Zegul Sea Rocket

Nya Sea Rocketen är äntligen klar. Konceptet är liknande Castor/Royal men lite mer modernare. Måtten är 5.5m x 0.54m Stabiliteten är för denna typ av kajak stor man kan utan problem röra sig i cockpiten utan att vara nervös. Längden 5.5m är mest för att det är opraktiskt med längre kajaker. Kortare kajak ger också ett mer "boj" liknade uppförande i vågor som inte passar en sådan här kajak.

http://www.zegulmarine.com/kayaks/zegul-searocket/#

Köllinjen är också något mera krökt speciellt akteröver för mer manöverbarhet. Kajaken går givetvis att rolla även om man inte kommer att vinna någon rolltävling. Den har även förberedd för bogsering och förberedd för kompass montering. Vissa länder har som lagkrav att det skall finnas en kompass i kajaken.

Personligen tycker jag att en sit inside passar vårt skandinaviska klimat bra. Att sitta med könsorganen i 0gradigt vatten som i en sitontop tycker jag inte känns direkt inbjudande. Föredrar hellre en varm täckt sittbrunn. Men detta är förstås ett personligt val

Hans Friedel
 

Bilagor

  • searocket-970x256.jpg
    searocket-970x256.jpg
    12.5 KB · Visningar: 3,089
  • searock.jpg
    searock.jpg
    13.6 KB · Visningar: 3,719
Den ser ju helt klart intressant ut.
Trist bara med den lilla luckan fram - blir så jobbigt att packa med dessa små runda luckor.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sea Rocketen är nog mer lik Trapper Barracuda av förklarliga skäl. Velocityn är en helt annan typ av kajak

Att kajaken är förbered för bogsering betyder bara att det finns en fast punkt att fästa en bogserlina i

Fransmännen gillar att styra upp saker och ting med olika regler

http://brittany-kayaking.com/paddling-in-french-waters/

Hans Friedel
 

Bilagor

  • Zegul-Velocity-970x291.jpg
    Zegul-Velocity-970x291.jpg
    13.4 KB · Visningar: 3,544
Dom flesta Engelska havsracers är Inukloner

http://www.canoekayak.co.uk/Article...a-Kayak-V-The-Inuk-Sea-Kayak/_ft912_tp24_cat8

Att använda en existerande kajak är ett vanligt sätt att "konstruera" Ett bra sätt att avslöja en Klon är att titta på top vyn det är enklare att göra kosmetiska förändringar av sidoprofilen

Hans Friedel

Nej det var väl inte helt korrekt, John säger att han använt Inuken som "riktmärke för klassen". Den skiljer sig mycket från Taran och det rör sig definitivt inte bara om kosmetiska förändringar av sidoprofilen.

Inuken har väldigt konkava stävar, nästan helt rak köllinje och rund botten. Taran har betydligt mer volym i stävarna och mer rocker i köllinjen. Som de flesta moderna havsracer, surfski mm. Sen är bottenformen lite konstig just på Taran med en helt plan yta mitt under. Även prestandan och uppförande i sjö skiljer sig en hel del som framgår av texten. Det enda som egentligen liknar är att de båda har en ganska symmetrisk skrovform (sett ovanifrån) - de flesta andra kör med swedeform nuförtiden.

Om man sen ska titta på andra engelska havsracers så är t ex Tiderace Pace 18 väldigt rak i kölen medan Valley Rapier har mer rocker. Båda har volym i stävarna, halvrund botten och swedeform.

Så visst är det vanligt att man kopierar varandras modeller men i just de här fallen tycker jag inte det är så.

/ Ulf
 
Utan Inuken ingen Taran är det några som skulle komma ut med en Inuk Mk 2 så borde det väl vara Kirton?
 
Dom flesta Engelska havsracers är Inukloner

Att använda en existerande kajak är ett vanligt sätt att "konstruera" Ett bra sätt att avslöja en Klon är att titta på top vyn det är enklare att göra kosmetiska förändringar av sidoprofilen

Hans Friedel

Klart att en designer utgår från idag då han skapar morgondagens farkoster. Det gäller nog inte bara båtbranschen utan även bilar eller stekpannor.
Taran är däremot en helt annan kajak än inuk. Ett platt botten, hårda slag tillsammans med en liten rocker ger Taran styregenskaper som gör att man tänker på en klassisk brittisk havskajak samtidigt som man har fartegenskaper av en havsracer.
 
Velocity verkar ju vara Taran-klon med platt botten på mitten, är det någon som vet om den är lika manövrerbar som Taran?

martinenola4.jpg
 
inuk MKII

Har för mig att skrovet på Kayakpro Nemo och Marlin är Rob Felloys uppdatering av Inuk. Har inte hittat någon jämförelse dock.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips