vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Sista vinterhelgen?

Vilken härligt vintrig tid det varit,med skarföre och kallsnö.

Helgen tillbringades i Kvikkjokk,på skotertur och med en del skidåkning.

Stugmys på morgnarna med fågelunderhållning utanför.

Tills ekorren dök upp och glufsade frön timme ut och timme in så fåglarna knappt vågade fram,inte gick det att skrämma iväg den heller!

Helt orädd är den.

Passade på att köra vår "högfjällstur" genom Tarradalen och vända tillbaka innan Staika och köra över fjället hem.Vintrigt hårt underlag så snart man kommit upp ur Tarradalen mot Staika.

Vi hade fint väder på färden över fjället bakom Vuoka och mot Sjellapuolta.

Annalkande blåst och vitt busväder.

Vi stannade och kokade kaffe i en vindskyddad grubba,

Det började snöa,tillslut var det helt vitt och faktist rätt svårt att se var spåret tillbaka till Kungsleden gick,nästan lite färd i blindo.

Väl hemma blev det att skejta runt på sjön,hård men lite guppig skare.

Gammelhunden fick också vara med,ett tag sprang hon med mej också.

På lördag skulle vi skjutsa upp mamma och en väninna till Pårtestugan för att hälsa på stugvärden.

"Lådtransport",efter att ha fikat med dem fortsatte vi in i Rittakskogen.Det är så himla fint där!

Grillade korv och solade oss på en torrbacke.

Kvällens skejt var inte så fin,tills jag kom ned på skoterleden,där var det som socker,vilket glid!Synd jag inte for ut lite tidigare,det började skymma innan jag var tillbaka.

Söndag var det rätt blåsigt redan på morgonen,åkte ut på skidor längs skoterlederna och upp på Kungsleden,på tillbakavägen kom det riktigt blåsvädret igång.

Fick kämpa för att komma framåt i motvinden och sedan blåste jag tillbaka över sjön,snabbare och snabbare gick det.

Att sen ge sej ut med skoter för att hämta tillbaka mamma och väninnan;trots att det nog var blå himmel blev det totalt vitt över Tatasjöarna.

Väl framme i Pårte ville damerna inte alls bli räddade;de hade ju proviant för hel veckan om så behövdes,men det var ju avtalat att vi skulle hämta dem,så med dem sittandes med ryggen mot vinden och nedbäddade i renskinn körde vi hemåt.

På Tatasjön mötte vi ett större gäng skidåkare,det gled  väldigt lätt framåt!

Har nog aldrig hittills varit med om värre fjällbusväder,och då höll vi oss i skogslandet,hur skulle det ha varit på kalfjället!

I början av veckan har vi kunnat skejta på kanterna av Pärlälven,men nu har vårvärmen slagit till ordentligt.

2009-04-23 21:30   Öhrnell
Jag vill också bli sådär nedbäddad på en skoterkälke! Det om något är njutning! Jag blir lite ängslig när jag ser dig så nära snökanten i islossningstider, men du verkar ju ha kommit hem ordentligt i alla fall. Vårsolen ser förförisk ut.

2009-04-23 21:45   brigas
Det är mest kul att åka nära kanterna...

2009-04-23 22:19   Wolf25
Min terrier trillade över kanten så jag fick meta upp henne.

2009-04-24 06:38   Staffan Andersson
Man får väl önska att bli omhändertagen och utskjutsad på dylikt sätt på äldre dar.

2009-04-24 07:13   Håkan Friberg
Vilken fantastisk miljö!
Men det är klart. Jag såg de första musöronen på några björkar på hemväg från jobbet igår. Det är inte illa det heller.

2009-04-24 07:43   brigas
De enda musöronen jag sett är de i påskriset som står på köksbordet..
men nu är det inte nattkallt längre,så våren börjar vara "oundviklig".

2009-04-24 10:00   Thomas Traneving
Vilken mysig helg ni vekar ha haft. och......jag vill också bli nedbäddad under en renfäll .... myyyyyysssss! ;)
/H

2009-04-24 15:42   peter1969
Det är en otroligt härlig tid som vi haft men nu är den över. I helgen blir det varmt med milda nätter och då försvinner skidföret i ett huj. Å andra sidan dröjer det inte länge innan vi har barmark och sommarsäsongen börjar. I helgen blir det pimpelfiske, isarna håller åtminstone 3 helger till.

2009-04-25 13:35   thegedd
Vilket vackert vinterlandskap på bild två och sista, och vad skönt det ser ut att bli nedbäddad så där......

2009-04-28 11:10   Islusen
Fina bilder! Både gammelhunden och de två äldre damerna ser ut att må som prinsessor bland renfällarna.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.