Med på fjällturen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
pluh; sa:
Av 69 st som läst ingen som kan svara eller

Av de 69 somläst var det nog många som inte har hund som hamnade här av misstag eftersom rubriken var intetsägande om man inte ser vilket forum det var i......dessutoim var det nog fler än du som var intresserade av svaret utan att själv ha ngt bra svar....

Klövjeväska
Koppel
Sele, lina, koppling till midjebältet.
Hundmat
Matskål
Vattenskål
Tuggben
Bajspåsar
Sjukvårdsartiklar
Hundsockar/skor
Förband, mediciner, sjukvårdsbok osv.
Liggunderlag eller liknande
En filt kanske...

Någon annan kan nog komma med en bättre lista. Jag har aldrig haft hund i fjällen och bara haft hund ett år.....så detta var vad som råkade dyka upp i huvudet för stunden...

Hund

ala; sa:
pluh; sa:
Av 69 st som läst ingen som kan svara eller

Av de 69 somläst var det nog många som inte har hund som hamnade här av misstag eftersom rubriken var intetsägande om man inte ser vilket forum det var i......dessutoim var det nog fler än du som var intresserade av svaret utan att själv ha ngt bra svar....

Klövjeväska
Koppel
Hundmat
Matskål
Vattenskål
Tuggben
Bajspåsar
Sjukvårdsartiklar
Hundsockar/skor
En filt kanske...

Någon annan kan nog komma med en bättre lista. Jag har aldrig haft hund i fjällen och bara haft hund ett år.....så detta var vad som råkade dyka upp i huvudet för stunden...

Mycket bra lista.
Någon salva till tassarna om hunden skulle lyckas skära sig på skare eller liknade. Samt en liten sax att klippa hår mellan tramdynorna så snö inte fastnar där.

Sen kan jag nog inte komma på så mycket mer.

Re: Hund

Robwah-9; sa:
Mycket bra lista.
Någon salva till tassarna om hunden skulle lyckas skära sig på skare eller liknade. Samt en liten sax att klippa hår mellan tramdynorna så snö inte fastnar där.

Sen kan jag nog inte komma på så mycket mer.

Tassalva är nog ett måste utifall att... Medicinbiten kan jag inte alls men en välfylld väska är nog att rekomendera...finns säkert någon bra bok som skriver om vad man ska ha med...tror det finns någon tråd om detta. Klosax, borste och annat som ingår i hundens vardagliga vård kan ju också vara bra....

/Andreas

utrustnig till hund på fjället- frrån en gammal fjällräv,

pluh; sa:
Vad tycker ni man behöver ha med sig till hunden på 1 veckas fjälltur.
till hunden
MAT,I PLASTPÅSAR RÄKNAT PER MÅL O DAG,
TÄCKE OM DET ÄR EN KORTHÅRIGHUND,
TÄLTET,
MIDJE BÄLTET
SKÖN SELE O LINA OM DET ÄR PÅ VINTERN SÅ DU FÅR LITE DRAGHJÄLP.
kLÖVJEPACKNIING OM DET ÄR PÅ SOMMAREN SKÖN SÅDAN.
DET DÄR MED bAJS PÅSAR ÄR BARAA BLAJ, KÖP EN PLASTSPADE FÖR BARN OCH SPRÄTTIN SKITEN I TERÄNGEN I STÄLLET,
SNYGGARE OCH MER HYGIENISK ÄN LÄMNADE GAMMLA BAJSPÅASR SOM LÅNGSAMT BRYTS NER.vVARG O BJÖRNAR TAR EJ UPP EJ HELLER FOLK.

TRÄNA MER LYDNAD PÅ HUNDEN
SÅ NI FÅR EN FIN TUR PÅ FJÄLLET, OCH AKTA RENARNA DU STÖTER PÅ DE KAN LUKTA GOTT FÖR EN HUND, MER SAMTIDIGT MYCKER FARLIGA FÖR HUNDAR, SPARKAS DÖDLIGT,

ala; sa:
Klövjeväska
Koppel
Hundmat
Matskål
Vattenskål
Tuggben
Bajspåsar
Sjukvårdsartiklar
Hundsockar/skor
En filt kanske...

Lämna matskål, vattenskål, tuggben, bajspåsar, filtar och liggunderlag hemma. Jag skippar även sockor/skor eftersom min hund är van vid långa promenader hemifrån. (Vintertid kan man dock behöva tasskydd.)

Hunden kan äta maten direkt på marken och dricka direkt ur jokkarna. Den kommer att ha så mycket annat att uppleva och pyssla med att tuggbenet blir överflödigt.
Hunden kan väl ligga på några klädesplagg i tältet eller absiden. (fast min hund brukar vilja ligga i sovsäcken, men det är ju en storleksfråga... :) )

Smörj med lite tassalva i slutet av dagen.

Man ska lämna så mycket som möjligt hemma så blir fjällturen roligare.

Skippa prylhysterin

Jag är inne på herr Söderbergs linje, ta inte med en massa prylar som ni tror hunden behöver för att ha det bra. Hunden är ett djur som i de flesta fall är mer anpassade att leva ute i naturen än vi människor och behöver således inte så mycket prylar.

På sommaren räcker det att ha med sig mat, halsband, koppel, godis och ev. klövjeväska. Liksom människor i fjällen brukar hundar få god aptit och äter gladeligen maten direkt från backen. Att alla hundar får i sig nog med vätska genom jokk-drickande är inte säkert men det går ju bra att låta hunden dricka ur husses/mattes kosa och kastruller. Man får ju en bra fördisk om man när man själv ätit klart pytsar i vatten i sin kastrull, tjoffar runt och låter hunden dricka upp och slicka rent.

På vintern har man givetvis med sig draggrejer om man har en draghund. Liggunderlag och går bra att ersätta med sina egna ytterkläder.

Huruvida man behöver tassalva/skor av något slag beror ju på hur känsliga tassar hunden har men sånt vet man ju oftast innan man ger sig till fjälls.
Klotång behövs endast på vintern, men knappast under en veckotur. På sommaren nöts klorna tillräckligt.

Hundbajspåsar... det var det dummaste! Det räcker med att det finns idioter som slänger hundbajspåsar längs cykelbanor inne i stan.

mvh Per Wiklund

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips