Woodstove

Hej
Söker era rekommendationer för bästa woodstove för en familj på 2 vuxna och ett barn. Är oftast inte ute mer än någon natt, så önskar ett där vikten inte blir mer än om vi använt t-röd... samtidigt tillräckligt stort för att kunna laga mat till 3 pers på - finns det?
 
Jag byggde mitt eget. Det är relativt enkelt om man har en dremmel, plåtsax, borr och fil.


I sin lilla uppsättning är det funkis med Trangias stora kastrull, med den stora uppsättning kan man ha en 5l gryta
 
Hej
Söker era rekommendationer för bästa woodstove för en familj på 2 vuxna och ett barn. Är oftast inte ute mer än någon natt, så önskar ett där vikten inte blir mer än om vi använt t-röd... samtidigt tillräckligt stort för att kunna laga mat till 3 pers på - finns det?


Sneglar själv på Firebox g2 5" Ti. Relativt stor och lätt. Den ser lätteldad ut och verkar skydda underlaget och omgivningen från gnistor. Tror även att den kan fungera som trivseleld pga relativt öppen. Tyvärr är den slut i Europa. Finns ett liknande kök från Bushcraft men jag har läst lite dåliga omdömen om företaget. Om du vill ha ett stabilt kök som kan värma en stor area så tror jag att g2 5" kan vara något för dig.

Mitt Toaks large Ti är bra när virket är torrt. Den förvärmer förbränningsgaserna genom att konstruktionen är dubbelmantlad. Det ger en högre effekt på själva förbränningen men jag är tveksam om effekten är så välriktad när det blåser. Själva eldröret är för högt och för välventilerat direkt under kärlet. Den tillämpar även stegad förbränning vilket ger mindre NOx och bättre slutförbränning av kolmonoxid när väl brasan är igång (ryker mindre). Teoretiskt ska stegad förbränning minska gasernas hastighet genom förbränningskammaren vilket i sin tur ökar verkningsgraden (man eldar inte för kråkorna). Nackdelen som jag ser det är att den kräver en bra strategi när man bygger brasan och att den är svårstartad när virket är fuktigt. Ryker rätt mycket initialt pga för lite syre i botten. Om jag bygger på rätt sätt kan jag få en ganska fin brasa i 30 minuter utan att mata den. Fortsätter glöda utan riktig effekt i ca 10 minuter. Om det blåser så finns det ingen effekt direkt under kärlet så snart elden har brunnit ner någon dm.

Har även kollat på Firebox Nano. Den ser lite för ranglig ut för min smak men den verkar uppskattad.
 
Jag köpte en Bushbox XL från Bushcraftessentials i våras och är jättenöjd. Perfekt när man är ute solo.
Vi körde den i somras då familjen var ute (Två vuxna och ett barn) och lagade all mat på den. Det funkar bra med god planering.

Den enda nackdelen tycker jag är att frukosten drar ut på tiden när man gör bacon och ägg till exempel. Fördelarna är att slippa släpa på bränsle, den känns säker att elda med och tar lite plats i väskan. Jag köpte till en läderväska som jag tycker var pricken över i:et.
 

Bilagor

  • 248C2963-0B2E-4751-B6E7-A15720814AA1.jpeg
    248C2963-0B2E-4751-B6E7-A15720814AA1.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 130

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.