Med på fjällturen

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
pluh; sa:
Av 69 st som läst ingen som kan svara eller

Av de 69 somläst var det nog många som inte har hund som hamnade här av misstag eftersom rubriken var intetsägande om man inte ser vilket forum det var i......dessutoim var det nog fler än du som var intresserade av svaret utan att själv ha ngt bra svar....

Klövjeväska
Koppel
Sele, lina, koppling till midjebältet.
Hundmat
Matskål
Vattenskål
Tuggben
Bajspåsar
Sjukvårdsartiklar
Hundsockar/skor
Förband, mediciner, sjukvårdsbok osv.
Liggunderlag eller liknande
En filt kanske...

Någon annan kan nog komma med en bättre lista. Jag har aldrig haft hund i fjällen och bara haft hund ett år.....så detta var vad som råkade dyka upp i huvudet för stunden...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hund

ala; sa:
pluh; sa:
Av 69 st som läst ingen som kan svara eller

Av de 69 somläst var det nog många som inte har hund som hamnade här av misstag eftersom rubriken var intetsägande om man inte ser vilket forum det var i......dessutoim var det nog fler än du som var intresserade av svaret utan att själv ha ngt bra svar....

Klövjeväska
Koppel
Sele, lina, koppling till midjebältet.
Hundmat
Matskål
Vattenskål
Tuggben
Bajspåsar
Sjukvårdsartiklar
Hundsockar/skor
Förband, mediciner, sjukvårdsbok osv.
Liggunderlag eller liknande
En filt kanske...

Någon annan kan nog komma med en bättre lista. Jag har aldrig haft hund i fjällen och bara haft hund ett år.....så detta var vad som råkade dyka upp i huvudet för stunden...

Mycket bra lista.
Någon salva till tassarna om hunden skulle lyckas skära sig på skare eller liknade. Samt en liten sax att klippa hår mellan tramdynorna så snö inte fastnar där.

Sen kan jag nog inte komma på så mycket mer.
 
Re: Hund

Robwah-9; sa:
Mycket bra lista.
Någon salva till tassarna om hunden skulle lyckas skära sig på skare eller liknade. Samt en liten sax att klippa hår mellan tramdynorna så snö inte fastnar där.

Sen kan jag nog inte komma på så mycket mer.

Tassalva är nog ett måste utifall att... Medicinbiten kan jag inte alls men en välfylld väska är nog att rekomendera...finns säkert någon bra bok som skriver om vad man ska ha med...tror det finns någon tråd om detta. Klosax, borste och annat som ingår i hundens vardagliga vård kan ju också vara bra....

/Andreas
 
utrustnig till hund på fjället- frrån en gammal fjällräv,

pluh; sa:
Vad tycker ni man behöver ha med sig till hunden på 1 veckas fjälltur.
till hunden
MAT,I PLASTPÅSAR RÄKNAT PER MÅL O DAG,
TÄCKE OM DET ÄR EN KORTHÅRIGHUND,
TÄLTET,
MIDJE BÄLTET
SKÖN SELE O LINA OM DET ÄR PÅ VINTERN SÅ DU FÅR LITE DRAGHJÄLP.
kLÖVJEPACKNIING OM DET ÄR PÅ SOMMAREN SKÖN SÅDAN.
DET DÄR MED bAJS PÅSAR ÄR BARAA BLAJ, KÖP EN PLASTSPADE FÖR BARN OCH SPRÄTTIN SKITEN I TERÄNGEN I STÄLLET,
SNYGGARE OCH MER HYGIENISK ÄN LÄMNADE GAMMLA BAJSPÅASR SOM LÅNGSAMT BRYTS NER.vVARG O BJÖRNAR TAR EJ UPP EJ HELLER FOLK.

TRÄNA MER LYDNAD PÅ HUNDEN
SÅ NI FÅR EN FIN TUR PÅ FJÄLLET, OCH AKTA RENARNA DU STÖTER PÅ DE KAN LUKTA GOTT FÖR EN HUND, MER SAMTIDIGT MYCKER FARLIGA FÖR HUNDAR, SPARKAS DÖDLIGT,
 
ala; sa:
Klövjeväska
Koppel
Sele, lina, koppling till midjebältet.
Hundmat
Matskål
Vattenskål
Tuggben
Bajspåsar
Sjukvårdsartiklar
Hundsockar/skor
Förband, mediciner, sjukvårdsbok osv.
Liggunderlag eller liknande
En filt kanske...

Lämna matskål, vattenskål, tuggben, bajspåsar, filtar och liggunderlag hemma. Jag skippar även sockor/skor eftersom min hund är van vid långa promenader hemifrån. (Vintertid kan man dock behöva tasskydd.)

Hunden kan äta maten direkt på marken och dricka direkt ur jokkarna. Den kommer att ha så mycket annat att uppleva och pyssla med att tuggbenet blir överflödigt.
Hunden kan väl ligga på några klädesplagg i tältet eller absiden. (fast min hund brukar vilja ligga i sovsäcken, men det är ju en storleksfråga... :) )

Smörj med lite tassalva i slutet av dagen.

Man ska lämna så mycket som möjligt hemma så blir fjällturen roligare.
 
Skippa prylhysterin

Jag är inne på herr Söderbergs linje, ta inte med en massa prylar som ni tror hunden behöver för att ha det bra. Hunden är ett djur som i de flesta fall är mer anpassade att leva ute i naturen än vi människor och behöver således inte så mycket prylar.

På sommaren räcker det att ha med sig mat, halsband, koppel, godis och ev. klövjeväska. Liksom människor i fjällen brukar hundar få god aptit och äter gladeligen maten direkt från backen. Att alla hundar får i sig nog med vätska genom jokk-drickande är inte säkert men det går ju bra att låta hunden dricka ur husses/mattes kosa och kastruller. Man får ju en bra fördisk om man när man själv ätit klart pytsar i vatten i sin kastrull, tjoffar runt och låter hunden dricka upp och slicka rent.

På vintern har man givetvis med sig draggrejer om man har en draghund. Liggunderlag och går bra att ersätta med sina egna ytterkläder.

Huruvida man behöver tassalva/skor av något slag beror ju på hur känsliga tassar hunden har men sånt vet man ju oftast innan man ger sig till fjälls.
Klotång behövs endast på vintern, men knappast under en veckotur. På sommaren nöts klorna tillräckligt.

Hundbajspåsar... det var det dummaste! Det räcker med att det finns idioter som slänger hundbajspåsar längs cykelbanor inne i stan.

mvh Per Wiklund
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.