Wing paddel fördelar???

Har verkligen Wingpaddeln några fördelar vid havspaddling?
En fråga som jag måste ställa mej efter att ha provat en winge under en period.

Förespråkarna av winge säger att den har bättre grepp i vattnet än en plattpaddel.
Sedan väljer dom den minsta winge dom kan få tag i för att den inte ska gå för tungt i vattnet???

Sedan hävdar dom att den går helt vobbelfritt i vattnet, vilket inte en plattpaddel gör.
Jag menar att det finns plattpaddlar som går helt vobbelfritt i vattnet
( tex Aquabound )
Det är väl dessutom till stor del en teknikfråga?
Sätter man paddeln rätt i vattnet så går den utan att vobbla, även vid rätt hårda isättningar.

Nästa påstående är att man får en mycket efektivare paddelteknik med Wingpaddeln för man använder större muskelgrupper när man paddlar.
Jag använder samma muskelgrupper när jag paddlar platt paddel, men jag har kanske en helt felaktig teknik. (Kan dock paddla 3-4 mil om dagen i min Lisa utan att bli helt invalidiserad)

Själv paddlar jag en Vitudden Winge när jag motionspaddlar, och en Aquabound sting ray i havet.
Sting rayen har dom minsta bladen jag har sett på en plattpaddel och går så underbart fint i vattnet att jag måste ställa mej frågan om ni inte överdriver Wingpaddelns fördelar ibland.

Vänliga hälsningar Kristoffer.
 
Näst efter skädda/roder-debatten och kajaker från Estland, torde det här väl vara det populäraste ämnet..
Jag tror du kan få ganska varierande svar beroende på vem du frågar, men din egen variant funkar väl rätt bra?

Om man verkligen prioriterar farten mest i alla lägen så är det väl ingen tvekan om wingens fördelar - tävlingsresultaten talar ju för sig själv. Siverbrant och hans kompisar kör ju enbart med winge - i all slags sjö..
Men om man vill ha ett lite bredare användningsområde, med mer inslag av manövrering, surf o lek så hade jag nog i alla fall valt en plattpaddel (även om vissa påstår att wingen funkar även där..). Båda paddlarna är bra på sitt sätt, och skillnaden märks väl mest när man paddlar med andra - antingen vid tävling eller annan grupp.

Så jag tycker man ska använda det man trivs bäst med, men lyssna gärna på andra och pröva deras grejer - ibland hittar man något nytt som man trivs bättre med och så är det roligt ett tag. Och det är ju ändå därför man håller på med det här..

/ Ulf
 
Bäst för dig

Verkar som du inte skulle ha några fördelar av vinge i havskajak. För en nybörjare kanske vinge skulle ge bättre teknik.

Att satsa en extra tusenlapp på en riktigt bra paddel tror jag många i backspegeln skulle se som en bra investering.

Jag har flera VKV XA (216, 222 och 224) som jag är mycket nöjd med och jag har ännu inte hittat en vinge som jag hellre vill ha i min Lisa eller i familjens Yoo-A-Kim. Men hittar jag en som jag trivs med så kanske jag byter.

Thure
 
Jo då, jag har följt diskussionerna på forumet med stort intresse.
Jag har paddlat i 10 års tid och under den perioden har jag haft 8 kanoter och säkert det dubbla antalet paddlar. Med andra ord är jag nog ganska benägen att prova nya saker.
Det är bara det att när någon nybörjare ställer en paddelfråga här på forumet, så är det alltid, minst ett par stycken som rekommenderar winge.
Det förvånar mej lite grann eftersom jag inte lyckas hitta dom överlägsna egenskaper som den paddeltypen sägs besitta.
Vid tävlingspaddling är det naturligtvis en helt annan sak. Det är ju det wingen är gjord för, och då kan ju paddelns grepp i vattnet utnyttjas.
men ska man välja en mindre och smalare modell, väljer man ju bort den egenskapen.
 
För nybörjare??

eos; sa:
Det är bara det att när någon nybörjare ställer en paddelfråga här på forumet, så är det alltid, minst ett par stycken som rekommenderar winge.
Jo... Och jag tror att vingen funkar bra mycket bättre (=mer som den är tänkt) OM man är STARK nog för att använda den TEKNIK som man KANSKE har förstått. Jag tror inte alltid att vingen är ett bra val för en halvsvag halvkoordinerad nybörjare som inte har någon som kan hjälpa till med tekniken (förebild eller feedback).

Jag gillar verkligen vingpaddling då jag sitter i en lättdriven och tom motionskajak (jag är förhållandevis stark och har förhållandevis sjysst teknik).

Jag tycker inte att det lämpar sig riktigt att slöpaddla lite hängigt och oergonomiskt med vinge... Och de gånger jag har slitigt fram i en fylld havskajak har det varit mindre fantastiskt.

Jaha, så tänker jag...

Men JA, jag vill ha en motionskajak/havsracer OCKSÅ, som far fort fram med vingdrift...
-p-
 
eos; sa:
... är ju det wingen är gjord för, och då kan ju paddelns grepp i vattnet utnyttjas.
men ska man välja en mindre och smalare modell, väljer man ju bort den egenskapen.

När det gäller nybörjare är väl den främsta argumentet med winge att man lär in en bättre teknik redan från början - som man sen har nytta av oavsett vilken paddel man än använder.

/ Ulf
 
Teknik

Jag har noterat att man kan känna igen vingpaddlare även när de paddlar med vanlig "plattpaddel". Är det verkligen så att tekniken från vingpaddeln är rätt även om man sedan byter till en traditionell paddel? (Vad det gäller riktigt traditionell grönlandspaddel så är den det inte, det tror jag mig redan vara säker på.)
 
eos; sa:
Det är ju det wingen är gjord för, och då kan ju paddelns grepp i vattnet utnyttjas.
men ska man välja en mindre och smalare modell, väljer man ju bort den egenskapen.

Jämförs greppet mellan en vingpaddel och plattpaddel av lika bladyta kommer vingpaddeln troligtvis greppa bättre. Just vid havspaddling i vind är det en fördel att minska vindfånget i paddeln. Den effektiva paddelföringen kan bibehållas och man behöver inte sänka paddelföringen som med storbladiga paddlar.
Anledningen till att mindre vingpaddlar rekommenderas till långfärd är förutom ovan nämnda, att långfärdskajaker är tunga och en stor vingpaddel greppar för brutalt. Vid paddling i medsjö hamnar kanoten växelvis i uppförsbacke och just i dessa lägen kan vattnet röra sig snabbare framåt än kanoten. Sätts paddeln ner i detta läge trycks paddeln framåt av vågen och belastningen blir stor på handleden. En liten vingpaddel slirar i dessa lägen och belastningen är inte lika hög.

Själv tycker jag att vingpaddeln ger bättre balans och det är enklare att behålla drivet framåt trots att jag hänger/stöttar på paddeln under draget.

Tekniken är annorlunda. Plattpaddeln fungerar bäst när armarna jobbar i färdriktningen. Vingpaddeln blir grym när ben och bålrotation används. Armarna följer med bålen. Vingpaddelteknik kan användas på plattpaddel, men paddeln biter inte lika bra.
De som använder vinpaddel blir observant på isättningen och att inte dra paddel för långt bak.

Utan vilja att paddla effektivt ger inte vingpaddeln mer än en plattpaddel.

Nybörjare lär sig snabbare att använda vingpaddeln än de som har paddlat plattpaddel i tjugo år.
 
Re: Teknik

Jott; sa:
Är det verkligen så att tekniken från vingpaddeln är rätt även om man sedan byter till en traditionell paddel?
I princip, tror jag. Rätt om du orkar använda den alltså. För den tekniken du kör med i en timme i en motionskajak på sjön, är nog inte den tekniken du har efter sex timmar i en fylld havskajak bland vågor o vind...
(Undantaget är ju förstås de snubbar som "levt" i en kajak varannan kväll, med talang och uthållighet, i ett flertalet år på elitnivå.)

Vingteknik är väl tämligen lik gammal plattpaddelstävlingsteknik, med skillnad att du inte styr paddeln den styr dig. Huvudidén är väl att använda stora muskler riktigt istället för små muskler på ett dåligt sätt.

Funderar,
Patric
 
En havskajak har en mycke distinkt punkt där den sätter sig och inte vill gå fortare om man inte lägger en väldig massa mer kraft detta är en av de viktigaste sakerna att utgå ifrån i den här diskussionen. Jag har själv varit ute flera turer själv och med andra kanotister med tävlingsbakgrund och det som är vårt problem i en havskajak är att man tar i för mycke på varje drag och kör slut sig själv på en timme utan att vinna någon fart på det.

Alla paddlar med stor yta har bättre grepp än en likadan med mindre yta. Stor bladyta är något som är bra för att accelerera båten något man har stor nytta av i en tävlingskajak men inte i en havskajak vid acceleration reagerar en vinge och en plattpaddel någorlunda lika och vid för stort grepp kommer båten accelereras mer på varje drag och om man ligger och paddlar vid en hastighet nära den punkt jag talade om ovan är det lätt att man ligger och gör av med en massa energi i onödan detta oavsett paddeltyp.

Väl uppe i fart oavsätt hur hög fart ger wingen en fördel mot en palattpaddel dels genom att den minskar energiförlusterna genom att bara en virvel skapas och att denna virvel inte skapar turbulens bakom bladet på det vis som en plattpaddel gör. Att den sedan roterar utåt så att man paddlar mer med rygg mage ben än med armarna som med plattpaddeln och att detta underlättar ett tidigt uttag ur vatnet något som är omöjligt vid armdrag nära kajaken är en bonus.

Att det skulle gå fortare att paddla med wingpaddel är i min mening ett felaktigt uttalande i de flesta kajaker för så är det inte alls jag skulle momentant kunna paddla exakt lika fort med en plattpaddel men man minskar förlusterna i draget med en winge och om man inte använder den energin till att försöka paddla fortare än vad kajakens skrov medger kan man hålla på längre.
 
Varför stavar man vinge med w?

Man härleder väl paddelns egenskaper till vingar och den lyftkraften vingprofiler har... Är det bara en anglofiering, som vanligt?
-p-
 
Just det här med att inte dra paddeln för långt bak är en intressant sak.
Jag drar alltid paddeln längre bak än vad man ska göra (åtminstone enligt det jag har läst mej till)
Hur jag än bär mej åt så tycker jag att dragen blir effektivare om jag avslutar det längre bak.
Gör jag något fel?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Lendal Kinetik Wing Paddling allmänt 17
fire wing vs. rim Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.