Någon som var med på G. Kropps begravning?

Är det någon på forumet som var med på Göran Kropps begravning och vill skriva en liten redogörelse? Hoppas verkligen för de som stod Göran nära att det blev en stämningsfull cermoni som inte stördes av en nyfiken allmänhet.

Nyfiken allmänhet

Jag noterar den medkännande tonen i Anders inlägg. Ändå vill jag säga följande: Jag tycker att vi kan tillägna Göran Kropp och hans anhöriga vanlig respekt och låta bli att recensera hans begravning. Förvisso levde han ett officiellt liv till vissa delar, allmänhetens intresse var honom säkert behjälpligt för att kunna förverkliga en del projekt. Att finna sin sista vila är dock inte ett av dessa. Jag är personligen inte intresserad. Kanske är hans anhöriga angelägna om att hålla ceremonin privat, det kanske jag själv skulle ha gjort.

En tråd med rubrik enligt ovan riskerar att attrahera en "nyfiken allmänhet".

Jonas Bergdahl

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

clindh

Forumvärd
Görans begravning var öppen för allmänheten, alla var välkomna. Många som ville kunde inte gå.

Men att göra som Aftonbladet, lägga ut meningslös webb-tv-film med kändisar som går in i kyrkan... det är definitivt gjort enkom för den "nyfikna allmänheten".

Idoler

Dröjer nog inte länge innan Kropp-memorialprodukter lanseras. Typ Elvis Presley.

Folk (massan) är hur galen man kan anta.

/Björn

Jag var där!

Jag var på begravningen, tyckte den var tämligen "oförstörd" av media. Rättare sagt, inga journalister (åtminstone inte fotografer) var med under själva ceremonin. Allmänhetens platser var dessutom placerade ute på kanterna av kyrkan, så man kände sig inte som att man störde. Sammantaget tyckte jag att det var en mycket fin ceremoni. Synd bara att mediadrevet inte kan hålla sig för goda för att attackera Renata och andra familjemedlemmar så snart de öppnar dörren till kyrkan. Man frågar sig om nyhetsvärdet verkligen berättigar ett sådant ingrepp i den personliga integriteten.

/Harald

Jag var också där, och kan bara hålla med Harald.
Jag upplevde det som att de närmaste fick sörja i fred och att vi andra fick visa vår sympati.

Kroppen har ju ändå betytt oerhört mycket för alla oss (åtminstone väldigt många) som tycker om äventyr och friluftsliv, därför kändes det bra att begravningen var öppen för allmänheten. Så att även vi, som kanske inte kände honom så väl personligen, kunde få ta farväl.

Tummen upp.

/pjurka

Visst!

Jag var där för att säga tack och adjö till en stor inspiratör. Det var en fin ceremoni där många på sitt sätt fick göra samma sak. Det var bra att den var öppen för alla som ville säga tack. Domprost Koskinen gjorde ett jättebra jobb, det var en vacker begravning med många fina inslag så Kroppen fick ett fint avslut. Det känns lite tomt så här efteråt, känner jag.

/Staffan

Öppen begravning

stajo skrev:
Jag var där för att säga tack och adjö till en stor inspiratör. Det var en fin ceremoni där många på sitt sätt fick göra samma sak. Det var bra att den var öppen för alla som ville säga tack...
Jag var också där. Väldigt vackert. En av de finaste begravningar jag närvarat. Upplevde att det stora mediapådraget kunde hålla sig i skinnet under ceremonien. Låt Göran Kropp leva vidare!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips