Bloggar > Charlieponkens Eskapader

Charlieponkens Eskapader

Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

En natt i Västra Järvafältets naturreservat Placerad på karta

Hej alla!

Jag tror att jag undvikit att övernatta på Järvafältet sedan den där första katastrofnatten ute 2017. Nu var det dock dags igen. Saken var den att jag efter jobbet i tisdags (förra veckan) hade uträttat några ärenden i järfälla/barkarby-trakten. Jag hade inte planerat var jag skulle sova utan tittade bara på kartan efter något skogsområde i närheten.

Såg då en parkering utmed E-18 lite längre norrut med en "entre" till Västra Järvafältets naturreservat.

Så jag åkte dit, parkerade bilen och följde elljusspåret en bit innan jag vek av in i skogen och gjorde läger.

Här är en bild från morgonen:

Jag fäste underfilten lite annorlunda denna natt och den höll sig bättre på plats än natten innan.

Trevlig övernattning blev det där. Jag kommer nog utforska dessa trakter ytterligare framöver.

I helgen passade jag även på att ta en bild på min nya och gamla 3-säsongssäck:

Stor skillnad i vikt, men framförallt volym.

Postat 2019-03-18 15:49 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Med ny utrustning i Södra törnskogens naturreservat Placerad på karta

Hej alla!

I tisdags efter jobbet åkte jag till Vaxmora där jag parkerade min bil, sedan promenerade jag norrut, in i Södra Törnskogens naturreservat.

Med mig för en första användning hade jag min dd underblanket som jag inte hade hunnit få levererad förra veckan. Jag hade också med mig en ny sovsäck. Den köpte jag på vägen hem från Kista i förra veckan på Friluftsboden utanför Södertälje. En marmot hyrdogen blev det. Väsentlig mindre och lättare än syntetsäcken jag använt tidigare. Ska försöka få med en bild på båda i något senare inlägg.

Jag gick en kortare sträcka in i naturreservatet innan jag letade upp ett par träd och hängde upp hängmattan.

I helgen hade jag tagit mig tid att kapa bort de onödigt metalldelarna på spännbanden som jag använder som trädkramare:

Mitt "camp" på morgonen:

Som synes kom det lite snö under natten.

Jag vaknade flera gånger av att underfilten hade halkat åt sidan och det blivit kallt mot ryggen. Det krävs kanske några nätters testande innan jag kommer på hur jag bäst ska fästa den vid hängmattan.

Postat 2019-03-14 11:19 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Två nätter i Norra Törnskogens naturreservat Placerad på karta

Hej!

Mina första nätter i hängmatta har jag flera mornar vaknat med luftmadrassen över mig. Jag har därför beställt en underquilt. En syntetisk från dd blev det. Den hann dock inte levereras i fredags, även fast postnord angav: "Beräknad leverans idag" hela dagen i fredags, iaf fram till 18:00. De kan inte uppdatera den informationen speciellt ofta, tänker jag. Detta innebar att den inte kom fram förrän på måndagen, men då hade jag ju redan åkt till Kista för att jobba, så den kan jag använda först nästa vecka.

Det var kanske anledningen till att jag i måndags kväll åkte till Norra Törnskogens naturreservat:

Jag hade tänkt leta upp vindskyddet, men det var så mörkt att jag inte såg det, trots att det låg rakt framför bilen där den stod på parkeringen endast ett par hundra meter bort uppskattningsvis. Detta upptäckte jag dock inte förrän på morgonen.

Men jag hade ju hängmattan med så istället för att irra runt i mörkret eller försöka göra mer research via mobilen gick jag upp i skogen bakom parkeringen och hängde upp hängmattan.

Så här såg det ut (morgonen därpå):

Det tog några försök innan jag hittade två träd som stod lagom isär. Främst att de första träden jag utsåg inte stod tillräckligt långt från varandra för att få plats med tarpen på diagonalen. Det föll någonslags snöblandat regn så jag ville ha den så, för då täcker den mkt bättre. Kanske ögonmåttet för detta blir bättre med lite mer vana.

Liksom tidigare vaknade jag med min luftmadrass över mig.

När jag så gick ner till parkeringen igen dagen därpå, igår morse alltså, såg jag vindskyddet. Väldigt synligt i dagsljus givet det ljusa relativt färska virket, kan vindskyddet ha byggts förra året?

Igår efter jobbet bestämde jag mig för att åka tillbaka och sova i vindskyddet denna natt istället. Det var kallare och jag tänkte att det kanske skulle bli för kallt för mig att sova i hängmattan med nuvarande utrustning.

Bild på vindskyddet:

Jag är nöjd med att jag inte försökte sova i hängmattan inatt, som kallast blev det nästan -15 grader C ute (termometern visar min-temp under natten):

Postat 2019-03-06 12:02 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Övernattning i Ekbacken, Rösjöskogens Naturreservat i hängmatta Placerad på karta

I tisdags förra veckan åkte jag mot Rösjöskogens naturreservat. Jag ställde bilen på parkeringen vid koloniträdgårdarna vid Södersättra och promenerade mot Ekbacken i naturreservatets norra del mot Fjäturen. Ni som läst tidigare blogginlägg minns kanske att jag ställt bilen där förut och sovit på flera olika ställen i närheten. Det här var dock allra första gången jag satta mina fötter i denna del av naturreservatet. Lite info om stället finns här:

Det är i beteshagen så kanske inte så tillgängligt för övernattning alla tider om året.

Trevlig plats med fin utsikt över Fjäturen:

Jag tog nog ingen bild medan tarpen satt uppe, men här kan man se hängmattan iaf:

Postat 2019-03-05 11:41 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Fann när jag vaknade att jag övernattat väldigt nära en sommarstuga

Hej!

I måndags var jag rätt sen ut till platsen där jag hade tänkt att jag skulle försöka hitta mig ett bra ställe att sova på. Stället jag fann var det väl inte något större fel på. Det tyckte jag iaf inte på kvällen.

Bilden är dock tagen när jag skulle packa ihop dagen därpå.

På morgonen fann jag dock att jag övernattat väldigt nära en sommarstuga, om det tom var på tomten är jag osäker på, när jag tittade på en fastighetskarta senare var fastigheten dryga 20000 kvadratmeter stor. Det var inte på en gräsmatta, men så ser ju inte alla tomter ut. Nu var det säkert ingen i sommarstugan, då hade säkert något lyse också avslöjat den för mig i kvällsmörkret.

Ganska nära bakom granen stod stugan:

Anledningen att det blev så här är att jag hade kollat på ett ställe på nätet och sedan försökte ta mig dit. I verkligheten är det dock inte alltid så lätt att ta den väg som ser nära eller bra ut på kartan. När jag då passerade stället jag valde att sova på tänkte jag att jag skulle ändra min plan och slå mig ner där istället.

Jag delar inte denna plats, för jag tycker inte att det var ett speciellt bra ställe att övernatta på. Lärdomen är väl att göra ännu bättre research framöver.