Yxa med ut

Grattis!

Hoppas du blir nöjd.
Yxteknik bör övas in. Ser fram mot din rapport över utfallet.
Själv väljer jag yxa efter arbetet. Bär bara yxa vid jakt och skogsbruk. Jägaryxan är trevlig, välarbetad och har ett skönt skaft,
Lycka till!
//J
 
Skall du ha en handsmidd yxa som har ett mycket bra pris skall du handla "Handsmidd yxa" på biltema...
Kanske, men undvik dom andra yxorna från Biltema. Jag hade en liten yxa (som numera utgått, måhända av förståeliga skäl) från Biltema. Den var av ungefär samma vikt och fason som den lilla yxan du nämner, fast maskinsmidd. Nackdelen visade sig vara att kilen och limningen som höll fast yxhuvudet i yxskaftet var av mindre god kvalitet. Så en dag när jag skulle hugga av en videslana så gick skaft och huvud skilda vägar - yxhuvudet for iväg med en väldig fart och hamnade med ett plums ute i tjärnen. Jag kastade yxskaftet efter och svor på att aldrig köpa sån livsfarlig skit igen.
 
Misshandel / tortyr?!

ve o fasa! jag arbetar som snickare o älskar hantverk (dock nybörjare i många avseenden..men)
o på arbetsplatsen (hemma hos två pensionärer som vill hjälpa till) så blev jag förskräckt när jag såg vad de använde att fasa av stolpen på betongen med.. De använde en gammal slöjdbila och liten skogsyxa, o de hade INTE varit rädd om eggen direkt.. såg snarare ut som ett sågblad..!!

Hur man kan tortera en gränsfors yxa så.. tja.. det är som att schakta jord med en Ferrari i min mening ;)

Eller överreagerar jag?
 
det var Lanborgini som gjorde traktorer och bakaxlar....
//J

lamborghini gör fortfarande traktorer, idag är dom till skillnad mot sina lägre och snabba kollegor en ganska dålig traktor som säljs till överpris.. men hur kan man låta bli att älska ett företag som gör traktorer och racerbilar, det vackraste ur två världar..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.