Om att förbereda och träna upp mig till tidigare goda fysik & mentalitet. Läsåret 09/10 pluggar jag Fjällsäkerhet och ledarskap vid Älvdalens utbildningscenter

Varit naturintresserad sedan barnsben. Nu flitig arrangör av egna turer och mycket aktiv filuftsare. Bästa vän och trogen följeslagare är blandrashunden Kaspar. Erfarenhet från svenska/norska fjällen sommar och vinter. Talar norska.
ny profilbild från 080825.

Användarnamn: POA9

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Paddling, Foto, Segling, Utförsåkning, Aktiv fotograf.

På Karolinermark

Gästarrangemang vid Storulvån v 7 2010.

Fjällsäkerhetsutbildningen pågår för fullt sedan ht -09. Äventyren har varit många, ja så många att jag inte orkat prioritera bloggen sedan dess. Nu visar jag lite bilder från senaste turen i Jämtlandsfjällen varvat med en saxad text om Karolinernas dödsmarsch från samma område.

Karolinermarschen

Efter att hållit Trondheim belägrat utan framgång och med Karl XII skjuten drog sig generallöjtnant Carl Gustaf Armfeldt söderut med den slitna hären mot Haltdalen, Norge.

Vinterskön TRÄFF i Skäralid 7-8/3

Hela detta inlägg är en "annons" inför helgen.

2009 ska det blir fart på IRL-träffar och turer i Skåne, både till antal, uppslutning och kvalitet.

Jag föregår med gott exempel och fortsätter med en inbjudan till en HELGTRÄFF med övernattning lördagen den 7:e till söndagen den 8:e mars.

Det blir en kort vandring längs skåneleden i Skäralids underbara natur, från Röstånga respektive Skäralid, med gemensamt mål Dahlbergsstugan där vi övernattar. Med stugan som utgångspunkt kommer vi att göra utflykter och aktiviteter efter förmåga. På kvällen samlas vi runt eldstaden för trevligt samkväm. Överraskning utlovas. Medtag gärna instrument och sånghäfte.

Dahlbergsstugan bjuder på mycket enkla och lite "tuffa" förutsättningar för vistelsen. Det saknas framförallt elektricitet så glöm det där med micromat och värmeväxlare. Golven är kalla så inneskor är obligatoriskt. Var och en tar med proviant för helgen samt egen kokutrustning (stormkök). Förläggning sker kollektivt och kräver (varm)sovsäck samt liggunderlag. På kvällen blir det mörkt så medtag ljuskälla, gärna camping/fotogen eller gasollampa. Är det snö så kan vi åka pulka och skidor.

För den som är nyfiken på vintertältning är detta ett utmärkt tillfälle med tryggheten av närhet till stugan. Tältning sker på området.

Gemensam avgång från Skäralid kl 10.00 eller från Röstånga kl 10.15 på lördagen. Avslutning där vi hjälps åt med att städa ur stugan på söndag, färdigt till kl 15.00.

All konversation sker lämpligen i forumet/lokalt/skåne. Intresseanmälan löpande som bekräftas den 3/3. Jag ser mig själv som initiativtagare men vill inte ensam ta på mig "allt ansvar". Därför önskar jag ett levande forum där ni alla vill vara delaktiga i tips och planering.

Att få arrangera denna helgträff har länge varit mitt mål. Nu blir det av.

Varmt välkomna.

Mitt mobilnummer är 070-65 606 54 vid behov.

PS. om någon behöver hyra ett stormkök, liggunderlag mm går det bra att boka genom mig. DS