x-scream eller bandit x?

något villrådig inför säsongens inköp. valet står mellan x-scream och bandit x. tacksam för tips, synpunkter och kommentarer...oxå tacksam för synpunkter på plattval (10, 20, 30 mm etc). har idag ett par hårda (blå) garmont-pjäxor som jag tänker behålla.
mvh/nicklas b

(åker idag på ett par salomon force 9, så allt kommer ju kännas som en sensation)

alternativ till bandit x

kolla in Rossignol Rebel, egentligen en alpinskida det oxå. kalasgo skida med en telisbindning på, går som ett stykjärn. Lite humanare i pris än i alla fall x-scream series (som i och för sig är en mördarskida, i alla fall med alpinbindning).

/mats

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fler alternativ

Jag provade Stöckli Spirit 4 med telisbindning i våras. Helt suverän, både i pist och i riktig snö, men den kostar skjortan. Tuas nya Sumo är också en finfin skida, om du vill ha en lite fetare variant. Nordica W7.1 är också en riktigt bra telisskida.

Höga plattor är mest en modenyck, tycker jag. I opreparerad snö spelar det mycket liten roll hur högt du står. Möjligen förlorar du lite skidkänsla om plattorna är för höga. I preparerade backar är det en fördel att komma upp ett par cm så att bindning/pjäxa inte fastnar i snön (om du kan kanta rejält, vill säga).
Ulf J
[Ändrat av Ulf J 2000-10-19 kl 09:06]

intressant...

tack för svaret. min osäkerhet kring rebel eller bandit är vilken skida som passar mig bäst (jag har förstått att rebel är något mjukare). med tanke på vikt och åkstil etc ... jag väger ca 80, 188 cm lång och har åkt telisar (mer eller mindre sporadiskt) sedan 87-88 och tror mig vara hyfsad om än inte bäst i backen. avvägningen är ju att man inte vill ha en för mjuk skida, men inte heller en som inte går att kanta...
mvh/nicklas b

fortfarande villrådig

tack för det, här tror man att man har lyckats komma ner till två alternativ, skickar in till utsidan för att få slutlig rådgivning, och vad händer? jo, man får *andra* förslag, inte alls bra :)

tacksam för plattkommentaren - lagom verkar nog vara bäst (har idag ca 15 mm själv).
mvh/nicklas b

villrådig javisst

mmm, jag känner igen mig, har gått och velat i tre säsonger innan jag kom till skott. Det är möe åsikter och alla har sin favorit. klart är väl att både Ross oavsett modell och X-scream är kanonlagg. Bara för att förvirra så kommer det nya Ross-lagg i vinter, Hellgate=Bandit X? resp Big Bang=Bandit XX. Kolla in http://www.rossignol.com.

jag kör på tämligen moderata plattor, kan va typ 15 mm. Funkar finfint (kanske är för lat för att kanta hårt)

för en som är upplärd på Åsnes Sondre är allt feta lagg och höga plattor...

syns på berget /mats

tackar, tackar...

jag tackar för detta, och återkommer med resultatet (om jag kan bestämma mig). tar tacksamt emot fler inlägg i denna debatt...
/nicklas b

ps ok, drömmer mig tillbaka till sent 80-tal och mina nansen mountain...

X-Scream med 25-30 mm!

Tjena!

Jag har inte testat Bandit X som telemarksskida men däremot som alpinskida. Salomon X-Scream Series har jag kört både som alpin och telemark.

Min personliga uppfattning är att Bandit X (och XX) kräver lite mer av sin åkare än X-Scream, mer exakt och bättre isgrepp men inte lika förlåtande och lekfull. En av de stora förtjänsterna med X-Scream är just den förlåtande karaktären som gör att även en inte fulländad tekniker kan dra på i full fart. En egenskap som jag tycker gör dem till en perfekt telemarksskida. Mitt val är således utan tvekan X-Scream.

Själv kör jag på Skyhöy vilket motsvarar plattor på ca: 30 mm. Jag har tidigare avverkat 0, 12 och 25 mm plattor och kan inte påstå att jag vid något tillfälle kännt någon nackdel med de högre plattorna. Ser du på dagens alpina bindningar hamnar du normalt 25-30 mm över skidan, dvs om du vill få samma hävstångseffekt som en alpin åkare, välj 25-30 mm plattor.

MVH/MM

PS! Själv kör jag X-Scream Series 195 cm med Skyhöy. DS.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips