Yosemite el Mt Whitney

Jag ska till Californien i augusti och försöker reka vandringsmöjligheter i Yosemite. Verkar rätt meckigt med Park permits, camp permits osv och det tycks redan fullsålt på många lodges/cabins. Half dome låter förstås kul men samtidigt väldigt turistigt och fullt av folk. Glacier Point kanske? Någon som vet mer, som har varit där? Vart bör man utgå ifrån, bo? Jag skulle vilja få ihop en 3-5 dagars trek, kanske in the High Sierras, men kan nöja mig med mindre, typs dagstripper - men som sagt svårt då att hitta nånstans att bo och bestämma sig för var. Upp och ned till Half Dome lär ta 12 timmar och man kan bo i Curry Village. Någon som har gjort det?
Funderar också på häst/mul-ridning, det verkar ju oxå rätt kul, kanske något för den "late" vandraren...? :)
Tips mottages tacksamt. Funderar faktiskt oxå lite på Mt Whitney, det ligger ju lite längre bort men verkar rätt kul, och görbart, oxå... Tar gärna tips därifrån oxå!
 
Jag vill gärna också ha lite tips på dessa områden av någon som varit där. Jag är på träningsläger i Sacramento nu över sommaren och vissa helger så vilar jag från träning.
Brukar göra lite dagsutflykter till närliggande ställen, (tahoe, University falls m.m)
Så se till att komma med lite info och tips om Yosemite och MT whitney.
 
Befinner mig just nu i Kalifornien efter att ha vandrat Grand Canyon från South Rim to North Rim. Vi åkte vidare via Zion NP och Death Valley NP till Yosemite NP för att vandra. Tyvärr hade vi inte bokat boende i förväg och det var omöjligt att hitta lämpligt boende i parken. Det gjorde att vi stannade bara en dag. Boende vi hittade var för långt utanför. Vi gick upp på Lember dome och gjorde några andra kortare turer. Vi ångrade att vi inte tog med oss tältet. Det finns många fina campgrounds att välja. Jag tyckte bättre om området rund Lember dome som ligger på den östra sidan av parken, mindre turister också.
Innan vi entrade parken på den östra sidan (kom från Death Valley hållet) korsade en björnhona med sina 2 ungar själva highwayn. Det var tidig på morgonen och inte så mycket trafik än. Vi trodde inte vara ögonen först när de lunkade över. Tyvärr hade jag inte kameran till hands, tills jag hade nestlat fram den, hann björnen med ungarna försvinna bakom träden. Jag hann att ta en bild men björnen är svår att urskilja bakom träden. Men häftig var det, ett område vi skulle vilja besöka igen.
Mvh. Veni
 
Dåligt med fart i den här tråden, är det så få som varit i Yosemite som vill dela med sig lite erfarenheter??? Gärna tips på trevliga dags- eller halvdagsvandringar!
Tack Veni, vad kul att ni såg björnar! Jag är lite rädd för det där med turister, vi kommer västerifrån men kanske använder ditt tips och tar oss längre österut. Bokat 3 nätter i Curry Village. Dock blir det inte så "seriös" vandring som jag först tänkt mig, eftersom kompisen inte är lika sugen som jag, så nu blir det nog mest promenader, kanske hyra cyklar eller mula eller nåt. Jag funderar på Halfdome men vet inte om jag kan greja permit för det. Det var allafall därför vi valde Curry Village, det ligger centralt och så går det shuttle bussar hit och dit, om jag förstått rätt.
Veni, tog ni er möjligen även till Muir Woods eller något annat trevligt nära San Francisco? Har funderingar på det då jag kommer vara i SF några dagar också.
Låter häftigt med South-North rim! Jag har bara gått ner till botten och upp igen. Det var läääänge sen, men häftigt det också.
Soleil
 
I östra sidan av Yosemite är betydlig mindre folk och i mitt tycke mycket trevligare. När vi entrade parken så stannade vi hela tiden för att ta bilder för det var så vackert. Redan då upplystes vi av andra om att denna delen skulle vara bättre. Lember dome är enkelt och kan vara något för din kamrat också. Den sista biten mot toppen är något brant men man har redan bra sikt lite nedanför. Men visst ska man ha sett Yosemitdalen med vattenfallet osv., vi kom aldrig till Curry Village men var mycket nära. För min smak var det för mycket folk. Där finns fina badplatser med om man vill badar. Bifogar några bilder från den östra sidan och björnen som försvann bakom träden.

Ja, vi besökte Muirwoods norr om SF, som också är rätt trevlig. Det var väldig behagligt att vandra rund där och många slingor att välja på. Kanske lite mycket folk också, barnfamiljer.

Sedan kan jag också varmt rekommendera Death Valley.

Lycka till med Yosemite!
 

Bilagor

  • Kopia (2) av Kopia av 130608, USA 011.jpg
    Kopia (2) av Kopia av 130608, USA 011.jpg
    79.9 KB · Visningar: 977
  • Kopia (2) av Kopia av 130608, USA 137.jpg
    Kopia (2) av Kopia av 130608, USA 137.jpg
    50.5 KB · Visningar: 911
  • Kopia av Kopia av 130608, USA 297.jpg
    Kopia av Kopia av 130608, USA 297.jpg
    42.2 KB · Visningar: 909
  • Kopia av Kopia av 130608, USA 469.jpg
    Kopia av Kopia av 130608, USA 469.jpg
    54.4 KB · Visningar: 906
  • Kopia av Kopia av 130608, USA 563.jpg
    Kopia av Kopia av 130608, USA 563.jpg
    66.6 KB · Visningar: 927
  • Kopia av Kopia av 130608, USA 564.jpg
    Kopia av Kopia av 130608, USA 564.jpg
    65.9 KB · Visningar: 966
Tack för bilder och tips! Fina bilder, ser ju fint ut på Lembert Dome också! Jag gör kanske ett försök att få permit till Half Dome, det står att det är 20-30% chans att få biljett och man kan bara söka 2 dgr innan. Men Lembert är säkert minst lika trevligt pga mindre folk, så det är ett bra alternativ.
 
Hoppas det inte är försent.
Ett bra tips om man inte får tillstånd till Half dome är "clouds rest". Därifrån ser man ner på half dome- Vandringen har flera alternativ, det bästa är att ställa bilen i dalen/centrum och ta buss till Tenaya lake och gå över clounds rest till yosemite valley.
Fråga en parkvakt så kan dom märka ut på kartan busstoppet och var man går på leden.

Annars kan man vända och gå tillbaka från clouds rest. Hur man än gör är det en heldagsvandring om man inte är en riktig fantom.

Annars är det väldigt fint att gå upp till upper yosmite falls. Det är en lång backe upp, men värt det när man kommer till toppen.
 
Half dome

Det blev Half dome alla fall, jag hade turen att få ett tillstånd dagen innan. Häftigt! Hade också turen att vara där veckan innan skogsbränderna startade och allt blev kaos i hela parken.
 

Bilagor

  • 20130815_103619.jpg
    20130815_103619.jpg
    52.2 KB · Visningar: 774
  • 20130815_124245.jpg
    20130815_124245.jpg
    63.4 KB · Visningar: 858
  • 20130815_122015.jpg
    20130815_122015.jpg
    43.7 KB · Visningar: 924
  • 20130814_192648.jpg
    20130814_192648.jpg
    37.3 KB · Visningar: 732

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.