Om att förbereda och träna upp mig till tidigare goda fysik & mentalitet. Läsåret 09/10 pluggar jag Fjällsäkerhet och ledarskap vid Älvdalens utbildningscenter

Varit naturintresserad sedan barnsben. Nu flitig arrangör av egna turer och mycket aktiv filuftsare. Bästa vän och trogen följeslagare är blandrashunden Kaspar. Erfarenhet från svenska/norska fjällen sommar och vinter. Talar norska.
ny profilbild från 080825.

Användarnamn: POA9

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Paddling, Foto, Segling, Utförsåkning, Aktiv fotograf.

Första Hjälpen

Förberedd på det värsta!

Att vara förberedd, och rätt utrustad, om något går illa kan radikalt förändra utgången vid en olycka. Några gånger har jag tvingats bryta en pågående vandring p.g.a. egen sjukdom eller skada. Utbrott av vattenkoppor, slag mot munnen med ömma tänder och fläskläpp för att nämna något. Den alvarligaste skadan drabbade en färdkamrat som föll så illa att han bröt underarmen. Som den i gruppen mer erfarna friluftsmänniskan och sjukvårdaren jag är styrde jag snabbt upp situationen. Med en bit liggunderlag som stöd och en Dauer-elastisk binda stabiliserade jag underarmen. Därefter organiserade jag transporten ut från skogen så att några i gruppen gick tillbaka för att hämta våra bilar på parkeringen. Vi som blev kvar gick tillsammans med vår skadade kamrat kortaste sträckan till närmsta bilväg vi sett ut på kartan där de andra hämtade oss för vidare transport till akuten.

Nu när jag blivit med hund känner jag att jag behöver komplettera min utrustning med en ändamålsenlig förbandssats att ta med även på kortare turer. Kaspar är mycket livlig av sig och som hund utsatt om tassarna. Skaderisken är med andra ord förhöjd. En pälsklädd färdkamrat fäster inte vanligt plåster på så därför väljer jag en rejäl elastisk binda. Sterila kompresser är lyx men praktiskt förpackade. Dom kan jag använda direkt mot en skada men även bolstra mellan klor och trampdynor om jag måste bandagera en tass. Sax är standardutrustning och så kompletterar jag med sår-strips och en stor bit plåster till mig. Varken mer eller mindre. Allt packas i en tålig plastburk från Tupperware. Vikten är 130 g.

För vandringar med övernattning har jag en mer komplett förbandssats. Även den får sig en genomgång och revideras. En ansiktslyftning i form av ny väska blir det också. Inspirerad av att packa lätt klipper jag bort innerfickorna i väskan. För helgturer väger den nu 285 g. Vid längre turer eller om förbandssatsen skall räcka till flera personer kompletterar jag med ett riktigt första förband á 30 g. Nu är Jag väl utrustad för kommande turer, korta som långa. Är Du?

2007-11-21 06:58   brigas
dauerbinda,strips och plåster,hittills aldrig använt,tack och lov

2007-11-22 20:40   seobserver
Klarat mig själv med plåster ännu så länge (ta i trä), men behövt elastisk binda, första förband, pincett, sax samt rostfri tråd till andra!

2007-11-23 14:48   Öhrnell
Skulle inte drömma om att ge mig ut utan leukoplast att tejpa fötterna med, men så har jag också mesiga "sitter-inne-mest-hela-året"-fötter, som blir helt chockerade när jag ger mig ut och går.

2007-11-24 23:45   Islusen
Hej svejs! Tips på bra förbandsmaterial till hund: Fixomull stretch, en elastisk, mjuk o bred "tejp". Den är jättebra till människor också förstås men den fäster kalasbra även på håriga hundben! Finns på apoteket. Sen är det alltid snart att ha med en speciallinda som jag inte vet vad den heter; finns för hundar i smalare utförande och för hästar i bredare. (Finns i välsorterade djuraffärer, hos veterinären och eventuellt på apoteket) Den funkar som en vanlig linda, men är "klistrig" och man behöver inte hålla på att knyta/tejpa/säkerhetsnåla ihop den... super till människor också förstås. Återanvändningsbar förstås.
Och så ett spartips till de som inte har lust att köpa ett elastiskt specialkoppel för 400 kr... gå till närmaste båtaffär, köp valfritt antal decimeter av elastisk lina (beror på tycke o smak, jag köpte ca 75 cm) samt två vanliga karbinhakar. Gör en ögla i varje ände av linan, fäst en karbin i vadera änden... koppla den ena änden som förlängning på ditt vanliga hundkoppel och den andra i bältet på dig själv. Vips har man sparat 350 kr! Fungerar utmärkt som "stötdämpare" när man åker skidor tex. Hej och god tur!

2007-11-24 23:46   Islusen
Oopsss... ursäkta stavfelen i nedanstående inlägg... ;-)

2007-11-25 22:17   POA9
Tack för synpunkter och tips.

På Karolinermark

Gästarrangemang vid Storulvån v 7 2010.

Fjällsäkerhetsutbildningen pågår för fullt sedan ht -09. Äventyren har varit många, ja så många att jag inte orkat prioritera bloggen sedan dess. Nu visar jag lite bilder från senaste turen i Jämtlandsfjällen varvat med en saxad text om Karolinernas dödsmarsch från samma område.

Karolinermarschen

Efter att hållit Trondheim belägrat utan framgång och med Karl XII skjuten drog sig generallöjtnant Carl Gustaf Armfeldt söderut med den slitna hären mot Haltdalen, Norge.

Bjärehalvön är fantastisk.

I "grym" form!

Nu vässar jag formen inför höstens KY-utbildning i Älvdalen. I helgen var jag ute på fotvandring på kryss över Bjärehalvön längs Skåneleden.

Fredag; Förslöv-Båstad över Hallandsåsen längs ”postrånarvägen”
Lördag;Båstad-Ängelbäcksstrand via vackra Greviebackar med övernattning på stranden.
Söndag följde jag kusten norrut till Torekov varifrån jag sedan tog bussen tillbaka.

RÖD-mycket aktiv, sportig.

Äntligen ändrat epitet från blå till RÖD samt uppdaterat profil-informationen. Med två turer på sex respektive fem dagar inom loppet av fyra veckor och fler på gång är jag starkare än på länge.

Arbetsnamnet på denna senaste turen är "mitt-i-veckan-vandring". En altenativ rubrik kan vara "från katastrof till succe" men trevligast låter kanske "Värmerekord på Aprilvandring" Läste på en löpsedel under hemresan att vi är "all time high" och ligger en halv grad över gamla rekordet sedan mätningarna började.

Fakta för övrigt är att jag vandrade mellan hemmet i Sjöhultet till Kaspars gamla familj i Billinge. Turen gick vi Klippan och upp på Söderåsen via Klövahallar, där jag följde skåneleden till Röstånga.

Tuffa "biologer"                                                            Dag 3, tisdag kl 15.03

Vid dammen i Klåveröd håller Lundastudenterna Alejandra, Luna & Marta på med biologiforskning, Pigmentering av plankton i olika stadier, eller menade dom djup? Levels i alla fall, min engelska var lite ringrostig! Kul hade dom och jag också, ända till Kaspar välte omkull en glasburk för studenterna...

Kaspar letar skorstenar.                                             Dag 3, tisdag kl 20.14

Klåveröd är ett fantastiskt naturområde där jag varit tidigare med barnen (bonusbarn). Senast letade vi efter skorstenar i skorstensdalen, se blogg "Nästan som LEGO" från oktober. Denna gången hittade jag faktiskt en skorsten. När du ser den behöver du i alla fall inte tvivla på om du kommit rätt, den är gigantisk och väl värd ett besök. Jag var så begaistrad av hela miljön att att vi stannade där för natten. Förklaringen bakom naturfenomenet är att lösare bergart vittrat och kvar blir en "skorsten" av hårdare berg.

Odensjön.                                                                  Dag 4 onsdag kl 13.38

En annan fantaskisk plats är Odensjön, En km NV om Röstånga. En gammal vattenfylld vulkankrater med skyddande omgivning som inbjuder till solbad och andra naturaktiviteter. Här stannade jag också för natten och sov över i det robusta vindskydd som strategiskt ligger placerat där kvällssolen dröjer sig kvar längst. En runda inom Röstånga blev det också för att köpa ett stort lass glass, dvs en halvliters GB, boderligt delad med hunden Kasper. Jag åt glassen och han tittade på!

Sällskaps"häst".                                                     dag 5 torsdag kl 08.46

Berikad på diverse upplevelser under min vandring, allt från trafikolycka i Kippan till "gräsare" i Odensjön, fullbordades min vandring med att stifta bekanskap med denna sällskapliga åsna. Klok EU-lagstiftning påbjuder att hästar skall ha sällskap och varför då inte av just en åsna!

Nu planerar jag för en helgtur på cykel om 14 dagar, häng med då!

Observera att alla mina bilder nu går att se i större format.