Artikel/Blogg: Söderåsens okända dalgångar |
2023-08-27 05:09
från
Kristoffer Öhrn
till
Anders Hermansson
: Fint skrivet och fina bilder! Blir definitivt att lägga till på att-göra-listan. |
|
Artikel/Blogg: Hovdala - snapphaneturism |
2023-08-24 15:03
från
Anders Hermansson
till
Anders Hermansson
: Tack, och för kopplingen till moderna s.k. privatarméer. Jag tror mig förstå vilka du åsyftar. |
|
Artikel/Blogg: Söderåsens okända dalgångar |
2023-08-24 15:02
från
Anders Hermansson
till
Anders Hermansson
: Tack. Jag tycker att fler borde gå utanför den "vanliga" Skåneleden! |
|
Artikel/Blogg: Söderåsens okända dalgångar |
2023-08-23 19:23
från
OBD
till
Anders Hermansson
: Fina bilder! Blogginlägget Illustrerar verkligen uttrycket "Sverige är fantastiskt". Tack ska du ha! |
|
Artikel/Blogg: Sarek i augusti 2009 |
2023-08-19 20:31
från
Thomas Lummi
till
OBD
: Ja, jo...jag vill se och uppleva...vet att det kan vara mulet, regn...jobbigt...och jag gillar läget! |
|
Artikel/Blogg: Sarek i augusti 2009 |
2023-08-19 18:18
från
OBD
till
OBD
: Du är ju på "G". Ser fram mot att läsa om din vandring. |
|
Artikel/Blogg: Sarek i augusti 2009 |
2023-08-19 15:34
från
Thomas Lummi
till
OBD
: Tack för denna berättelse...bra inför kommande vandring för mig. |
|
Artikel/Blogg: Laponias gränser |
2023-08-18 13:44
från
Bandersson
till
Bandersson
: Jag började kommunicera med Laponiatjuottjudus, som förvaltar Laponia, i mars och uppmärksammade dem på problemet. Deras resurser är dock mycket begränsade så jag fortsatte med Lantmäteriet, Naturvårdsverket, Svenska Unescorådet och till regeringskansliet i slutet på maj. Svenska Unescorådet påpekade att jag borde vända mig till Riksantikvarieämbetet och vidarebefordrade mitt mail till dem. Sedan väntade jag på svar i två månader, då höll jag på att ge upp. Men jag gjorde ett sista försök och kontaktade Elene Negussie direkt som är kontaktperson på Riksantikvarieämbetets kulturmiljöavdelning och nu hittade jag rätt. Ni ser hennes svar i bloggen. Så det kanske finns hopp i alla fall? |
|
Artikel/Blogg: Laponias gränser |
2023-08-18 06:29
från
hansnydahl
till
Bandersson
: Du har gjort ett utmärkt arbete genom att "grotta ner dig" i orsaken till att olika myndigheters kartor inte har korrekta gränser. Man kan tycka att det är lite märkligt att myndigheter med anslag och ansvar inte engagerat sig i frågan (alternativt inte varit medveten om de felaktiga gränserna?), utan att det krävs insatser från en civilperson innan myndigheterna inser att det krävs samordning. |
|
Artikel/Blogg: Laponias gränser |
2023-08-17 12:14
från
Bandersson
till
Bandersson
: Om världsarv ska betraktas som främmande fåglar eller inte vill jag inte gå in på, men titta gärna på Riksantikvarieämbetets Världsarv i Sverige | Riksantikvarieämbetet (raa.se). Laponia hittar ni också i naturvårdsverkets kartverktyg Skyddad natur - Skyddad natur (naturvardsverket.se). Du Bertil skriver – ”att t ex Laitauredeltat inte ingår i Sareks nationalpark är att betrakta som en anomali. Det är förmågan och viljan att driva sådana processer som egentligen visar vad vi erkänner som världsarv.”. Jag håller med dig helt och hållet. Tittar vi på nationalparksplan för Sverige från 2008 (Nationalparksplan för Sverige (naturvardsverket.se) ser vi att förlaget till utvidgning av Sareks och Padjelantas nationalparker följer Laponias gränser exakt. Ingen sådan utvidgning har dock skett och det är oklart när frågan kommer att tas upp igen. Just nu är det bara Laponia som världsarv som kan ge någon form av ökat skydd för de oskyddade områdena Ráhpaäno suorgudahka (Lájtávrredeltat), Tjuoldavuobme och Sulidälbmá. |
|
Artikel/Blogg: Laponias gränser |
2023-08-17 10:47
från
Celeste_26
till
Bandersson
: Det rimliga är att våra myndigheter enbart beaktar kategorisering som följer svensk rättsordning, inte främmande fåglar som "världsarv". Det naturliga är förstås att även de av dig utpekade områdena skyddas - att t ex Laitauredeltat inte ingår i Sareks nationalpark är att betrakta som en anomali. Det är förmågan och viljan att driva sådana processer som egentligen visar vad vi erkänner som världsarv. |
|
Artikel/Blogg: Pårtetur via Vallevagge och Njoatsosvagge |
2023-08-16 18:53
från
Pappan
till
Pappan
: Tack! Ja det är ju jättekul att hon också vill. Så får det bli! |
|
Artikel/Blogg: Pårtetur via Vallevagge och Njoatsosvagge |
2023-08-15 23:50
från
OBD
till
Pappan
: Vad kul att du (ni) kom upp och att det vissa stunder även gick att få litet utsikt. Din artikel är bra skriven med informativa bilder och kartor. Det är väl lika bra att du ställer in dig på att gå upp där nästa år med yngsta dottern. :-) |
|
Artikel/Blogg: Hovdala - snapphaneturism |
2023-08-15 23:42
från
OBD
till
Anders Hermansson
: Tack för en intressant beskrivning av ett område som jag besökt några gånger. Har dock aldrig vandrat där men Tykarpsgruvan har jag besökt. Visste inte att den var så populär övervintringsplats för fladdermöss. Jag har inte läst så väldigt mycket om snapphanarna, men det var intressant att forskningen visar att de blev mer och mer kriminella. Jag tycker det finns vissa paralleller till moderna s.k. privatarméer. Tack för information och fina bilder. |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-15 21:20
från
Thomas Lummi
till
Alicia Schumacher
: Visst! Jag tänker att punkterna inte alls är konstiga, utan att man ska ha dem i bakhuvudet när man planerar sitt friluftsliv. För mig är de så självklara att jag inte tänker på dem. Jag bara gör. De prylar jag köper kommer att hålla länge...de enda sakerna som jag köpte 2017 (köpte mycket nytt då) som har pajat är mina kängor...både utslitna och trasiga, så det var rätt att skrota dem. Resten lär hålla länge till. |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-15 12:59
från
lipfip
till
Alicia Schumacher
: Ja, det borde bli en egen punkt. Vi lägger till den med nästa uppdatering av artikeln. Tack! Philipp/Utsidans redaktion |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-15 12:56
från
lipfip
till
Alicia Schumacher
: Bra poäng. Vi kompletterar det. Philipp/Utsidans redaktion |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-15 11:10
från
såg
till
Alicia Schumacher
: Ta hand om utrustningen så håller det längre. Eller så kan man göra sin egen utrustning. man kan konsumera mindre ju. och hur mycket är det som är hållbart när det kommer till hållbart. |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-15 11:06
från
smux
till
Alicia Schumacher
: Bra artikel, men kanske bra att komplettera punkt 8 att man bör vara observant på att förutom att hålla hunden kopplad får den inte alls följa med i vissa områden, ex några de stora nationalparkerna inom Laponia i norr och att man bör sätta sig in i reglerna för det specifika område man väljer att besöka. |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-15 09:08
från
lipfip
till
Alicia Schumacher
: Hej HasseQ! Bra kommentar. Håller helt med. "Hållbarhet" har blivit ett trendord som används flitigt i marknadsföringssyfte, på den politiska agendan och i media. Det finns därför ett behov att konkretisera vad som egentligen menas med "hållbart". Och just det är syftet med den här artikeln: att fokusera på ett särskilt ämne (= friluftsliv), beskriva olika aspekter av hållbarhet relaterat till ämnet och ge rad hur man kan förhålla sig. Så att informationen blir konkret och användbar. Du ställer flera frågor och inte alla kan eller behöver besvaras i just det här sammanhanget. Artikeln ska motivera att fundera och konsumera mer medvetet: Miljöskadliga fluorkarboner/PFAS i Gore-produkter? Flyga eller ta nattåg till Lappland? Kvalitén/livslängd på cykeln (oavsett om den är producerat i Sverige eller Kina)? Bali eller Västkusten? Koppla hunden? Etc. Och nej, jag tänker inte att alla ska sluta konsumera. Men att det kan vara bra för både naturen och mig själv att reflektera över dessa frågor innan jag fattar ett beslut. Hälsningar, Philipp (Utsidans redaktion) |
|
Artikel/Blogg: Tips för ett hållbart friluftsliv |
2023-08-14 12:12
från
HasseQ
till
Alicia Schumacher
: Bra artikel. Men ordet hållbart letar sig in i nästan varje mening nuförtiden. Vad menas egentligen ? Kan man köpa en GoreTexjacka, köra elbil, flyga, köra vanlig bil, köpa en cykel från Kina, bo i en stor villa, äta biff, ha många barn, semestra utomlands ? Eller är det bara självhushåll som bönder på 1800-talet som räknas -> käka potatis & mjölk och ägg ? Vad tror ni händer med ekonomin om alla slutar konsumera ? |
|
Artikel/Blogg: Malingsbo-Klotenrundan |
2023-08-12 19:26
från
Still Alive
till
Håkan Friberg
: Angående kommentaren om att allemansrätten inte gäller vid sjöarna som arrenderas: helt fel och dessutom en tråkig, revirhävdande attityd. |
|
Artikel/Blogg: Malingsbo-Klotenrundan |
2023-08-12 19:21
från
Still Alive
till
Håkan Friberg
: Angående kommentaren om att allemansrätten inte gäller vid sjöarna som arrenderas: helt fel och dessutom en tråkig, revirhävdande attityd. |
|
Artikel/Blogg: Vandring Kinnekulle juli 2023 |
2023-08-09 21:29
från
Helene1
till
Helene1
: Hej! Tack för ditt svar! Jag läste det innan också, det var en bra text! Min sambo är stark och det behövdes med tanke på allt vatten vi fick bära. Han har en Berghaus Vulcan på 100 liter men vi nyttjade nog bara 65-70 liter, men den blev tung ändå... Jag fjällen är ju speciellt! Men det var roligt att göra ett äventyr på våra breddgrader! Ha det fint! Hälsningar Helene |
|
Tur: Abisko-Unna Allakas,Vistas,Tjäktja,Abisko |
2023-08-08 19:08
från
lennart80
till
lennart80
: Kolla gärna in bilder från denna tur under Album. |
|
Artikel/Blogg: Vandring Kinnekulle juli 2023 |
2023-08-08 17:32
från
OBD
till
Helene1
: Det var kul att läsa. För några veckor sedan var det ett blogginlägg här på utsidan som också beskrev en tur runt Kinnekulle. Den var av en något annan karaktär, "Kinnekulle runt på tre hjul". Din partner hade ju en rejält stor ryggsäck. Men han såg ju stark ut. Jag förstår att det går åt en stor säck när det behövs både mat och vatten även till hunden. Hursom, det var en trevlig berättelse som säkert lockar ut andra. Det går att vandra även söder om fjällen. Men fjällen har ju alltid sin speciella dragningskraft. Tack ska du ha för att du delat med dig av er tur. |
|
Artikel/Blogg: Skäckerfjällen 28-31 juli 2018 |
2023-08-08 11:13
från
Småtärna
till
Tagetes
: Tack för en trevlig och matnyttig turbeskrivning med fina bilder. Den väcker nyfikenhet på området. Jag delar verkligen din avslutande reflektion. Viktigt att det finns tillgängliga, men därmed mer frekventerade, områden för "de många" men också att stora fjällområden får slippa bli söndertrampade. Jag har f.ö. också börjat mitt fjälliv i Storulvån, för att sen kunna bli en ruttad Sarek- och Padjelantavandrare. |
|
Artikel/Blogg: Malingsbo-Klotenrundan |
2023-08-07 21:35
från
Håkan Friberg
till
Håkan Friberg
: Några av vindskydden finns vid arrenderade sjöar, det stämmer. Givetvis får man inte använda veden vid dessa platser. Men visst får man rasta där. Jag ska dock förtydliga texten gällande bl a Kroktjärn. |
|
Artikel/Blogg: Malingsbo-Klotenrundan |
2023-08-07 13:34
från
hyrfiske
till
Håkan Friberg
: De vindskydd och sjöar du beskriver är arrenderade och privata. Dessa infattas INTE av allemansrätten. Vi bedriver hyrfiskeverksamhet där och att ta ved är ren stöld. Den tillhör våra betalande kunder och är INTE till för vandrare. |
|
Artikel/Blogg: Malingsbo - Kloten |
2023-08-07 13:29
från
hyrfiske
till
sznussan
: De sjöar och vindskydd du beskriver är arrenderade och privata! Det finns skyltar uppsatta och det är inte tillåtet att nyttja faciliteterna varken vid Hemtjärn, Kroktjärn eller Abborrtjärnen. Där bedrivs hyrfiskeverksamhet och innefattas inte av allemansrätten. Att ta ved är ren stöld! Vi betalar 750:-/kbm plus en massa slit för att fylla vedbodarna åt våra betalande kunder INTE åt vandrare! |
|