sedan vi sågs sist och det är med glädje vi sitter och samtalar i någon timme. Jag får sova i gamla stugan, den med hundrum, trevåningssängar och kamin. Precis som förra gången och gångerna dessförinnan. Håkan har redan antagit att jag gärna vill sova där och tänt i kaminen. Jag petar in ett vedträ, tittar ut och fylls av ensamhet. En nyttig och ytterst närvarande ensamhet. Jag sätter mig framför kaminen och känner på lugnet, känner på ledigheten.

Fyra nyanser av sommar. Del 1 - vårvinter

Vi samlas utanför, någonstans mellan personalhuset, stationen och Kläppen. Morgonhimlen är grå, men temperaturen är skön. När alla är klara ger vi oss av, norrut. Steg för steg närmar vi oss asfalt och vägen till civilisationen. Steg för steg lämnar vi sommarsäsongen bakom oss. Vi är på väg ner till Storulvån för att avrunda denna sommar. Sakta spricker molntäcket upp och vi äter lunch i solskenet.

Ca 100 dagar tidigare gick vi upp till Sylarna genom ett snöprytt landskap för att öppna upp för ännu en ny säsong. De första tiden var snötäcket så pass täckande att de gick att åka skidor både långt och brett. Lagom till midsommarafton slog vi upp portarna på stationen och det efter att ha lagt en hel förmiddag på att gräva fram sommarentrén.