X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig??

Jag har kommit över 2 X-LITE RS havskajaker någon som har erfarenhet av dessa? Jag är helt grön på det här och undrar om den här modellen är nybörjarvänlig? eller har jag helt tagit mig vatten över huvudet ;)

Antar du menar Point65 X-lite? I så fall är de finpaddlade men ganska utmanande. Liten initialstabilitet och ganska liten sittbrunn. Bra respons på att få fart och manövrera, dock. Man ska väl inte vara överdrivet stor i kroppen om man ska trivas i den. Men, som vanligt, man kan anpassa och träna sig till att åka bra i nästan vilken kajak som helst. Sjötimmar gör mer skillnad än kajakval.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
ja,jag menar point 65 x-lite. Har aldrig suttit i en kajak eller kanadensare. men till våren ska det bli av. Jag är kort , bara 1.50. så utrymmet blir nog inte det största problemet. oroar mej mest att det ska kännas instabilt.

Min sambo är 1,65 och väger dryga 55 kg. Hon paddlar X-lite sedan snart fem år tillbaka och tycker den är den kajak som passar henne bäst. Med hennes vikt har hon heller inga problem att ta mycket packning när vi är ute på övernattningsturer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips