Batavus M'Prove

» Ladda upp produktbild

Långfärdscykel lämplig för cykelsemester och arbetspendling.


Tillverkare: Batavus
 


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Trevlig att cykla på, bra kvalitet på det mesta, skön körställning.

Minus:Orginaldäck, slitstyrka hos kedjehjul, mindre bra orginalkedja.

Kommentar: Efter en säsong och 400 mil på cykeln så är helhets betyget bra. Cykeln ger ett gott kvalitetsintryck, rullar lätt och stadigt med trygga kurvegenskaper.
Växlarna är Shimano, Deore bak och Alivo fram, de funkar bra. Den mekaniska Hayes skivbromsen bak kan jag tycka är lite onödig. En v-broms hade dugt gott, skivbromsen tar bra men är väldigt justeringskänslig.
Orginaldäcken var dåliga, bak var det utslitet på mindre än hundra mil och då hade jag haft fyra punkteringar, nu sitter Continental Contact på. 300 mil inga punkteringar och däcken ser oslitan ut. Det är irriterande att det snålats på däcken från fabrik. Hjulen däremot känns välbyggda och visar än inga tendenser på att bli skeva eller smälla ekrar.
Kedjan och kasseten bak (SRAM 5,0) byttes vid trehundra mil, då blev jag också tvungen att byta mittre kedjehjulet fram vilket skedde på garantin i form av nya vevarmar.Jag tycker mig märka att det snålats på kedjan från fabriken, nu sitter en HG-70 på som jag bedömer kommer att hålla längre.
Cykeln är välutrustad med low riders fram och bak belysning, verktygslåda, pump, skärmar och sånt som man ofta får köpa till. Styret har dock kompletterats med bar-ends.
Orginalsadeln har ratats till förmån för min gamla Brookssadel. Sadeln som levererades med cykeln en Velo med gelfyllning och tjock stoppning var inte dålig jag gav den nästan 200 mil men en Brooks B17 väl inkörd var för mig ett väldigt mycket bättre alternativ.
Sammantaget så är det en mycket trevlig cykel att cykla på. Dagligen har den rullat mellan 4,5 - 5,5 mil i arbetspendling och den har under sommaren gjort en långfärd med etapper på mellan 12 och 17 mil. Jag kan rekomendera den om du är på jakt efter en lite "kraftigare" långfärdscykel att ha som turist- och brukscykel.

Nu är det näst sista dagen på augusti -03 och Batavusen har rullat ytterligare 435 mil, bl.a. en Vättrnrunda och en åttiomilatripp i Norge.

Intrycket från första säsongen består dock avser jag göra några uppgraderingar i vinter;

- byta till Deore vevparti från nuvarande "no name", jag tror inte det egentligen är nödvändigt men jag känner att cykeln är värd denna höjning av kvaliteten.

- byta till en smidigare och lättare styrstam, bytet är rent estetiskt.

Denna säsong har Batavusen rullat 275 mil, vilket ger en total körsträcka på 1100 mil på tre säsonger. Den rullar troget och lätt, hjulen är lika raka som när cykeln lämnade affären i Uppsala. Årets mil har merendels avverkats som arbetspendling samt några längre endagsturer på upp emot 130 km. Andelen grusvägskörning har varit mycket låg.

Jag funderade i vintras på att byta vevparti, det nya jag fick på garantin överlevde det senaste kedjebytet, för 275 mil sedan, men stora klingan behövde några mils inkörning på den nya kedjan för att inte kugga över. I vinter kommer jag att byta till ett Deore vevparti. Men estetiken med styre och styrstam står jag över.

Bakväxeln, Shimano Deore, börjar att kännas trött men jag ska se om den inte hänger med en säsong till. Eller så räcker det att byta fjäder i växeln. Ett fasligt mickligt göra ser det ut att vara. Löptrissorna har bytts efter 800 mil.

De senaste 900 milen har cykeln varit utrustad med Continental Contact 42*622, oerhört slitstarka och punkteringssäkra däck, en punka på 900 mil. Har nu för jämförelsens skull bytt till ett lågprisalternativ, Rubena Flash 37*622, dessa däck kostar bara 40% av priset för Continental Contact. Om de rullar mer än 360 mil utan allt för många punkteringar så borde de vara mer prisvärda. Subjektivt så känns det som att de rullar med mer vägkänsla, kan det bero på att de saknar rejält punkteringsskydd? En separat recention av däcken kommer när de rullat ett par hundra mil.

V-bromsarna fram har sedan slutet av förra säsongen varit utrustade med bromsbelägg, Tektro, inköpta på Biltema. Jag anser dem vara lika bra som de Shimano original som var med cykeln från början. Jag märker ingen skillnad på bromsegenskaper eller slitstyrka. Detta sammantaget med Tektrobeläggens avsevärt lägre pris gör att jag anser dem avsevärt mer prisvärda än orginalbeläggen.

Skivbromsen bak, har när jag nu lärt mig hur den ska justeras, varit helt krångelfri och inte behövt justeras efter det att bakhjulet varit avtaget för kassettrengörning eller -byte.

Mekfrekvensen har varit en fullständig rengörning av drivpaketet var hundrade mil, byte av kedja och kassett efter trehundra och åttahundra mil. Femhundra mil på en kedja är nog i överkant på vad man ska fresta materialet.

Det var inte Deore bakväxeln som orsakade krånglet, lite teflon på vajrarna oeh funktionen var åter. Men nu efter 11020 km skall den få nya vajrar, löptrissor och vevparti (Deore) vid nästa kedje och kassetbyte inom ca 100 mil. Kommer denna säsong efter kasettbytet att köra femtio mil i stöten fördelat på 3 st Wipperman Connex kedjor och skall då testa om jag får kassetten att leva i ca 900 mil, 300 mil per kedja.

Har nu, den 18/6 2005 kört nästan 112 mil med det nya Deore vevpartiet (fick byta vevlager också p.g.a. axellängden)och kan bara konstatera att det är stor skillnad vid växling mot det "no name" orginal som satt på. M.a.o. en prisvärd uppgradering. På största klingan fram blev cykeln 5% högre växlad än innan bytet, 44 kugg nu mot 42 förut, det märks mer än jag kunde tro. Jag trodde det inte skulle märkas alls. Total körsträcka på cykeln är idag 12136 km. Långtestet och ägandet fortsätter.

15/10 -05 den här cykelsäsongen, cykelns fjärde, är nu att betrakta som i stort sett slut. 14355 km har den rullat.

När jag bytte packväskor så visade det sig att de gamla bakre låga fästena för packväskor inte håll för påfrestningarna utan sprack i en svetsfog. En akilleshäl på modellen enl. en Batavushandlare i Uppsala. Det blev problem att hitta en ny som passade då hojen inte hade standardfästen. Det löste sig dock med hjälp av en "old Man Mountain" pakethållare från Cykelnetto. Framnavet har, efter 14000 km, justerats och framväxeln, Shimano Alivio, måste bytas. Orkar inte längre lägga kedjan på minsta klingan fram. inträffade vid senaste kedjebytet. Deore blir ny framväxel. Jag har kört på 3 Whippermankedjor och skiftat var hundrade mil och är nu inne på första kedjans andra hundrade. Cykeln har under denna säsong mest rullat i arbetspendling 35-45 km per dag. Dessutom några långturer i Uppland på helger, ett varv runt Storsjön och några rejäla grusvägs turer i Jämtland. Och hjulen har ännu inte varit i behov av ekernykel.

Den femte säsongen är nu att betrakta som tilländalupen, cykeldatorn ståt på 18491 km i total distans.

Noteras kan att bakhjulet började knäppa vid ca. 17 000 km och ekerspänningen behövde för första gången justeras.Hjulet är ännu helt rakt. För säsongen sitter också en ny Deore framväxel på den har fungerad klanderfritt och var enkel att montera. Jag har övergått till Tacs rulltrisor på bakväxeln, svårt att säga om det gör skillnad mot Shimano. Det är ju alltid en himmelsvid skillnad när rejält slitna, för att inte säga utslitna, rulltrissor ersätts med nya.

Denna säsong har den ej gått på nå'n semestertur eftersom jag bytte jobb och semestern blev därför ytterst begränsad. Utan milen har tillryggalagts som arbetspendling och långa endagarsturer.

Inför nästa säsong skall växelvajrarna som hängt med i 7471 km bytas, troligtvis kommer jag också att byta vxlreglagen (Alivio) de börjar kännas sladdriga i mekaniken. Det blir ingen uppgradering utan jag byter till samma sort.

Bakhjulet kommer att lämnas in till ett proffs för att s.a.s. få sig en kvalificerad uppsträckning. Dessutom kommer jag att byta styrstam till en som det går att justera vinkeln på och den kombineras med ett rakt MTB-styre. Det är inte så att jag blivit missnöjd med komforten på nuvarande kombination (MTB-styre med rise och barends) den är och har varit utmärkt. Däremot blir det trångt på styret för både belysning (Sigma) nödbelysning (Biltema diod) ringklocka (Bauhaus med kompass)och cykeldator (Sigma Targa) samt att jag på mina längre endagarsturer skulle vilja åstadkomma en mer framåtlutad cykelsittställning.

Så har långt har den rullat ca 3700 km per säsong i snitt och servats av mig själv var 1000 km. Jag kan inte annat än imponeras av cykelns höga kvalitet och driftsäkerhet. På nå't vis så känns det helt ofattbart hur den kan ha utgått ur Batavus produktkatalog.

Den sjätte säsongen har påbörjats och ca. 250 km har lagts till under mars månad. Jag har bytt styre till ett On-One Fleegle, nya barends och ny styrstam jag kommer att recensera dessa separat när jag passerar 400 km och det är en tur längre än 50 km. Dock kan jag säga att jag så här långt är nöjd.

Nu är cykelns sjätte säsong tilländalupen, den har nu rullat 21 985 km, 3 533 km denna utöver ändringarna ovan och service var 1 000 km så har inget gjorts och cykeln har fungerat väl.

Köpplats: Leffes cykel Uppsala

Pris: 12


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.