Yttertyg för höst/vår sovsäck

Hej!

Jag är på gång att beställa en sovsäck som främst är avsedd för tidighöst och vår. Hade tänkt användas i mitten av augutsti i Pyreneerna och eventuellt lite senare (avresa i början av sep) vid Kebnekaise. Jag har varit i kontakt med Roman på Robert's Outdoor Equipment och efter lite diskussion har vi kommit fram till att Traveller 600 med konf temp på -8 (800 cuin) kan va bra. Dock är jag lite osäker på vilken sorts tyg jag bör välja och det var Roman också. (Även om han själv skulle valt Quantum som både inner och yttertyg så var han lite osäker då han inte provat det själv). Jag har sökt här i forumet och jag tror att det lutar åt Quantum (som är det lättaste) som både innertyg och yttertyg. Dock är jag inte 100% säker på om jag bör välja det som yttertyg. Någon som erfarenhet av hur hållbarheten/slitstyrkan är på Quantum? Andra alternativ som jag funderar på som yttertyg är Pertex Microlight, Pertex Classic, eller kanske t.om. Endurance, men vikten kommer ju öka med dessa. Vilket tror ni lämpar sig bäst för höst/vår i dessa trakter? Jag kommer sova i tält (hb kaitum) på båda resorna.

Mvh
Johan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
160 gram lättare blir det om man har Quantum både som innertyg och yttertyg. Är du nöjd med Quantum på Marmot Helium? Skulle du hellre valt ett annat material på utsidan om du själv skulle valt?

Gohan; sa:
160 gram lättare blir det om man har Quantum både som innertyg och yttertyg. Är du nöjd med Quantum på Marmot Helium? Skulle du hellre valt ett annat material på utsidan om du själv skulle valt?

Så pass! Jag kan inte säga att jag tycker Quantum är jättetåligt då det är sjukt tunt. Dock anser jag att sovsäcken inte kommer komma emot något vasst i tältet där den trots allt ska vara, så Quantum räcker nog förhoppningsvis. Ingen annan har klagat heller vad jag sett, att tyget gått sönder.

// Jocke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips