YKK?!

Hoppas det finnes någon själ med lite tips om dragkedjor!

Jag har en Fjällräven Paras och en Haglöfs Zleep. Har faktiskt redan hunnit med att äga två Paras.

Problemet med Paras-säcken (säckarna) - till skillnad från Haglöfs (som är en fröjd att öppna/stänga) är att kedjan är enormt seg att dra upp/ned. Detta är ett I-landsproblem, jag vet - men dock ett väldigt irriterande problem, när det är trångt och mörkt osv. Bök, bök och bök. Haglöfssäcken (helt ny) bara" glider ihop".

Kan man ta stearin på kedjan? Finns det andra möjligheter? Något som är _helt_ skonsamt mot tygerna osv?

Tack på förhand.
 
Aknot; sa:
Problemet med Paras-säcken (säckarna) - till skillnad från Haglöfs (som är en fröjd att öppna/stänga) är att kedjan är enormt seg att dra upp/ned. Detta är ett I-landsproblem, jag vet - men dock ett väldigt irriterande problem, när det är trångt och mörkt osv. Bök, bök och bök. Haglöfssäcken (helt ny) bara" glider ihop".

Det är väl bara I-landsproblem som behandlas här - eller?
 
redösnoj; sa:
Aknot; sa:
Problemet med Paras-säcken (säckarna) - till skillnad från Haglöfs (som är en fröjd att öppna/stänga) är att kedjan är enormt seg att dra upp/ned. Detta är ett I-landsproblem, jag vet - men dock ett väldigt irriterande problem, när det är trångt och mörkt osv. Bök, bök och bök. Haglöfssäcken (helt ny) bara" glider ihop".

Det är väl bara I-landsproblem som behandlas här - eller?

Och om man inte klarar av dom,hur ska man då klara av U-lands problemen?

Prova stearin,borde hjälpa.


peter
 
Strykarräven; sa:
Lite vaselin kan också hjälpa om stearinet inte gör det. Lite kladdigare men ack vilken effekt.

Ja det är klart - "dutta" vaselin med en tops verkar vara ett smart alternativ :) Tackar för tipsen hittils (kanske dyker upp fler)...

Återkommer med resultat - "Fjällan" ligger redan framme.
 
Torr teflonspray

Jag fick idag av en tillfällighet tipset av en bekant som använder torr teflonspray som han köpt på Hjermans http://www.hjertmans.se .

Gissningsvis är det det som har artikelnummer 4575-3.
Notera att det ska vara torr teflonspray. Den torkar på ca 20 s.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.