Med rullstol till Kebnekaise sydtopp...

Lugn...

...han är ju inte uppe ännu. Det har under årens lopp försökts att ta sig till Kebne med allehanda typer av fordon/färdsätt. Inte alla har lyckats. Det sista jag såg var en "tv-frilufsare" som skulle rida upp på toppen. Han kom väl ung halvvägs med islandshästen. (Kanske lite rek innan hade hjälpt honom inse fakta, KEB ÄR STENIGT!) Men visst, att bara företa en sådan utmaning som rullstol till Keb är respektingivande.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen...
Vi får väl se om tidningen har vänligheten att rapportera om han lyckat eller ej, eller om det är någon som är uppe i keb när han gör sitt försök och kan rapportera?

Det framgick inte hur han tänkt att ta sig ner från toppen. Borde kunna gå rejält illa om han tappar taget om hjulen i nerförsskravlet, hua!
I alla fall en bragd, oavsett om han tar sig ända upp eller inte!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Brutit...!

brandmansmicke; sa:
...han är ju inte uppe ännu. Det har under årens lopp försökts att ta sig till Kebne med allehanda typer av fordon/färdsätt. Inte alla har lyckats. Det sista jag såg var en "tv-frilufsare" som skulle rida upp på toppen. Han kom väl ung halvvägs med islandshästen. (Kanske lite rek innan hade hjälpt honom inse fakta, KEB ÄR STENIGT!) Men visst, att bara företa en sådan utmaning som rullstol till Keb är respektingivande.

... Och tänk så rätt du fick... fjällräddningen fick hämta honom med helikopter efter magproblem...
http://www.nsd.se/index.php?artikel=88917

/M

Var det inte en kille som för ett tag sen tog sig upp för MtMcinley i en rullstol. Dock tror jag att den var specialbyggd. Jag läste om detta i aftonbladet för max ett halvår sen. Det vara bara en liten artikel....

Det är rätt inponerande!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.